Partnerinfo

E-commerce trends in online betalingen

[Partnerinfo] De wereld van e-commerce staat niet stil. Dat er op korte termijn veel verandert, is dan ook voor elke handelaar duidelijk. Maar wat zijn nu de belangrijkste e-commercetrends waar je nu al op moet inspelen om ook op langere termijn nog relevant te zijn?

Bij Ingenico zien we op dit moment vier grote topics die zich in 2017 verder zullen ontwikkelen.

De eerste is Omnichannel. Voor veel handelaren één van de belangrijkste vereisten om hun verkoop verder te boosten. Sommige werken al met een multichanneloplossing om verkopen via meerdere kanalen mogelijk te maken. Veel handelaren denken echter niet meer in termen van e-commerce of fysieke winkels, maar kijken juist naar verkoop in het algemeen, omdat online en fysieke verkoop steeds meer met elkaar verweven zijn. De consument wil bijvoorbeeld via de website een aanbetaling kunnen doen voor een artikel, het product afhalen in de fysieke winkel en daar het resterende bedrag betalen. Of online aankopen in de fysieke winkel terugbrengen.

Dan is het zaak dat je werkt met een geïntegreerde commerceoplossing: omnichannel dus. Daarmee brengen handelaren e-commerce en POS samen in één overzichtelijke rapportage.

Daarnaast is Crossborder opereren in opkomst. Bij Ingenico zien we dat steeds meer handelaren hun business uitbreiden naar andere landen, zoals Nederland of Duitsland. Daarbij komen ze wel voor verschillende uitdagingen te staan. Zo moet je ervoor zorgen dat je je doelgroep lokaal aanspreekt. Dat onze noorderburen dezelfde taal spreken, wil niet zeggen dat er geen essentiële verschillen zijn. Daarnaast is het belangrijk om de betaalmethoden aan te bieden, waaraan de consument in dat specifieke land de voorkeur geeft. In Nederland is dat iDeal, in Duitsland kun je niet om Sofort heen. Vergeet niet ook de faciliteiten eromheen, zoals retourneren en klantenservice, lokaal
aan te bieden.

Overigens zien we de ontwikkeling van uitbreiding naar het buitenland niet alleen bij de grote corporates, maar juist ook steeds vaker bij bijvoorbeeld kleinere retailers. En dat is goed mogelijk, mits je een deskundige PSP in de arm neemt.

 

Veel handelaren denken echter niet meer in termen van e-commerce of fysieke winkels, omnichannel brengt één overzichtelijke rapportage.

 

Fullservice is een andere trend. Voorheen was het vaak zo dat de handelaar zelf allerlei contracten
aanging met leveranciers van verschillende betaalmethoden. Inmiddels zien we dat steeds meer handelaren dat bij één partij willen onderbrengen. Groot voordeel daarvan is dat je daardoor één gebundelde rapportage hebt. Dat is handig als je betaalmethoden aanbiedt die elk een andere kostenstructuur hebben. Daarnaast levert de samenwerking met één partij je meestal schaalvoordeel op.

Verder besparen handelaren op deze manier tijd, doordat refunds op geaccepteerde betalingen vanuit de backoffice-omgeving van de PSP te initiëren zijn met behoud van een correct overzicht van omzet en kosten. Eén contract voor meerdere betaalmethoden lijkt dus de standaard te worden.

Tot slot wordt mobiele verkoop steeds belangrijker; dus zorg ervoor dat je webshop hierop is ingericht. Vaak vinden handelaren het lastig het betaalgedeelte van hun mobiele webshop goed te regelen. En dat is logisch, want het is ook niet hun expertise. Toch is het wel belangrijk stil te staan bij hoe de consument nu eigenlijk jouw betaalpagina ziet, want in de praktijk blijkt dat een groot deel van de aankopen, afketst op de daadwerkelijke betaalpagina als de lay-out of aangeboden betaalmethoden niet aansluit bij de verwachtingen van de consument. Merchants willen ook zelf hun betaalpagina inrichten, zonder dat ze daarvoor specialistische IT-kennis nodig hebben. Er zijn oplossingen op de markt waarmee A/B-testen te doen zijn, zodat je meteen ziet welke versie van je betaalpagina beter converteert.

Ook is het mogelijk meerdere versies van de betaalpagina te maken, bijvoorbeeld omdat je met bepaalde producten jongeren en met andere juist weer ouderen aantrekt en beide doelgroepen een andere benadering vereisen.

 

Maurice van Dijk is Head of Sales Netherlands & Belgium bij Ingenico ePayments

businessingenicomanager aan het woordpartnerinfopaymentsvision on e-commerce

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren