[Partnerinfo] Data cruciaal in beslissingsprocessen: in 4 stappen naar een data-driven bedrijf
1. Goede mensen
Data is een goudmijn aan informatie en dus een belangrijke factor bij het maken van gefundeerde beslissingen, maar je bent er niets mee als je ze niet begrijpt. Het zijn de mensen die de data goed kunnen analyseren en interpreteren waardoor je je beslissingen kracht kan bijzetten.
2. Gebruik alle data
Aangezien er steeds meer data is, zijn er ook steeds meerdere bronnen: oplossingen binnen de bedrijfstak, in de cloud, op de desktop, en ook vaker van externe bronnen (van partners, klanten, leveranciers …). Data-driven organisaties voorzien een framework voor hun gebruikers waardoor ze op elk moment, waar en hoe dan ook data kunnen analyseren.
3. Data-analyse op elk niveau
Analysetools bereiken niet meer dan 25% van de niet technische profielen in een organisatie volgens een studie van Gartner. Als je als bedrijf het meeste uit je data wilt halen, dan moeten de tools en platformen gebruiksvriendelijk en voor iedereen toegankelijk zijn. Als medewerkers de vrijheid krijgen om er mee te experimenteren – en ja, ook om er fouten mee te maken – dan is de kans groot dat ze ontdekkingen doen die je business positief kunnen veranderen.
4. Data-driven businessmodellen
Data-driven organisaties weten dat data-analyse kan helpen bij het identificeren van nieuwe opportuniteiten, bij het bepalen van nieuwe businessmodellen en nieuwe manieren om risico’s te verminderen. Data helpt je aan nieuwe ideeën om zo je businessmodel aan te passen en voortdurend te verbeteren. Laat data de kern zijn van je organisatie.
Zin in meer? Wil je graag mee zijn met de laatste ontwikkelingen en je IT-skills bijschaven? Bekijk dan onze data management opleidingen.