[Partnerinfo] Swanest introduceert fonkelnieuwe beleggingstool
De Belgische fintech startup Swanest brengt technologie op basis van algoritmes voor assistentie bij beleggingen naar de belegger in samenwerking met De Tijd en L’Echo. Voor het eerst kiest een fintech bewust niet voor een samenwerking met een bank, maar met een mediagroep, om zo zijn onafhankelijkheid te vrijwaren.
Fonkelnieuwe beleggingstool
In 2014 richtten de vier jonge ondernemers Silvan Schumacher, Nicolas Bindels, Youri Tolstoy en Cyril Lequeux Swanest op, een bewust gekozen naam die zowel verwijst naar de trouw van de zwaan als naar het nest waarin – in dit geval financiële – eieren op een veilige manier worden uitgebroed. Het was aanvankelijk de bedoeling om via dat bedrijf een robo-adviseur op de Europese markt los te laten. “Via het acceleratorprogramma NestUp van Creative Wallonia zagen we in dat de belegger eigenlijk niet op zo’n robot zat te wachten”, zegt CEO Silvan Schumacher. “Want robotadviseurs verkopen uiteindelijk net als adviseurs bij de banken een aantal modelportefeuilles, terwijl we zien dat beleggers steeds vaker echt wel voor een eigen strategie willen gaan. We hebben het geweer van schouder veranderd en een online beleggingstool ontwikkeld die op basis van algoritmes beleggers kan helpen om betere beslissingen te nemen bij het beleggen in aandelen, fondsen of trackers. De tool helpt om portefeuilles met die instrumenten te bouwen, te analyseren en te beheren.”
Bewust niet in zee met een bank
Fintechs blazen over heel de wereld op diverse vlakken een hete adem in de nek van de banken, die dan ook maar wat graag die beloftevolle startups overtuigen om verregaand samen te werken of zelfs volledig hun rangen te versterken. De Belgische Fintechsummit zorgt trouwens voor een mooi ontmoetingsplatform tussen die twee werelden. Ook Swanest kreeg samenwerkingsvoorstellen van banken, fondsenbeheerders en brokers. “Maar we zijn er bewust niet op ingegaan”, zegt Silvan Schumacher. “Het is altijd onze bedoeling geweest om met onze technologie in totale onafhankelijkheid de beleggers bij te staan. Als we ons bij een bank zouden aansluiten, zou die onafhankelijkheid verloren gaan.”
Co-Creatie
Met zijn beslissing om radicaal te kiezen voor een onlinetool die portefeuilles helpt beheren en voor onafhankelijkheid geeft Swanest blijk van een duidelijke visie. Die vertaalt zich voor de distributie van het product nu in een unieke samenwerking met De Tijd en L’Echo, de leidende zakenkranten van Mediafin, die de tool integreren in hun respectievelijke websites. “Accuraat inspelen op de noden van ons publiek is altijd onze leidraad geweest”, zegt Frederik Delaplace, CEO van Mediafin. “We doen dat in onze kranten met onafhankelijke en kwaliteitsvolle informatie en met onderbouwde inzichten. Swanest doet precies hetzelfde met sterke data op basis van algoritmes. Onze samenwerking is een schoolvoorbeeld van hoe klassieke media en moderne technologie elkaar kunnen versterken om vanuit de vraag van de klanten een concreet antwoord te bieden.”
Mediafin en Swanest brengen op die manier het zogenaamde “samenwerken 3.0” in de praktijk. “Het is algemeen bekend dat flexibiliteit en innovatie dé antwoorden zijn op de uitdagingen van vandaag”, besluit Silvan Schumacher. “Zowel voor startups als voor gevestigde bedrijven. Dat de grootste zakenkranten onze tool in hun website integreren, illustreert de onbegrensde mogelijkheden van echte co-creatie.”