Quibi: een vreemde eend in de streamingbijt
Tijd voor een quizvraag: noem vijf streamingdiensten op. Niet zo’n moeilijke vraag, lijkt ons. Netflix, YouTube, Disney+, Apple TV+, Amazon Prime Video, … Het zijn allemaal ondertussen zeer bekende namen geworden. Op sommige van deze diensten heb je misschien zelfs een abonnement, en zo vormen ze voor jou een dagelijkse bron van entertainment.
Maar heb je de nieuwste speler in de streamingmarkt al ontmoet? Op 6 april debuteerde Quibi, een videostreamingplatform opgericht door voormalig eBay-topvrouw Meg Whitman en Jeffrey Katzenberg, voormalig filmproducent voor Disney. Het platform mag dan nog wel in zijn kinderschoenen staan, het is razend ambitieus en wil zich in geen tijd een plaats tussen de grote, gevestigde waarden verwerven. Om dat doel te bereiken zet het initiatief heel wat kapitaal en grote namen in. Gezonde ambitie of hoogheidswaanzin? Laten we Quibi eens wat beter leren kennen.
Snelle bits
Misschien eerst wat uitleg bij de naam Quibi zelf. Want hoewel die misschien wat gek klinkt, is de naam zeer doelbewust gekozen. Het woord ‘Quibi’ vertelt namelijk zeer veel over het streamingplatform. Het is een afgeleide van ‘quick bits’, wat vertaald wordt naar snelle bits. Quibi wil zich dus onderscheiden in die overvolle streamingindustrie door het aanbieden van korte videocontent, die ‘on the go’ geconsumeerd kan worden. Een gemiddelde video op Quibi duurt zo’n 5 à 10 minuten.
Wat Quibi ook al anders doet dan het gemiddelde streamingplatform, is dat het een uitsluitend mobiele dienst is. De shows werden zodanig geframed dat ze perfect aangepast zijn aan het formaat van je beeldscherm, of je het nu horizontaal of verticaal houdt. De app kan gratis gedownload worden via Google Play en de App Store. Wie de app downloadt, kan het vanaf dan voor 90 maanden gratis uitproberen. Na die proefperiode moet je een abonnement nemen om de app verder te gebruiken, want een gratis versie van Quibi bestaat niet. Een abonnement kost €4,99 per maand.
Sterrenensemble
Zonder over te gaan tot een uitgebreide review van alle shows die op Quibi te zien zijn, hebben we even kort het aanbod onder de loep genomen. Wat opvalt, is de aanwezigheid van een groot aantal internationale filmsterren. Een van de topseries van Quibi is Most Dangerous Game, een actieserie met vijftien afleveringen van zo’n 10 minuten. In deze reeks zien we gerenommeerde acteurs als Liam Hemsworth en Christoph Waltz de hoofdrollen vertolken. Voor Survive wist Quibi Sophie Turner te strikken, en namen als Jennifer Lopez, Kevin Hart, Dwayne Johnson en Idriss Elba zijn regelmatig te zien in de miniseries. En wie maakt die shows? Niemand minder dan topregisseurs als Steven Spielberg en Guillerme del Torre.
Het merendeel van de content die je kan consumeren op Quibi is fictie. Maar het platform wil ook inzetten op het aanbieden van eigen nieuwsprogramma’s. Hoe dan ook, de focus is gelegd op kwaliteit en niet op kwantiteit, al worden er wel elke dag nieuwe programma’s toegevoegd. De slogan van Quibi luidt dan ook als volgt: “Quick bites. Big Stories.”
Twijfels heersen
Of Quibi die belofte waarmaakt, daarvoor nodigen we je gerust uit dat eens te proberen. Wat je wel kan zeggen, is dat Quibi erin geslaagd is een unieke positie in te nemen binnen de streamingindustrie. En dat is gezien de al aanwezige concurrentie best knap.
Maar juist omwille van die unieke positie heersten er vanaf de aankondiging al twijfels over Quibi. Wat met wie concurreert het platform nu juist? De focus op kwaliteit en het zelf produceren van series doet uiteraard aan Netflix denken. Maar Quibi een goedkoper alternatief voor Netflix (en Disney+, Apple TV, Amazon Prime, …) noemen, zou wel veel te kort door de bocht zijn. De variatie in content is door de focus op korte video’s veel beperkter op Quibi, zelfs zonder over het aantal series te spreken.
Veel meer lijken we dus Quibi naast YouTube te moeten zetten. Ook YouTube wordt voornamelijk gebruik voor het consumeren van korte video’s. Enig verschil: YouTube is wel volledig gratis. Door de focus op jongere generaties maakten sommigen zelfs een vergelijking met TikTok, maar de verschillen in content zijn naar onze mening te groot om die vergelijking te rechtvaardigen.
Eerste cijfers
Is Quibi er al in geslaagd om het publiek te overtuigen? Op zijn eerste dag werd Quibi in de Verenigde Staten 300.000 keer gedownload. Ter vergelijking: Disney+ haalde op zijn eerste dag in november 4 miljoen downloads. Na één week stond de teller op 1,7 miljoen downloads. Daar is men naar verluidt zeer tevreden over bij Quibi. Zelfs een videoplatform dat bedoeld is voor ‘on the go’ (lees als: buiten uw kot) lijkt zieltjes te kunnen overtuigen tijdens de coronapandemie. Je moet ze ook een beetje tijd gunnen om zich te kunnen vestigen binnen de industrie. Het zou dan ook onfair zijn om het aantal gebruikers nu al te vergelijken met Netflix en YouTube, die jaren voorsprong hebben.
Toch is het nog maar de vraag of Quibi zich ooit zal kunnen meten met de groten, want dat lijkt op lange termijn toch de bedoeling te worden. Ik ben in ieder geval niet voldoende overtuigd geraakt om een abonnement te nemen. Er zijn zeker leuke shows te vinden, maar niet om er elke maand 5 euro voor te willen betalen. Door een Netflix-abonnement met enkele mensen te delen, kan je Netflix voor ongeveer hetzelfde bedrag hebben. En aangezien YouTube gratis is, zal dat ook mijn vast adres blijven voor het consumeren van kortere videocontent.