Renault Zoë getest: waar voor z’n geld
Waar de meeste fabrikanten een bestaand model kiezen voor hun Elektrische wagen, gooit Renault het over de andere boeg met een gloednieuw model, althans aan de buitenkant. Het is geen auto die vanaf nul voorzien is als elektrische wagen, zoals bij de BMW i3 wel het geval is, maar het zorgt er wel voor dat de Zoë binnen eruit ziet als een ‘gewone auto’ met enkele unieke opties omdat het een elektrische wagen is.
Hoogspanning
De Renault Zoë is een volledig elektrische wagen zonder enige vorm van range extender. De elektromotor zit op de plaats waar de motor van een klassieke automobiel zit, met daarnaast een klassieke accu voor de belangrijke functies zoals centrale vergrendeling, boordcomputer of verlichting. Doordat je zo gemakkelijk een deel van motor kan zien, zijn er genoeg waarschuwingslabels aangebracht onderaan de motorkap om je te beschermen tegen hoogspanning.
Doordat de batterij centraal onderaan de wagen zit, krijg je achteraan in het koffer veel meer ruimte in de diepte. Waar klassieke elektrische wagens daar de batterij of elektromotor plaatsen, heb je bij de Zoë een verrassend diep koffer met een totale inhoud van 338 liter. Leg je de achterbank plat, dan haal je net geen 1.230 liter. Een compacte wagen die naast e Renault Clio kan gaan staan, maar dan volledig elektrisch, met een iets ruimtelijker gevoel binnen.
Batterij huren
De elektromotor is niet van de snelste, 64 kW of ongeveer 88 PK, maar omdat al het koppel (220 Nm) onmiddellijk beschikbaar is van zodra je het gaspedaal aanraakt, heb je niet het gevoel dat je met een trage wagen op pad bent. Hij sprint van 0 naar 100 km/u in net geen 14 seconden, met een topsnelheid van 135 km/u om de actieradius niet te sterk te hypothekeren. De Zoë laat zich vinnig bedienen met behoorlijk wat onderstuur door het zware gewicht vooraan de auto, maar in stadssituaties is hij perfect.
Renault wil met de Zoë de poort openbreken naar een betaalbare elektrische wagen die amper meer kost dan een ‘gewone’ wagen, en op het eerste zicht lijkt dat goed gelukt met een prijskaartje van 21.550 euro. Het instapmodel krijgt al behoorlijk wat opties mee aan boord. Waar zit het addertje onder het gras? In dit geval overduidelijk in de huur van de batterij. Dat is geen vaste maandelijkse prijs zoals je dat meestal verwacht bij huren. Je moet vooraf ongeveer al inschatten hoeveel je met de Zoë gaat rijden, om de huurprijs per maand te kennen.
Om maar een idee te geven: de goedkoopste huurprijs is 49 euro per maand voor een driejarig contract en een totaalverbruik van 2.500 km. Wij weten niet hoeveel jij met een elektrische wagen zou rijden, maar voor 2.500 km hoef je er geen in huis te halen. Tellen we een realistischere 10.000 km op drie jaar, dan is de huur 79 euro per maand. Ter info: 20.000 km op drie jaar komt op 102 euro per maand, 30.000 km 142 euro en 40.000 km een pittige 182 euro per jaar. Reken zelf uit wat je aan maandelijkse kosten kwijt bent.
Geen zorgen
Op het eerste gezicht lijkt het dat die maandelijkse prijzen behoorlijk pittig zijn, maar als je uittelt hoeveel een batterij gemiddeld kost bij een elektrische wagen, dan doe je zeker je voordeel. Bovendien heeft het huren van de batterij nog een extra voordeel: geen zorgen om slijtage. De capaciteit van een batterij lijdt doorheen de jaren en het aantal laadbeurten, maar omdat je ze bij de Zoë huurt, hoef je je daar niets van aan te trekken.
Een verrassende ontdekking tijdens onze eerste laadbeurt aan een snelle laadpaal: de Zoë is opgeladen na minder dan anderhalf uur. Andere elektrische wagens hebben gemiddeld vier uur nodig om vol te laden. Waar zit dan het verschil? De Zoë is een van de eerste wagens die zowaar alle bestaande laadsystemen slikt. Bijvoorbeeld de BMW i3 gebruikt maar één fase bij een driefasige snellader, terwijl de Zoë alle drie de fasen gebruikt. Dat heeft een flinke impact op de laadsnelheid, zeker op momenten wanneer je bijvoorbeeld een extra 20 km kan gebruiken als de accu bijna leeg is. Even een kwartiertje laden, en klaar. Wanneer je de Zoë gewoon thuis oplaadt, duurt het ongeveer 11 uur voor hij is opgeladen.
Voorverwarming
Voor zijn basisprijs krijg je al flink uitgeruste auto terug. Een leuke functie is, vooral in de winter, de voorverwarming van de wagen. Bij een aantal modellen kan je dat in de boordcomputer programmeren, maar de Zoë heeft er zelfs een specifieke knop voor op de afstandsbediening. Zo kan je thuis op de knop duwen voordat je vertrekt, om daarna in een heerlijk warme auto te gaan zitten. De Zoë gebruikt daarvoor een warmtepomp die behoorlijk veel lawaai maakt. Niet zo erg voor jou, maar als je wagen bijvoorbeeld in een rijparking spontaan luidruchtig begint te draaien, krijg je veel bekijks. Kan je om een of andere reden niet vanop afstand de verwarming inschakelen? Dan kan je nog altijd de timing programmeren in de boordcomputer.
Ook andere opties zoals cruise control/snelheidsbegrenzer, geïntegreerd navigatiesysteem en getinte ruiten behoren tot het standaardpakket. Dat maakt dat je, voor een elektrische wagen althans, een behoorlijkscherpe prijs betaalt. Het enige waar je rekening mee moet houden, zijn de kaarten van de ingebouwde navigatie. Standaard heb je enkel toegang tot de Benelux-kaarten, voor een kaart van Europa moet je 120 euro extra neertellen.
Tomtom R-Link
Voor de centrale console werkt Renault samen met TomTom en krijgt het de naam R-Link mee. De reden waarom die standaard in de wagen in zit, spreekt voor zich: nagenoeg alle ecologische instellingen en functies zitten erin verwerkt. Zo kan je instellen wanneer de auto mag laden, bijvoorbeeld wanneer je thuis een dag/nachttarief hebt bij de elektriciteitsleverancier. Je krijgt, als je dat wil natuurlijk, ook een grafische weergave van waar de energie naartoe gaat. Handig om te leren de eerste weken waarop je kan letten om zuiniger of efficiënter te rijden.
Je krijgt na elke rit ook telkens een rapport te zien hoe zuinig je hebt gereden, inclusief score om je te belonen. Dat klinkt overdreven, maar op dagen wanneer je heel ver hebt kunnen rijden met de Zoë, ben je blij om dat bevestigd te krijgen. R-Link werkt volledig met een aanraakscherm, verder zijn er maar een handvol toetsen naast het aanraakscherm. Onderaan zijn er een aantal knoppen voor de klimaatregeling: basic maar voldoende. Ga zeker niet op zoek naar zetelverwarming, daar doet de ecologische Zoë niet aan mee.
Het interieur is verder heel sober vormgegeven, met de nodige ruimte overal. Renault heeft ook op plaatsen waar gewicht kon worden gespaard, extra moeite gedaan. Enkel de verstelbare zetels in hoogte had toch praktisch geweest. De interieurkleuren ogen fris, maar let er wel op dat je net als ons testmodel geen lichte kleur kiest. Die kan heel vervelend reflecteren in de voorruit en jouw aandacht regelmatig van de weg af houden.
Energieverkwisting
Achter het stuur heb je een breed LCD-scherm dat je snelheid weergeeft, de actieradius en de accustatus. We vragen ons echter wel af waarom dat scherm zo breed moet zijn? Het komt eerder als energieverkwisting over, want voor die visuele effecten alleen heeft het geen meerwaarde. De knop naast het scherm laat je toe om verschillende interfaces te kiezen. De helft heeft puur te maken met figuren en kleuren, maar er zitten er wel een tweetal interessante tussen om visueel te zien hoeveel energie je verbruikt of recupereert tijdens het optrekken en remmen. Zonde dat het rem-gedeelte maar op kleine schaal in twee blokjes wordt getoond, en het accelereren in een tiental blokjes. Het remmen is net zo belangrijk om goed te begrijpen hoe je dat efficiënt moet doen.
De Zoë doet, net zoals de meeste elektrische auto’s, mee aan recuperatief remmen, maar van allemaal remt hij het minst zwaar. Bij bijvoorbeeld de BMW i3 of Volkswagen e-Golf moet je amper het rempedaal gebruiken in het dagelijkse verkeer, maar dat is bij de Renault Zoë anders. Wanneer je de gas lost, remt hij zoals je met een gewone verbrandingsmotor op de motor zou remmen. We stellen ons daarom ook de vraag of het een bewuste keuze is van Renault om zo ‘zacht’ te remmen. Heeft het te maken omdat de elektromotor op zichzelf niet zo heel krachtig is? Het maakt de wissel tussen een gewone auto en een elektrische wel gemakkelijk, maar als we vergelijken met de e-Golf of de i3, dan hebben we toch liever een krachtigere rem om gemakkelijker en relaxter rond te rijden.
Laadpalen
De meegeleverde navigatie op de R-Link centrale console levert voortreffelijk werk. De verkeerssituatie wordt behoorlijk goed weergegeven, en ook de suggesties voor snellere routes werkt goed. Hij waarschuwt je zelfs wanneer je de aangewezen bestemming niet zal halen met je huidige accustand, en stelt bepaalde laadpalen onderweg voor om elektriciteit bij te tanken. Hij is wel nogal voorbarig in het inschatten. Toen we de melding kregen dat de rit van de garage naar de redactie te lang was, 100 km, haalden we het toch nog met 20 km overschot op de teller. Daarbij moeten we wel zeggen dat we maar 90 km/u hebben gereden op de autosnelweg in ecostand,
Doe ECO-stand kan je trouwens niet missen in de auto. De grote knop naast de pook centraal in de wagen verandert het blauwe licht op het dashboardscherm naar een groene gloed. Zo weet je visueel direct dat je zuinig zit te rijden, en kan je ook niet meer vinnig optrekken om de rest te snel af te zijn. Je snelheid wordt begrensd tot 96 km/u en van de verwarming moet je niet meer teveel verwachten.
Bereik
Een pijnpunt bij een elektrische auto blijft altijd wel het bereik. Dat is ook bij de Renault Zoë de achilleshiel met een realistische actieradius van ongeveer 140 km. Op de website van Renault vinden we een officieus bereik van 210 km, maar de Franse autofabrikant is eerlijk genoeg om toe te geven wat het echt realistische verbruik is in normale en winterse klimaatomstandigheden: respectievelijk 150 km en 100 km.
De Renault Zoë kon ons al vanaf het begin charmeren door een elektrische wagen te zijn met een realistisch budget. Hij is standaard bijzonder goed uitgerust, en ook al is de elektromotor niet van de krachtigste, blijft het rijplezier paraat. Het is geen baanbrekende auto waar je de laatste nieuwe snufjes gaat terugvinden, maar omdat hij als een van de weinige elke laadtechniek ondersteunt, heeft hij toch een streepje voor op de anderen. Onze favoriete elektrische wagen van dit moment, samen met de Nissan Leaf, en zeker wanneer budget van belang is.
Blijf je graag op de hoogte van de recentste ontwikkelingen rond connected cars, van elektrische auto’s tot zelfrijdende wagens? Schrijf je dan nu in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief en ontvang binnenkort het laatste nieuws rechtstreeks in je mailbox!