Review Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti: 4K-klaar
Nvidia’s GeForce GTX 1080 Ti is de eerste grafische kaart die op z’n eentje in acceptabele kwaliteit overweg kan met 4K-spellen. Voor de 1080 Ti was 30 tot 60 fps haalbaar, mits je de grafische instellingen voldoende terugschroefde zodat spelen met hogere kwaliteitsinstellingen in een WQHD-resolutie aantrekkelijker bleef. Nvidia’s nieuwste monster kan moderne games echter op de hoogste kwaliteit tonen met een gemiddelde framerate van meer dan 60 fps, zonder dipjes onder 30 fps. Wie competitief shooters speelt, heeft hier nog steeds niet voldoende aan, maar de recreatieve gamer met een flinke spaarpot kan zijn 4K-scherm voortaan wel optimaal benutten.
Aorus-label
We gaan aan de slag met de Gigabyte Aorus -versie van de 1080 Ti. Het Aorus-label geeft aan dat dit Gigabytes krachtigste versie van de kaart is, naar analogie met de bijvoorbeeld Gaming Z-reeks van MSI. De krachtpatser is voorzien van een boostklok tot 1.708 MHz, waar die bij het referentiemodel 1.582 MHz bedraagt. De GPU is voorzien van maar liefst 11 GB aan GDDR5-geheugen, aanzienlijk meer dan de 4 GB of 8 GB die standaard is voor de meeste grafische kaarten.
Het gevaarte is meer dan 5 centimeter hoog, bijna 30 centimeter lang en net geen 15 centimeter breed. Deze 1080 Ti is met andere woorden een stevige jongen dat om een ruime behuizing vraagt. Gigabyte zelf raadt een PSU van minstens 600 watt aan. Zorg ervoor dat je twee 8-pins PCIe-stroomconnectors ter beschikking hebt.
Tuning
De kaart doet ons denken aan een opgevoerde Golf GTI op een tuning-event, omwille van de oranje accenten en de erg aanwezige RGB-ledverlichting. Een groot led-kruis bovenop de ventilatoren maakt de GPU bovendien iets dikker dan strikt noodzakelijk. Recht uit de doos gaat de kaart door een cyclus die alle mogelijke kleuren weergeeft en je bak zo op een kermisattractie doet lijken. Installeer zeker de Aorus Graphics Engine-software om de gretige RGB-verlichting onder controle te krijgen. Je kan zelf kleuren kiezen, of het gedrag en de kleur van de leds koppelen aan de activiteit van de GPU. Zo stel je snel in dat de kleur van groen naar geel (en vermoedelijk rood) verandert naarmate de ventilatoren harder moeten werken.
We zeggen ‘vermoedelijk’ rood, omdat we de Aorus GTX 1080 Ti nooit warm genoeg kregen om dat na te kijken. Zelfs de loodzware Fire Strike Ultra-test van 3D Mark deed de kaart niet wenen, al zakt de minimum framerate bij die test wel onder wat speelbaar is.
15 tot 20 procent beter
De GPU presteert over de ganse lijn ongeveer 15 tot 20 procent beter dan een gewone GTX 1080, en dat volstaat om het verschil te maken. De GTX 1080 heeft zichtbare dipjes tijdens een zwaar moment in een spel, de GTX 1080 Ti kan daar net mee overweg. Kijken we ter illustratie naar Rise of The Tomb Raider (4K, hoogste preset), dan zien we een mooie gemiddelde framerate van 65 fps, waar dat bij de GTX 1080 maar 51 fps is. Die lijn trekt zich door naar andere moderne games. Een comfortabele marge heb je in deze resolutie niet, maar de verdienste van deze GPU is dat je voor het eerst zonder SLI- of CrossFire-opstelling van 4K kan genieten.
Koop deze kaart alleen als je dat ook van plan bent. Als GPU voor WQHD-gaming is de GTX 1080 Ti veel te krachtig. Blijven we bij Tomb Raider, dan zien we gemiddeld 112 fps op de hoogste instellingen. In dat geval volstaan de 95 fps van de GTX 1080 of zelfs de 75 fps van de GTX 1070 ruimschoots, als je de occasionele dip onder 60 frames per seconde kan verteren.