Cowboy 2019 e-bike review: Heerlijk fietsen, zonder moeite
Toen een collega vroeg of er iemand zin had om een elektrische fiets te testen, kwam daar niet veel reactie op. E-bikes hebben immers dat imago dat ze enkel voor een oudere generatie zijn die niet meer zo goed te been is. Ik sta echter altijd open voor een nieuwe ervaring en besloot toe te happen, de zomer kwam er immers aan en met een groter bereik creëer je opties. Het was pas later dat ik ontdekte dat het om Cowboy ging en ik was meteen aangenaam verrast bij een bezoek aan hun website. Geen saaie website met daarop een klassieke fiets voorzien van een batterij, maar een pagina met een moderne layout en een zwarte aluminium fiets met een minimalistisch ontwerp die toch onmiddellijk alle aandacht naar zich toetrekt. Met de Cowboy 2019 zal je gezien worden.
Eerste ritje
Het was een zonnige dag toen ik de Cowboy in ontvangst mocht nemen en ik besloot onmiddellijk een ritje te maken. Dat gaat op exact dezelfde manier als met eender welke fiets, met twee uitzonderingen. Eerst en vooral moet je ervoor zorgen dat je batterij is opgeladen. Een volle batterij zorgt voor een bereik van ongeveer 70 kilometer. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je plots zonder valt, dankzij de 5 led-lampjes die op het kader te vinden zijn en elk 20 procent batterij voorstellen. Een exact percentage kan je vinden in de Cowboy app, die je gebruikt om je fiets te ontgrendelen, maar ook dienstdoet als GPS, je toelaat om je voor- en achterlicht aan te zetten én je zelfs kan helpen bij het opsporen van de fiets na diefstal. Tijdens het rijden merkte ik op dat de GPS al eens vaker voor kleine weggetjes kiest en zo kwam ik tijdens mijn rit naar Turnhout plots in de bossen rond de Warandeplas terecht. Geen probleem, want de Cowboy beschikt eveneens over een off-road instelling. De laat je toe om aan een maximumsnelheid van 30km/uur te rijden in plaats van de wettelijk toegelaten 25km/uur. Let wel dat je batterij in dat geval sneller leeg zal raken. Wanneer je over zanderige en soms zelfs modderige wegjes rijdt, ontbreekt er echter wel iets. De Cowboy 2019 heeft immers geen spatbord achteraan, waardoor je rug(zak) het eerste is dat contact maakt met opvliegend vuil. Cowboy zou echter aan accessoires aan het werken zijn en wie wil kan ook zelf onderdelen van een derde partij monteren, al doet dat natuurlijk wel af aan het premium design van de fiets.
Zoals ik eerder al aanhaalde, is de Cowboy-app het controlecentrum van je fiets. Dat is handig, maar het betekent ook dat, wanneer je smartphone plots geen batterij meer heeft, je een probleem hebt. Vooral bij het gebruik van de GPS merkte ik dat mijn batterij enorm snel leeg ging, mede omdat je je scherm op een hoge helderheid wil hebben staan bij zonnig weer (en je misschien ook muziek wil luisteren). Een powerbank komt dan van pas, zeker als je van plan bent om een fietstocht te maken van meerdere uren.
Rijervaring
Vanaf mijn eerste rit was ik overtuigd van de meerwaarde van de Cowboy e-bike. Voor vertrek vind je die bij de afneembare batterij. Deze heeft een vermogen van 360Wh, laadt volledig op in drie en half uur en zit mooi in het design van de fiets verwerkt. Ik miste wel een soort van lader om de batterij in te plaatsten, want opladen via het stopcontact gaat makkelijk, maar de batterij lag wel steeds in de weg.
De eerste kilometers met de Cowboy deden mij terugdenken aan de eerste keer dat ik met een Tesla kon meerijden, alleen moet je hier wel even trappen in plaats van gas te geven. De Cowboy trekt snel op na de eerste keer trappen en doet dat zonder hierin te overdrijven, wat niet bij alle elektrische fietsen het geval is. Een van mijn favoriete bezigheden onderweg naar Antwerpen was dan ook voor een rood licht halthouden naast een wielrenner en plots als een speer te vertrekken. Door het design van de Cowboy valt het ook niet meteen op dat je met een elektrische fiets rijdt, want hij lijkt meer op een mountainbike dan een stadsfiets. Tijdens het rijden zorgt de automatische assistentie via de motor (250w) dat je zelf nooit hard moet trappen, zelfs al fiets je bergop.
Verder rijdt de Cowboy heel comfortabel en putjes in het wegdek zijn geen probleem dankzij zijn brede banden van 42mm. Het zadel is bij langere ritten (20+km) wel minder comfortabel en een wielrennersbroek is dan al eens te overwegen. Onderweg even stoppen was wel net iets lastiger omdat de Cowboy 2019 geen staander heeft. Hopelijk is dat een van de accessoires waaraan gewerkt wordt. Rijd je per ongeluk de batterij leeg en moet je met de trein terug naar huis, dan zal je blij zijn om te weten dat de Cowboy slechts 16kg weegt, waarvan 2,4 kg aan batterij.
Het verdict
Met een prijskaartje van 1990 euro is de Cowboy 2019 niet goedkoop, maar je krijgt er dan ook een unieke rijervaring voor in de plaats. Ga je graag op verkenning in je omgeving, maar is zelf fietsen niet meteen je ding, dan is de Cowboy een ideaal alternatief voor de auto en ook als stadsfiets is hij ideaal. Er ontbreken wel enkele belangrijke accessoires, maar als deze in de nabije toekomst beschikbaar komen, dan staat niets de Cowboy 2019 nog in de weg om zijn maximale potentieel te behalen.
*Deze review is geschreven op basis van een pre-productiemodel. Het uiteindelijke product kan mogelijk licht verschillen van onze indrukken.