Logitech G923 review: Thuis racen nu nog realistischer
Logitech maakt al twee decennia lang kwalitatieve stuurwielen en met de nieuwe generatie consoles voor de deur werd het tijd om de Logitech G923 voor te stellen, een racing wheel en pedalen dat de G920 moet gaan opvolgen. Verwacht geen enorme upgrades, want de voorganger van de G923 had al heel wat te bieden.
Er werd opnieuw gekozen voor een stevig stuur voorzien van kwalitatief lederen stikwerk en stalen/aluminium pedalen, force feedback is aanwezig en natuurlijk zijn er een reeks knoppen terug te vinden die makkelijk te bedienen en handmatig aan te passen zijn. Het geheel aansluiten doe je aan de hand van een stroomkabel, een kabel voor de verbinding tussen het stuur en de pedalen en usb-kabel voor in je computer of Xbox/PlayStation (afhankelijk van je aangekochte editie). Dat resulteert al snel in een kabelzooi en het maakt de G923 niet erg makkelijk op te bergen tussen sessies, zeker als je niet in het bezit bent van een playseat en het geheel eenvoudigweg aan je bureau bevestigt. Dit laatste is trouwens enorm eenvoudig. Even aandraaien links en rechts en de G923 klemt zich vast.
TRUEFORCE maakt racen pas echt realistisch
Laten we even kijken naar TRUEFORCE, de belangrijkste nieuwigheid in de vorm van een force feedbacksysteem dat racen nog realistischer moet gaan maken door samen te werken met in-game simulatie-engines en physics voor betrouwbaardere reacties in real time.
In andere woorden: “TRUEFORCE draagt de direct verkregen kinestetische en tactiele forcefeedback, die intern wordt berekend bij 4000Hz, rechtstreeks over aan je G923. Zo geniet je van een meeslepende en realistische race-ervaring. Door de tactiele feedback voel je alle kleine nuances, zoals trillingseffecten, soort wegdek, veranderingen in het terrein, grip van de banden en het weer. Door de kinesthetische effecten voel je de grip van de banden, hobbels, botsingen en g-krachten om sneller te reageren en de race te winnen.”, aldus Logitech.
Dat klinkt geweldig, maar het brengt ons bij een eerste pijnpuntje: de ondersteuning van TRUEFORCE. Ontwikkelaars moeten een eigen bijdrage leveren om het systeem te ondersteunen, met als gevolg dat de G923 momenteel enkel ondersteund wordt door GRID (2019) (alle platformen), Assetto Corsa Competitzione (alle platformen) en Gran Turismo Sport (PlayStation). Dat terwijl het stuurwiel wel gebruikt kan worden met meer dan 50 titels. Hoe groot onze Steam-bibliotheek ook is, we moesten dus even gaan shoppen voor we TRUEFORCE echt konden ervaren.
Goed voor gevorderden, maar ook beginners
GRID (2019) bleek een goede keuze en zorgt voor een combinatie van simulatie en arcade racing die geweldig is voor beginners. De gevarieerde ondergronden en weersomstandigheden voelden allemaal zeer realistisch aan door de krachtige force feedback. Even afremmen om vervolgens perfect een bocht te nemen voelde nog nooit goed. Het zal dan ook moeilijk worden om terug te gaan naar een gewone controller en hun zwakke trillingen eens je van de Logitech G923 geproefd hebt. Het stuurwiel voelt gewoon geweldig aan en ook de pedalen zijn perfect afgesteld voor eender welk maneuver. Antislipmateriaal aan de onderkant zorgt ervoor dat je op een gladde ondergrond al veel kracht moet zetten om het geheel te verschuiven.
Echte fans van sim racing zullen ongetwijfeld een nog betere ervaring uit de Logitech G923 halen dankzij de ingebouwde toerental indicator en de selectiedraaiknop met 24 standen. Het racing wheel is ook makkelijk af te stellen via de G Hub-software, waar je kan kiezen om zaken zoals de gevoeligheid of torque aan te passen. Het zijn ook diezelfde fans die het snelst zullen overtuigd zijn om 399 euro neer te leggen voor dit stuurwiel, want het is een aardig bedrag als je niet meermaals per week enkele wedstrijden rijdt. Iets dat wij de voorbije weken wel vaker deden omdat het gewoon zo enorm leuk rijden is met de G923.
Logitech G923: Eindoordeel
We zouden het echter ook snappen als zij die in het bezit zijn van de G920 nog even willen wachten met upgraden. TRUEFORCE is zeker een meerwaarde, maar de ondersteuning wordt nog volop uitgerold, zo verzekerde Logitech ons. Wie echter voor de eerste keer een stuurwiel gaat aankopen en niet de bank wil breken door een high-end wiel te kopen (deze beginnen zo rond de 1.000 euro), zitten goed bij Logitech en de G923.