Trek Allant+ 6 review: ideale e-mountainbike voor stadsverkeer
Trek doet mij als merk niet meteen denken aan e-bikes. Als wielrenfanaat (zeg gerust fietsfanaat) ken ik het merk juist van sportfietsen, zoals mountainbikes. Toch heeft het inmiddels een behoorlijk aanbod elektrische woon-werkverkeer-fietsen, waaronder de Allant+, District, Verve en Loft-reeksen. Voor het gemak hebben we ditmaal gekozen voor Trek’s recente aanwinst voor het Allant-gamma, de Allant+ 6 (2023).
Een e-bike die geschikt zou zijn om mee naar je werk te zoeven en gravelpaden te verkennen, aldus de fietsfabrikant. Gezien wij ons nogal eens op de (fiets)baan bevinden en soms zelfs eens van de gebaande paden durven te gaan, durfden wij die claims wel eens aan de tand te voelen. Bijna 280 kilometer legden we af vooraleer aan deze review te beginnen. Tijd voor de eindstand: moet jij straks ook op Trek’s Allant+ 6 wegzoeven?
‘Sportieve luxe’
Bij het uitpakken van de Allant+6 viel ons meteen op dat Trek duidelijk leunt op zijn sportieve aspiraties. Het frame lijkt veel op dat van een mountainbike met banden die extra veel grip bieden en een derailleur aan de achterzijde. Dat zien we niet vaak bij elektrische fietsen, die vaak worden geroemd vanwege de naafversnellingen en hun tandriem.
Voor de actievelingen onder ons past dit ontwerp dan ook zeker in het plaatje van een perfecte fiets. Persoonlijk ben ik wel meer fan van de luxueuze stadsfietsen, zoals de Gazelle Ultimate C380 HMB. Rond hetzelfde prijspunt oogt die fiets simpelweg iets luxueuzer en verfijnder. Dat komt allicht ook door de in het frame weggewerkte batterij. Trek heeft de accu op het frame geplaatst en dat ziet er eigenlijk wat vreemd uit.
De strakke framelijn wordt zo net wat onderbroken. Wel is de accu hierdoor heel makkelijk te bereiken, terwijl het moderner oogt dan de accu’s op de bagagedrager (e-rollators). Over de bouwkwaliteit van het frame kan ik kort zijn: dat voelt bij het fietsen zeer solide aan. De lak op het frame lijkt verder zeer krasbestendig, zoals je mag verwachten op dit prijspeil.
Actieve(re) stadsfiets
Zoals gezegd lijkt de fiets voorzien van wat sportieve DNA van Trek-mountainbikes. Dat voelen we dan ook meteen als we op de fiets stappen, met een voorovergebogen zithouding. Welke zithouding je prefereert op een fiets is persoonlijk; onze voorkeur gaat uit naar een meer ‘rechtop’-houding voor tijdens het fietsen. Hoewel dat iets meer luchtweerstand oplevert, voelt dat in onze optiek comfortabeler aan voor langere ritten. Mijn rug nam het mij alleszins niet in dank af dat ik drie uur lang voorovergebogen zat tijdens een testrit.
Welke houding jij prefereert, hangt wellicht af van je leeftijd, het type ritten dat je wil maken en het model fiets waaraan je intussen gewend bent geraakt. Ons devies is daarom om fietsen te gaan testen met meerdere zithoudingen, zowel meer voorovergebogen als rechtop, en daarna een besluit te nemen over welke houding de preferente zithouding is.
Vering in de voorvork
Overigens moeten we wel zeggen dat de zithouding niet oncomfortabel is wegens een ondermaatse vering. In tegendeel zelfs – de luchtvering doet het rijden op de fiets soms echt aanvoelen als rijden op wolken – zonder zompig te worden. Matig bij grote drempels wel even snelheid. Hoewel de fiets drempels met gemak kan opvangen, merken we op dat een (te) hoge snelheid er nogal eens toe leidt dat de eindaanslag van de demping geraakt wordt en dat een flinke dreun in de handvatten oplevert.
Het zadel is daarnaast aan de harde kant – wellicht iets minder hard als op de E-Silento Pro van Cortina. Prima voor ritten van maximaal anderhalf uur, maar voor langere ritten overleg je liever met de dealer over een ander, meer comfortabel zadel. Ook hier merken we dat Trek de sportieve kenmerken vooropzet; een keuze die niet zonder complicaties komt.
Fietspad-verslinder
De opbouw van de fiets doet vermoeden dat de fiets uitermate geschikt moet zijn voor de sportievelingen onder ons. De praktijk bevestigt dat vermoeden. Mede door zijn lage gewicht en lage punt van zwaartekracht is de Allant+ 6 verreweg de makkelijkst te verzetten e-bike die we tot op heden hebben getest. De elektrische fiets vraagt om het verslinden van de fiets- en gravelpaden die we tegenkwamen.
Het stijve frame gaf ons ook voldoende vertrouwen om daar op in te gaan en hogere snelheden op te zoeken. Zelfs boven de 30 km/u merkten we geen torsie of trillingen in het frame, zelfs van zodra we het stuur eens loslieten. Bochten durfden we dan wel niet met zo’n hoge snelheid te naderen. Door het lagere gewicht kleeft de fiets namelijk niet zo vast aan de weg zoals we dat opmerkten bij fietsen van Gazelle en Cortina. Met een beetje remmen zit je gelukkig binnen enkele tellen op een lagere maximumsnelheid.
Dat remmen verloopt ook nog eens geruisloos met de schijfremmen voor- en achter, die indrukwekkend veel remkracht bieden. Ga je voor het eerst op stap met de Allant, dan is dat wel echt even wennen. We konden onszelf bijna van de fiets smijten met de remmen. Het zijn overigens hydraulische remmen, zoals verwacht mag worden op e-bikes, waardoor de remkracht zich makkelijk laat doseren.
(Te) veel trekkracht
Die remkracht is ook wel nodig bij een e-bike zo krachtig als de Allant+ 6. Voor de aandrijving is de e-bike namelijk met Bosch’ Performance Line CX-motor uitgerust: een van de krachtigste e-bike-motoren van dit moment, met zo’n 85 Nm koppel (en 250 watt vermogen). Over die motor kunnen we kort zijn: die blinkt uit in souplesse. Het versnellen verloopt soepel en zodra je extra kracht vereist, bijvoorbeeld om een berg of heuvel te beklimmen, dan hoeven we daar niet op te wachten. Met 85 Nm koppel is de motor ook geschikt voor steile(re) heuvels en bergbeklimmingen. We hebben hem aan de tand gevoeld op een steil mountainbikeparcours (in de Turbo-stand) en dat kon de motor prima bijbenen.
Turbo is soms overweldigend
Voor stedelijke ritten is die Turbo-stand overigens echt niet nodig en kiezen wij liever voor Tour om wat batterij te sparen en de trapervaring natuurlijker aan te doen voelen. Op vlak wegdek voelt de 85 Nm koppel soms namelijk wat overweldigend aan. Dat ‘overweldigende’ aspect is overigens niet het raketgevoel dat sommige e-bikes zonder krachtsensor bieden. Die schieten door hun rotatiesensor met volle kracht vooruit bij het stoplicht. Dat is gelukkig niet het geval met de Trek Allant+ 6, die uitgerust is met zowel kracht- en rotatiesensors, waardoor je ook bij het optrekken de kracht van de fiets voldoende kan doseren.
Waar we iets minder over te spreken zijn, zijn de versnellingen. Het schakelmechanisme voelt wat gedateerd aan, maar werkt verder prima. Het overgrote deel van de versnellingen is echter veel te licht. Enkel in de drie hoogste versnellingen waren we geen halve wereld rond aan het trappen om vooruit te komen. Dat is echt gewoon een gevalletje ‘jammer’ en moet echt beter kunnen. Cortina’s E-Silento Pro was daarvan het voorbeeld.
Batterij voor woon-werkverkeer
Uiteraard kan ook het bereik niet uitblijven. Dat lezen we steeds af op het Kiox 300 ‘Smart display’ van Bosch. Op ons exemplaar was een 545 Wh-accu aanwezig (de Bosch PowerPack 545). Exacte autonomie-cijfers biedt Trek niet.
Wat onze testresultaten betreft, houdt de Allant+ 6 het gemiddeld tot 75 kilometer vol op één volledige lading als hij ingesteld staat op Turbo. Dat is inclusief ritten met veel en weinig wind. In de Tour-modus loopt dit op tot bijna 100 kilometer. Of jij dat ook haalt, hangt echter af van het type rit dat je maakt. Veel stedelijke kilometers zorgen namelijk voor een lager bereik door het vele optrekken.
Over het geheel genomen, vergeleken met eerdere e-bikes die we hebben getest, blijkt wel dat de autonomie heel behoorlijk is. Het opladen gaat bovendien zeer vlot: in nog geen 3 uur is de batterij van 40 naar 100 procent op te laden. Een volledige accu kost ongeveer vijf tot zes uur. Prima voor de nachtelijke uurtjes, dus.
Eindoordeel
Het is een genot om op de Allant+6 rond te zoeven. De motor is ontzettend krachtig, de vering draagt voldoende zorg voor hobbels in het wegdek en het stijve frame geeft de fiets een sportief en beweeglijk karakter (zonder torsie). Kijken we naar de versnellingen, dan heeft Trek daar nog wat werk te verzetten. We zijn ook niet meteen fan van het uiterlijk, maar dat is vooral een persoonlijke kwestie.
Onder de streep is de Allant+6 voor 3.899 euro een hele interessante optie en verslaat Trek daarmee concurrenten als Gazelle’s Ultimate C380 HMB. Het enige dat ons op die fiets beter ‘beviel’ is de wegligging in bochten, waar de Gazelle zich simpelweg aan het wegdek vastkleeft.