Reviews

Cortina E-Mozzo Pro review: oud materieel, nieuwe naam

Cortina E-Mozzo Pro
© Cortina
Voordelen
Fijne trapondersteuning
Forse batterij (en dito bereik)
Klein maar fijn schermpje
Nadelen
Lak krast wel erg gemakkelijk
Voorvork kraakt
Klep over accu oogt goedkoop
Aanbevolen prijs: €3.449
Waar te koop?
Totaalscore 7
Cortina staat intussen bekend om z’n scherp geprijsde elektrische fietsen als de E-Lett en E-Blau. De E-Mozzo Pro bedient de markt boven de 3.000 euro, maar is daarvoor eigenlijk iets te somber uitgerust.

De E-Mozzo en E-Mozzo Pro van Cortina zijn e-bikes die zich moeilijk laten plaatsen. Met name de E-Mozzo Pro valt eigenlijk een beetje uit de toon. De fiets is namelijk zo goed als een één-op-één kopie van de E-Silento Pro, die eerder al de revue passeerde op onze redactie, zij het 100 euro goedkoper in aanschaf. Verder zijn de fietsen identiek, inclusief de Shimano-middenmotor, 504Wh-batterij en het ‘irritante’ klepje dat de batterij afdekt. Kan de identieke e-bike twee jaar later nog meekomen met de concurrentie of is de hardware toe aan vernieuwing?

Onopvallend design

De E-Mozzo Pro oogt ook een beetje zoals de E-Silento Pro, met het subtiele knikje in de bovenbuis nabij het zadel en de vrij dikke stang waar de accu in verwerkt zit. De e-bike is verder niet erg spannend om te zien: de E-Silento Pro was nog beschikbaar in een kenmerkende blauwe kleur. Met de E-Mozzo Pro heb je de keuze uit een donkergrijze of relatief donkere paarse kleur. Geen van beide valt echt op in het straatbeeld. De oranje accentstrepen op de donkergrijze variant zijn nog wel een leuk detail. Waar Cortina wat ons betreft wel iets meer aandacht aan had mogen besteden, is het klepje waarmee de accu wordt beschermd. Dat is hetzelfde klepje als op de E-Silento, en dat sluit net als op die e-bike slechts deels aan op het frame. Het mechanisme om de klep vast te zetten voelt niet heel duurzaam. Zeker als je iedere dag de accu (meermaals) verwijdert, vragen we ons af hoelang dat mechanisme het volhoudt.

Cortina E-Mozzo
© Cortina

Waar Cortina zeker complimenten voor verdient, is de afwerking van de kabels. Die gaan allemaal netjes het frame in zodra dat mogelijk is. Hierdoor blijven de kabels ook niet achter andere fietsen hangen wanneer je de E-Mozzo Pro in een fietsenstalling parkeert of zelfs in je eigen berging. Bovendien zijn de kabels zo een stuk beter beschermd voor het geval je ten val komt. Het achterlicht is eveneens ‘hufterproof’, zoals we dat graag noemen: het zit in het spatbord verwerkt, waardoor je helemaal geen kabels ziet lopen. Het achterlicht kan bovendien niet beschadigen als anderen er met hun fiets tegenaan komen.

Krasgevoelige lak

Eén ding dat ons tijdens de testperiode is ook opgevallen, is dat de lak van de E-Mozzo Pro wel vrij snel beschadigd raakt. Dat hebben we eerder al meegemaakt met de E-Silento en ook ditmaal zijn er vrij snel krassen op het frame verschenen. Natuurlijk kan je krassen nooit helemaal voorkomen bij normaal gebruik, maar het valt op dat de laklaag die Cortina op zijn fietsen aanbrengt, erg gevoelig is voor krassen. Wellicht heeft het te maken met de matte afwerking van de e-bike, maar van een fiets die 3.449 euro kost, mag je wel een laklaag verwachten die enigszins bestand is tegen krassen. Te meer omdat de E-Mozzo-serie juist bedoeld is voor gebruik in de stad, waar mensen soms niet al te netjes met elkaars spullen omgaan.

Heerlijke zithouding

Een van de meest opvallende wijzigingen ten opzichte van de E-Silento Pro is de zithouding van de E-Mozzo Pro: die is net iets vriendelijker voor je rug en dus iets meer rechtop. Zo vang je weliswaar net iets meer wind, maar voor een lange toertocht doet die rechte zithouding wonderen. Het zadel blijft relatief hard, dus daar moesten we even aan wennen toen we voor het eerst op de E-Mozzo Pro stapten. Wanneer je er een week of drie mee onderweg bent, merk je daar echter niets meer van. Dankzij de brede en dikke CST Reach-banden worden oneffenheden vanuit de achteras goed opgevangen.

De geveerde voorvork vangt de grootste schokken op, al gaat dat niet geheel moeiteloos. Met enige regelmaat komt er een krakend geluid uit de voorvork, maar we durven niet te zeggen waar dat precies door veroorzaakt wordt. Het kraken stopt in elk geval meteen als de hobbels voorbij zijn. Ons vermoeden is dat het te maken heeft met Cortina’s afstelling van de voorvork: fietsenmakers kunnen de spanning daarvan aanpassen.

De krakende voorvork heeft gelukkig geen impact op het weggedrag van de E-Mozzo Pro. De fiets laat zich moeiteloos door bochten sturen en ook op het rechte vlak is het heerlijk om met de e-bike op stap te zijn. De brede banden zorgen ervoor dat je veel grip hebt als het wegdek wat natter is.

Prettige Shimano-middenmotor

Net als de E-Silento Pro is de E-Mozzo Pro uitgerust met de Shimano Steps E6100-middenmotor, met een koppel van 60 Nm en drie ondersteuningsstanden. In de praktijk levert de e-bike al meer dan genoeg vermogen in de tweede stand: je hebt de hoogste ondersteuningsmodus eigenlijk alleen nodig bij tegenwind of als je een heuvel beklimt. Zodra de E6100 al zijn vermogen moet leveren, maakt hij helaas wel flink wat lawaai. Daar heb je in de laagste en middelste standen zo goed als geen last van. De motor is dan heerlijk stil, zodat je moeiteloos én geruisloos door het landschap zoeft. Die fijne fietsbeleving heeft de E-Mozzo Pro mede te danken aan de onderhoudsarme Nexus 7-versnellingsnaaf met zeven versnellingen. Met zeven versnellingen heb je, zowel in de stad als daarbuiten, altijd wel een verzet dat bij je rijgedrag past. De naaf is bovendien lekker stil tijdens het schakelen, net als de middenmotor.

Shimano E6100
© Cortina

Eén nadeel van Shimano-motoren plaagt ook de E-Mozzo Pro: bij het uitschakelen van de ondersteuning wanneer je harder dan 25 km/u fietst, voel je dat als een ‘bonk’ in de aandrijflijn. Bij merken als Bosch is die overgang geleidelijker. Fiets je steevast harder dan 25 km/u of kom je niet aan de 25 km/u, dan heb je daar natuurlijk geen last van. Maar het gebeurde ons regelmatig dat we zo rond de 25 tot 26 km/u fietsten en dan schakelt de trapondersteuning continu in en uit, met het gebonk tot gevolg.

Trap- en rotatiesensor

Gelukkig beschikt de E-Mozzo Pro, net als zijn voorganger, over een trap- en rotatiesensor. Hierdoor past de e-bike zijn trapondersteuning aan op hoe vaak je trappers rondgaan én hoeveel kracht je zet. Die combinatie zorgt ervoor dat het e-bikesysteem je niet als een raketje voortstuwt bij het stoplicht, maar dat je geleidelijk aan meer ondersteuning krijgt. Naargelang je meer kracht zet, neemt ook de mate van trapondersteuning toe. Dat zorgt ervoor dat je heel natuurlijk fietst op de E-Mozzo Pro. Je hebt eigenlijk nooit het idee ondersteuning te krijgen, tot je die eens uitzet en de verschillen ervaart. Dat laatste is overigens niet per se aan te raden op de E-Mozzo: door de middenmotor moet je veel meer kracht zetten om de e-bike vooruit te krijgen als de motor uitstaat dan bij een reguliere fiets. Dat is overigens bij heel wat e-bikes met een middenmotor het geval en is dus zeker niet uniek aan dit exemplaar van Cortina.

Waar zijn de smarts?

Wie op zoek is naar een elektrische fiets met allerlei slimmigheden, kan de E-Mozzo Pro het beste overslaan. Het schermpje op de fiets, de SC-E5000, is niet bepaald het meest geavanceerde model van Shimano. Het bedieningspaneel toont enkel de snelheid, afgelegde afstand, actieradius en de gekozen ondersteuningsstand. Je kan het scherm overigens wel via de E-Tube-app van Shimano met je smartphone verbinden. Zo kan je enkele instellingen van de e-bike wijzigen, het batterijpercentage uitlezen en je ritten vastleggen. Het is echter niet mogelijk om navigatie tevoorschijn te toveren op de SC-E5000.

Vergeleken met de SC-E7000 die Cortina gebruikte op de E-Silento Pro, doet de E5000 goedkoper aan. Trekken we de vergelijking met andere e-bikes in dit segment, zoals de Allant+ 6 van Trek, dan wordt dat gevoel enkel nog verder versterkt. Die komt namelijk met Bosch’ Kiox 300-scherm, dat zelfs de mogelijkheid biedt om navigatie-aanwijzingen op het scherm te tonen. Daarnaast toont dat scherm heel wat meer informatie dan de basale data van de E5000, zoals uitgebreide statistieken over je rotatiesnelheid en trapkracht.

Efficiënte ritten

Wat het batterijverbruik van de E-Mozzo Pro betreft, heeft Cortina het weer goed voor elkaar. Net als bij de E-Silento biedt de e-bike een batterijcapaciteit van 504 Wh. Cortina belooft zelf een bereik van 85 tot 170 kilometer, al ligt het daadwerkelijke bereik ergens in het midden. Wij haalden op één volle accu een bereik van ongeveer 115 kilometer in de middelste ondersteuningsstand. In de hoogste stand neemt dat bereik natuurlijk wat af, maar het genoemde bereik van 85 kilometer kan je met gemak halen. Uiteraard zal het bereik lager uitvallen als je continu tegen de wind in moet fietsen of stevige heuvels beklimt.

E-Mozzo Pro
© Cortina

Wanneer de accu leeg is, laad je die het beste ‘s nachts op. Het opladen van 0 tot 100 procent neemt namelijk zo’n 8 uur in beslag. Dat kan zowel in de fiets zelf als daarbuiten. Hiervoor levert Cortina een adapter mee die je op de oplader monteert, zodat je de accu direct kan opladen. De oplaadpoort op de e-bike zelf roept overigens wel wat vragen op. Het rubberen flapje dat over de oplaadpoort zit, voelt namelijk niet bijzonder solide. Als dat er ooit afvalt, kan er vuil in de laadpoort komen. Deze opmerking hadden we al bij de E-Silento en is helaas niet opgelost. Bij andere e-bikes voelt het oplaadmechanisme en de klep erover toch een stuk steviger aan. Voor een fiets met een prijs van bijna 3.500 euro mag dat ook wel.

Specificaties

  • Aandrijving: Shimano Steps E6100, 250 W, 60 Nm
  • Versnellingen: Shimano Nexus 7 (naafversnellingen) met tandriem
  • Bediening: Shimano SC-E5000
  • Batterij: 504 Wh

Eindoordeel

Cortina’s E-Mozzo Pro is een e-bike met een fijne zithouding, trapondersteuning, goede wegligging én een flink bereik. Naast al deze pluspunten, zijn er echter ook flink wat minpunten. Neem de laklaag die erg gevoelig is voor krassen, de bediening die wat simpel is, de oplaadstekker die goedkoop aanvoelt, de krakende voorvork en de accuklep die niet goed aansluit op het frame. Dat zijn behoorlijk wat minpunten voor een e-bike van 3.500 euro, vooral als je bedenkt dat er e-bikes zijn zoals de Allant+ 6 van Trek die veel hoogwaardiger aanvoelen. Gazelle heeft ook een concurrerende e-bike, de Chamonix C5 HMS, met dezelfde middenmotor, een luxueuzer Shimano-scherm, hoogwaardigere afwerking en een vergelijkbaar bereik. Sinds de release van de E-Silento Pro is er veel veranderd in het e-bikesegment, maar de E-Mozzo Pro is net iets te veel hetzelfde gebleven.

cortinae-bikeontspanningreview

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken