Reviews

Ellio Original review: vinnige speedpedelec in citybike-kleren

Ellio Original
© IntuEdrive
Voordelen
Uniek citybike-ontwerp
Vermogen wordt fijn afgeleverd
Heel comfortabele zithouding
Nadelen
Looks zijn smaakgevoelig
Niet lichter dan andere speedpedelecs
Automatische park-modus vraagt gewenning
Aanbevolen prijs: €6995
Waar te koop?
Totaalscore 8
Speedpedelecs met kleinere wielen en het uiterlijk van een citybike: je komt ze niet vaak tegen. Toch was het de oorspronkelijke visie van de eigenzinnige constructeur IntuEdrive. Wij reden enkele weken rond op de Ellio Original.

In het voorjaar reviewden we de Ellio Max al, een speedpedelec van het gewoonlijke formaat, maar verre van ‘standaard’. Wat de fietsen van Ellio dan zo anders maakt? Ingenieurs Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel gebruiken graag toepassingen uit de automotivesector, met als doel om speedpedelecs betrouwbaarder, veiliger en gebruiksvriendelijker te maken. Na onze ervaring met de Ellio Max raakten we grotendeels overtuigd van die opzet. IntuEdrive stopte de blauwdruk van een speedpedelec in citybikeformaat.

Opmerkelijk ontwerp

“Het ziet er niet uit, maar is wel heel degelijk”, is een veelgehoorde commentaar wanneer het over de Ellio Original gaat. Het uitzicht van een fiets blijft een kwestie van smaak, maar persoonlijk vinden we hem zeker niet lelijk. Het hangt er maar vanaf in hoeverre je een praktisch design vooropstelt, dan wel op het uitzicht focust. De Ellio Original dankt zijn unieke looks vooral aan de kleine 20-inchwielen.

Terwijl andere merken hun best doen om draden en kabels in het frame te verstoppen, zijn de kabels die naar de accu en voorwielmotor lopen vlak voor het stuur zichtbaar en daar hebben we geen enkel probleem mee. Ga jij liever wel voor de strakke vormfactor, dan is dat iets om rekening mee te houden. Centraal op het stuur vind je een display terug. Dat biedt alleen de info die ertoe doet en er is ook geen appconnectiviteit. We kunnen die efficiënte eenvoud wel smaken. Rechts bedien je de trapfrequentie en de mate van ondersteuning. De knoppen op de linkerzijde dienen om de parkeerstand en cruisecontrol te bedienen en ook de knoppen voor de verlichting en claxon zitten binnen handbereik. De Roxim Z4E Pro-koplamp heeft een dimlicht van 600 lumen (en grootlicht met 900 lumen), waardoor je ook in lastige omstandigheden een goed zicht hebt op de baan. De Ellio Original is tot slot verkrijgbaar in drie kleuropties: rood of wit als je een beetje wil opvallen, of zwart, voor de stealth-look.

Comfortabeler dan doorsnee speedpedelec

IntuEdrive verkiest voor beide modellen een comfortabelere zithouding. Ook dit is dus weer een kwestie van persoonlijke smaak. Zit je graag rechtop, dan is de Ellio Original een prettig alternatief. Het stuur staat wat hoger dan normaal en dat vinden we eigenlijk gewoon prima, want samen met de zadelhoogte zorgt het voor een zithouding die niet vermoeit en waarbij je toch alle controle houdt. De zadelpen laat voldoende aanpassingsmogelijkheden toe: ondergetekende is 1m87 lang en vond met gemak een comfortabele zitpositie. Al wie kleiner is, zal zijn draai weten te vinden, waardoor het gebrek aan framematen geen gemis is. Ben je langer dan 1m90, dan zit je wellicht beter op een grotere fiets.

© IntuEdrive/Ellio

Prestaties en rijervaring

Hoewel de Ellio Original een citybike is, heeft hij dezelfde 1.150Wh-batterij aan boord als de Ellio Max. Daardoor weegt hij nog om en bij de 40 kilogram, zowat hetzelfde gewicht als de doorsnee speedpedelec. Dat gewicht zorgt aan de ene kant wel voor een grote stabiliteit op de weg. Langs de andere kant blijft het moeilijk om de fiets over hoge drempels of een stoep te tillen in een stadscentrum. De grootste voordelen van een citybike, zijn kleine wielen en grote wendbaarheid, blijven echter wel overeind.

Laat je niet misleiden door zijn compacte uiterlijk: de Ellio Original zet wel degelijk speedpedelecprestaties neer, dankzij de voor- én achterwielaandrijving  (beide met riem). De voorwielmotor trekt je vlotjes op gang, maar lanceert niet je niet als een speer vooruit, waardoor de e-bike heel controleerbaar voelt en je niet constant op je hoede moet zijn voor ongewenst hard optrekken. Eens op snelheid helpt de achterwielmotor je om een kruissnelheid aan te houden, met een maximum van 45 km/uur (werkelijk gemeten gps-snelheid). Een druk op de cruisecontrolknop links helpt je om die snelheid aan te houden. Het PSD-schakelsysteem maakt handmatig schakelen overbodig en dat went zo snel dat we het niet anders zouden willen. Daarnaast kan je schakelen tussen drie ondersteuningsmodi. In de hoogste stand bedraagt je rijbereik 60 km en als je de beenspieren meer werk laat doen, is een maximaal bereik van 130 km mogelijk. Die indicaties bleken quasi perfect overeen te stemmen met de praktijk.

De Ellio Original levert zijn gecombineerd vermogen van 1.500 W bijzonder aangenaam af. Beide motoren beschikken over een tractiecontrolesysteem voor elk wiel. Als een van de wielen grip dreigt te verliezen, schakelt de motor voor dat ene wiel het vermogen terug en dat konden we een paar keer voelen. Het is een knappe veiligheidsfeature die we nog niet vaak terugzagen. Net als bij de Ellio Max vinden we ook hier de achteruittraprem terug, waarmee je op de motor remt. Dit werkt zo prettig dat we bij de nood om licht af te remmen liever achteruittrapten dan de gewone remmen te gebruiken. Dat remmen op de motor bleek ook prima doseerbaar. Een veelgenoemde ergernis, tot slot, is dat de fiets automatisch in parkeerstand valt als je 30 seconden lang stilstaat. Om in de rijstand te blijven, moet je de rem ingedrukt houden. Het is dus geen onoverkomelijk ongemak en vooral een kwestie van gewenning. Het gaat wellicht om een veiligheidsoverweging die de fabrikant moest maken.

Verdict

De Ellio Original is een vreemde vogel tussen de speedpedelecs, maar dan vooral in positieve zin. De rechte zithouding zal wie comfort zoekt plezieren en zowel de wegligging als het rijgedrag zijn uitstekend. Over zijn looks valt te discussiëren en daardoor zal hij misschien niet iedereen aanstaan. Bovendien is hij niet van de lichtsten en voor een citybike is de Ellio Original niet speciaal handzamer, al maken de kleine wielen hem wel iets wendbaarder. Het zullen vooral de fijne zithouding en aangename rijgedrag zijn die je voor de Ellio Original doen kiezen.

e-bikeEllioontspanningspeedpedelec

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken