Reviews

ADO Air Carbon review: de ideale elektrische vouwfiets

elektrische vouwfiets ADO Air Carbon
© A Dece Oasis
Voordelen
Lichtgewicht
Nuttige functies in app
Verbeterd baangevoel
Nadelen
Vrij fragiel
Trappers zijn iets te klein
Aanbevolen prijs: €2.299
Waar te koop?
Totaalscore 8
Elektrische fietsen zijn zwaar, maar vouwfietsen moeten net licht zijn. ADO lijkt het ideale recept voor een elektrische vouwfiets gevonden te hebben.

De fiets is één van de makkelijkste manieren om van punt A naar punt B te geraken. Neem je de trein naar het werk en moet je daarna de fiets of de bus nog nemen? Dan heb je er ongetwijfeld al gedacht om een plooifiets mee op de trein te nemen, om die laatste kilometers toch wat vlotter te doen gaan. Eerder testten we de ADO Air 20, die exact daarop inspeelde. ADO bouwt nu verder op dat concept van een elektrische vouwfiets en komt met de ADO Air Carbon, een opvouwbare elektrische fiets die een stuk lichter is dan zijn voorganger.  

Dat de fiets een pak lichter is dan de ADO Air 20 kunnen we alleen maar als een voordeel bestempelen. Hoewel die fiets wel goed reed, was het nogal een gedoe om het openbaar vervoer te nemen met de fiets. Op Belgische treinen mag je vaak een flinke op- en afstap maken. Zelfs voor een kwieke techredacteur was de Air 20 daar met momenten eigenlijk te zwaar voor. Door een nieuwe materiaalkeuze is de ADO Air Carbon echter stukken lichter, waardoor onze grootste ergernis netjes werd weggewerkt. Dat is echter niet het enige punt waarop deze fiets zijn voorgangers grondig verbetert.  

Herwerkt frame 

Eerst en vooral laat deze Air Carbon zich veel makkelijker open en dicht vouwen. Het gaat hier om een volledig ander frame, dat ook een iets andere sluiting gebruikt. Bij de vorige fiets moest je redelijk hard knijpen om de vergrendeling van het kader los en vast te krijgen, maar dat is hier niet het geval. Integendeel: de klem gaat zo makkelijk dicht dat we onszelf eerst afvroegen of alles wel in orde was met ons testmodel. Geen vuiltje aan de lucht: ook al biedt de vergrendeling geen weerstand. De manier waarop de hendel in het frame verwerkt zit, verdient ook een compliment. Het is een redelijk klein detail, maar wel één dat ervoor zorgt dat deze fiets meteen een premium uitstraling krijgt.

Ook het stuur van deze fiets voelt een pak stijver aan dan bij de voorganger. Daar kon je best hard aan het stuur trekken en voelde je dat wiebelen. Erg onhandig wanneer je over een kasseiweg of ander hobbelig pad rijdt. De ADO Air Carbon is daardoor meer Antwerpen-proof. Het stevigere stuur zorgt ervoor dat je jezelf veiliger voelt en is dus een verandering waar we zelf erg blij mee zijn.  

Carbon 

Het meest opvallende aan deze e-bike is natuurlijk de materiaalkeuze, waarmee ADO al uitpakt in de naam van de fiets: carbon. De fiets is gemaakt van koolstofvezels. Dat is een pak lichter dan aluminium of staal, andere materialen die ook vaak voor fietsen gebruikt worden. Het grootste voordeel van zo’n frame uit koolstofvezel is natuurlijk dat het een pak lichter is. Met de batterij erin weegt deze fiets ongeveer 15 kilogram, waardoor die merkbaar lichter is dan de Air 20. Opvouwen, ontvouwen en de trein opdragen gaat alvast een pak makkelijker en dat is exact wat we willen zien in een elektrische vouwfiets. 

ADO laat bovendien merken dat ze niet zomaar een koolstoffen frame ontworpen hebben, maar er ook daadwerkelijk over hebben nagedacht. Je zal bijvoorbeeld merken dat deze fiets geen ingebouwde standaard heeft. Dat komt door de materiaalkeuze: de kracht van een fiets die op de standaard steunt, zou na verloop van tijd het frame kunnen beschadigen. In plaats daarvan kan je een losse standaard krijgen die je aan een van de twee trappers monteert. Eenmaal gemonteerd doet die standaard goed z’n werk, al moeten we wel opmerken dat de trappers van deze fiets niet ideaal zijn. Ze zijn net te klein voor ons, waardoor we ze graag hadden gewisseld. Dat is niet mogelijk voor wie graag een fietspoot heeft.

Weggevoel  

De hamvraag is natuurlijk hoe deze fiets fietst. Ook op dat vlak is de Air Carbon er flink op vooruit gegaan. Nu zit er geen motor van Mivice meer in de fiets, maar levert Bafang de aandrijving. De Europese of CE-versie van de fiets is begrensd tot 250 W en ondersteunt tot een snelheid van maximaal 25 kilometer per uur, in overeenstemming met de Europese wetgeving. De motor levert 35Nm-koppel en dat is meer dan voldoende om de 13 kg die deze fiets weegt vooruit te stuwen. Het bereik van 100 kilometer haalden we nooit, maar dat zien we in dit geval niet echt als een issue: voor zulke afstanden te leggen zitten we liever op een normale, niet-vouwbare fiets.

Pluspunten krijgt ADO bovendien voor de aandrijving. Dat gebeurt hier met een onderhoudsarme koolstofriem. Die hangt aan een koppelsensor, die meet hoeveel kracht je met de trapbeweging precies zet. Dit wordt meteen doorgegeven aan de motor, waardoor je niet hoeft te wachten voor die in gang schiet.  

Slimme fiets 

Alle e-bikes van ADO sluiten aan op de app, maar dit is de eerste fiets waarvoor we die app écht wilden installeren. Meestal kan je alle relevante instellingen ook rechtstreeks op het scherm van de fiets wijzigen, maar hier voegt de app daadwerkelijk iets toe. Dankzij een Smart Connect-module vind je namelijk altijd je fiets terug. Een GPS-signaal zorgt ervoor dat je altijd weet waar de fiets zich bevindt. Ook als iemand de fiets omstoot krijg je daar meteen een handige melding van op je telefoon. Waar we voorheen geen nut in die app zagen, werkt ADO deze keer ook dat puntje van kritiek weg. De slimme functies werken ook als je de batterij uit de fiets haalt. Haal je de batterij eruit om dieven te ontmoedigen, dan zal je dus nog steeds melding krijgen als er iemand aan je fiets morrelt.

Conclusie  

ADO levert puik werk met de Air Carbon, zoveel is zeker. Dat mag ook wel voor het bedrag dat er tegenover staat: met een adviesprijs van 2299 euro is deze vouwbare fiets met koolstofkader toch een flinke 1000 euro duurder dan de gewone Air 20. Voor ondergetekende, die de fiets meeneemt op het openbaar vervoer, is dat het meer dan waard. Steek je de fiets in de kofferbak van je auto? Dan zouden wij voor het goedkopere model durven gaan: het gewicht speelt dan minder een rol. Toch is de duurdere optie ook dan de moeite waard. De Air Carbon levert een veel betere fietservaring dan de rest van het vouwbare gamma van ADO en biedt bovendien een aantal functies die niet alleen slim, maar ook vooral nuttig zijn. Dat gevoel van extra veiligheid tijdens én na het fietsen, zorgt ervoor dat deze fiets zijn aankoopprijs ook meer dan waard is. 

ADOe-bikesgezondheidvouwfiets

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Lezersaanbod: korting op Kuno (op=op)

Lezersaanbod: korting op Kuno (op=op)

Bekijk de voorraad