Reviews

Oxford Cargo Plus review: mooie cargofiets die wat power mist

Oxford Cargo Plus zitje
© Oxford
Voordelen
Subtiele, maar voldoende krachtige trapondersteuning
Veel opbergruimte
Solide bouwkwaliteit
Nadelen
Beperkte actieradius
Geen geveerde voorvork
Aanbevolen prijs: €3.575
Waar te koop?
Totaalscore 8
Het bijna 100 jaar oude Oxford betreedt met de Cargo Plus het segment van longtail-e-bikes, die steeds meer terrein winnen op de Belgische fietspaden. Die jarenlange ervaring komt dan ook bovendrijven bij de Oxford Cargo Plus e-bike.

Oxford heeft de laatste jaren een imposant aanbod aan e-bikes gepresenteerd, van stadsfietsen tot speedpedelecs en nu dus ook een longtail: de Cargo Plus. Longtails zijn in wezen reguliere stadsfietsen met een langere achterkant. Of dit type e-bike bij jou past, hangt sterk af van je levensstijl.

Doe je vaak boodschappen met de wagen en zou je dit liever met de fiets doen? Dan is een cargofiets zoals de Cargo Plus zeker het overwegen waard, vooral als je de Oxford-fietstassen mee aanschaft. Daarin is zeker plaats voor twee tassen vol boodschappen. Is dat niet voldoende, dan kan je nog wat extra bagage kwijt tussen de ‘Monkey Bars’, zoals Oxford ze noemt. Dat is eigenlijk een extra (open) bagagevak bovenop de bagagedrager. De Monkey Bars dienen overigens ook een andere rol: je kan er namelijk een zitje in monteren om kinderen te vervoeren. Hierdoor is de Cargo Plus ook ideaal voor ouders met kinderen. Is de Oxford Cargo Plust dé longtail e-bike is die je moet hebben? Na er bijna 300 kilometer mee op stap te zijn geweest, durven we daar voorzichtig ‘ja’ op te zeggen.

Oxford Cargo Plus
© Oxford

Geen typische e-bike

Buiten de accu, de middenmotor en het schermpje van de Oxford, zou je niet meteen zeggen dat het om een e-bike gaat. De framebuizen zijn bijvoorbeeld een stuk dunner dan bij de meeste elektrische fietsen, wat voor een uniek uiterlijk zorgt. Dat wordt ook bepaald door het bagagerekje voorop en de Monkey Bars achterop. Vast staat dat je de nodige aandacht trekt als je met de Cargo Plus rondrijdt. Het geluid van de e-bike speelt daarbij geen rol. Het gebeurde regelmatig dat mensen ons nakeken als we met deze e-bike langsreden. Sommigen vroegen ons zelfs naar het modeltype: ze waren overduidelijk gecharmeerd door het uiterlijk en de transportmogelijkheden. De fiets krijgt dus heel wat bekijks, maar het design zal zeker niet bij iedereen in de smaak vallen. Dat geldt natuurlijk voor alle e-bikes, maar het design van de Cargo Plus (met zijn lange achterkant) is mogelijk iets controversiëler. Wat ons aanspreekt, is de focus op praktisch gebruik, met veel plekken om spullen mee te nemen.

Daarnaast is de e-bike ook erg stevig. Na wekenlang gebruik ziet hij er nog als nieuw uit en zo voelt het ook om erop te rijden. Wat verder opvalt, is hoe krasvast de blauwe verflaag is. Geregeld zien we na enkele weken al krassen door ons losse fietsslot, maar bij de Cargo Plus is dat niet het geval. Ook andere delen waar je al eens tegenaan komt met je schoenen, zien er nog als nieuw uit. Zoals het hoort, moeten we eigenlijk toevoegen. Praktisch gebruik en bouwkwaliteit staan dus voorop, al heeft Oxford nog wel wat werk te verzetten met de kabels. Die vormen bij het stuur een ware ‘kabelspaghetti’, die kan blijven hangen achter andere fietsen als je de e-bike in een fietsenstalling zet. Elders zijn de kabels gelukkig wel strak in en langs het frame verwerkt.

De kans dat de kabels beschadigd raken doordat de e-bike omvalt in de stalling, is overigens relatief klein. In tegenstelling tot veel andere e-bikes, beschikt de Cargo Plus over een tweepootsstandaard die recht onder het frame zit. Hierdoor staat de fiets zeer stevig in de stalling, maar dat heeft wel enkele nadelen. Enerzijds heb je veel kracht nodig om de longtail op zijn standaard te zetten en hem eraf te halen. Anderzijds kan dit type standaard schade veroorzaken aan je vloer, zeker als er in de fietsenstalling keramische tegels liggen. Bij het uitklappen schiet het gewicht van de fiets namelijk ‘ineens’ op de standaard. Met een betonnen vloer zal je daar niet snel last van hebben.

Ook voor lange ritten

Sportieve fietsers moeten we helaas teleurstellen: de Cargo Plus is allesbehalve een fiets voor mensen die graag vaart maken en heel sportief willen rijden. Snel een bocht pakken zit er met deze e-bike gewoon niet in, al is het maar omdat hij een stukje langer en zwaarder is. De relatief kleine 24-inchwielen zorgen er ook voor dat je vaker moet trappen om op snelheid te komen, terwijl de Nexus 5-versnellingsnaaf daar niet echt op is ingericht. Versnelling vier en vijf zijn, wat ons betreft, de enige bruikbare versnellingen. Schakel je naar drie of lager, dan draai je zowat je benen rond de trappers. Verhoudingsgewijs zijn de twee hoogste versnellingen dan weer behoorlijk zwaar. Onder de streep biedt de Nexus-versnellingsnaaf eigenlijk net iets te weinig verzetten en versnellingsbereik om een verzet te vinden dat perfect bij je persoonlijke rijstijl én situatie op de weg past.

Dat de fiets niet erg sportief is, maakt in dit geval eigenlijk niet zoveel uit. Met een zwaarbeladen e-bike ga je doorgaans geen wielerkoers afleggen. De comfortabele, rechte zithouding past perfect bij dit type e-bike, waarmee je wat rustiger op stap gaat. We zijn zelfs te spreken over het Selle Royal Nuvola-zadel, dat ook bij lange fietsritten comfortabel aanvoelt. Oxford is wel één belangrijk ingrediënt vergeten voor comfortabele ritten: een geveerde voorvork. België is koploper wat betreft klinkerwegen, maar die vermijd je best met de Cargo Plus. Na een langere fietsrit voel je gewoon aan je polsen en schouders dat je de klappen grotendeels zelf moet opvangen. Gelukkig koos het Belgische fietsmerk wel voor dikkere banden die al wat vering bieden, uit de Schwalbe Big Ben-serie. Naast de vering zijn de banden ook lekbestendig, waardoor je zorgeloos stad en land af kan rijden. Onder winterse omstandigheden houden ze, voor zover we hebben kunnen testen, ook goed stand. Met sneeuw en ijzel blijft het natuurlijk opletten geblazen, maar voor gladde, natte klinkerwegen bevatten de banden voldoende profiel.

Oxford Cargo Plus
© Oxford

Wellicht klinkt het nu alsof er behoorlijk wat nadelen kleven aan de rijbeleving van de Oxford, maar dat valt best mee. Het ligt er ook echt aan hoe je je opstelt als je met de fiets op stap gaat. Verkies je comfortabele ritten boven snelheid en sportiviteit, dan past de e-bike perfect binnen je straatje. Dat is ook precies hoe wij de afgelopen weken (met plezier) op stap zijn gegaan met de Cargo Plus. Dat de voorvork niet geveerd is, is een gemiste kans, maar om te bepalen of dat iets is wat jij zou missen, moet je eigenlijk met de fiets op stap gaan.

Ondersteuning en bereik

Oxford rustte de Cargo Plus uit met de inmiddels wat oudere Steps E6100-middenmotor van Shimano, die we eerder al tegenkwamen in de E-Mozzo Pro en E-Silento Pro van Cortina. De motor biedt een vermogen van 60 Nm, met keuze uit drie ondersteuningsstanden. Qua vermogen heeft de E6100 niets over; zeker in situaties met veel tegenwind moet je best een tandje bijzetten om op snelheid te blijven. Zelfs in de hoogste stand ontbreekt dan het vermogen om je naar de 25 km/u te helpen. Heb je geen extreem sterke tegenwind en rijd je op vlakke wegen, dan kan je met gemak voor de laagste of middelste stand kiezen om de 25 km/u te halen. Over de motor kunnen we verder alleen nog zeggen dat de omschakeling van ondersteuning bij die snelheid niet erg soepel aanvoelt. Dat haalden we al regelmatig aan bij andere e-bikes met Shimano-motoren: het voelt als een soort schok in de aandrijflijn. Daar wen je gelukkig vrij snel aan en na enkele weken met de Cargo Plus voelden we het eigenlijk al niet meer.

Dat de E6100 van Shimano al wat ouder is, merkten we ook aan de efficiëntie ervan. De 504Wh-batterij van de Cargo is volgens de fabrieksopgave goed voor een bereik van 145 kilometer. Zulke cijfers haal je wellicht als je continu rondfietst in de ecomodus, maar in de middelste of hoogste stand kom je niet zo ver. In de hoogste ondersteuningsstand haal je, afhankelijk van hoeveel kracht je zet, een actieradius van 40 tot 60 kilometer. Door iets in te leveren op ondersteuning en voor de middelste stand te kiezen, krijg je er 20 tot 30 kilometer bij. Een kroning tot ‘kilometerkoning’ blijft uit, maar houd er wel rekening mee dat we regelmatig met zware boodschappen en andere items rondreden. Het bereik van een e-bike is bovendien sterk afhankelijk van je fietsgedrag. Trap je zelf stevig door, dan gaat de accu sowieso langer mee, terwijl je minder ver komt als je vaker op de motor vertrouwt. We reden verder vrijwel uitsluitend op vlakke wegen, waardoor de actieradius kan afwijken van je eigen resultaten.

Helaas kan je het bereik van de Oxford niet uitbreiden met een range-extender of grotere accu. Waarom daar niet voor gekozen is, is ons eigenlijk een raadsel. Oxford hoeft het ontwerp er niet eens op aan te passen. De batterij zit namelijk los op het frame gemonteerd. Wellicht is er een ander montagesysteem nodig, maar voor een longtail waar je soms ook zwaardere bagage mee vervoert, is een grotere accucapaciteit geen overbodige luxe. Dit kan je eventueel oplossen door een tweede accu te kopen. Je kan de batterij namelijk gemakkelijk uitnemen met de sleutel.

Bediening via Shimano-app

Zoals je van een elektrische fiets mag verwachten, laat de Cargo Plus zich gemakkelijk bedienen. In de meeste gevallen hoef je alleen de powerknop op het SC-E6100-scherm en de losse bedieningsknoppen te gebruiken. Met die knoppen stel je de gewenste ondersteuningsstand in. Op het scherm vind je naast de powerknop ook een knop om de verlichting te bedienen. Voor meer bedieningsmogelijkheden kan je gebruikmaken van de Shimano E-Tube Ride-app voor Android en iOS. Die app laat je de instellingen van de motor inzien en aanpassen, maar je kan er ook ritstatistieken in vastleggen, realtime informatie bekijken zoals je snelheid én ANT-accessoires koppelen, zoals je sporthorloge. Hiermee kan je de data van de fietscomputer bijvoorbeeld koppelen aan de gezondheidsdata van ANT-sportaccessoires. Dat koppelproces werkt relatief makkelijk, en de E-Tube Ride-app is weliswaar basic, maar je kan er uiteindelijk alle gewenste informatie mee uitlezen. In het geval van een merk als Oxford en op dit prijspunt kan je ook geen uitgebreide smartfuncties verwachten. Op de productpagina van de Cargo Plus wordt er zelfs niet over gesproken: het was dus een onverwacht extraatje.

Eindoordeel

De Oxford Cargo Plus is een fijne e-bike voor relaxte ritten waarbij je veel cargo of kinderen wil vervoeren. Zoek je een e-bike om gewoon van A naar B te komen zonder al te veel poespas, dan zouden we persoonlijk deze fiets overslaan. Je betaalt nu eenmaal een ‘longtail-taks’, waardoor je moet inleveren op trapondersteuning, bereik en comfort. Kies je daarentegen expliciet voor een cargofiets, dan is de Cargo Plus een betaalbare optie met een uniek design en voldoende opbergruimte om spullen én kinderen te vervoeren.

Decathlon biedt met de R500E een sterke concurrent aan die ook enkele honderden euro’s goedkoper is. Die beschikt echter over een achterwielmotor, die doorgaans minder fijn fietsen dan een middenmotor. De Oxford Cargo Plus heeft bovendien een groter bereik: in ecomodus zou de fiets 145 kilometer halen, tegenover 90 kilometer met de R500E. Welk exemplaar je ook kiest: ga altijd even op pad met de fiets voordat je de knoop doorhakt.

e-bikesontspanningoxford

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Alle promoties van Coolblue

Alle promoties van Coolblue

Promoties bekijken