Trek FX+ 7 review: elektrische fiets voor de sportieveling

Trek elektrische fiets review
© TechPulse/Jeffrey van de Velde
Voordelen
Sportieve rijbeleving
Unieke TQ-middenmotor die natuurlijk aanvoelt
Sportief ontwerp
Nadelen
Smarts en bediening verdienen nog wat aandacht
Bereik is zeker niet grensverleggend
Aanbevolen prijs: €4.499
Waar te koop?
Totaalscore 8
Dat elektrische fietsen je niet ‘lui’ hoeven te maken, bewijst de Trek FX+ 7. Deze fiets heeft weliswaar een krachtige TQ-middenmotor, maar voelt bij dagelijks gebruik bijna als een koersfiets aan. Het is een unieke e-bike-ervaring die zeker naar meer smaakt.

Elektrische fietsen worden geregeld weggezet als een vervoersmiddel voor ‘de luie mens’ die zonder al te veel inspanning van A naar B wil komen. Toch is er een groeiende categorie e-bikes waarbij dat niet het geval is, en waar sportief rijden en het opbouwen van conditie de boventoon voeren, zoals bij de Trek FX+-serie. Hoewel de fietsen elektrisch worden ondersteund, beperkt dit zich tot een ‘duwtje in de rug’, waardoor je zelf nog flink wat kracht kan bijzetten om op snelheid te komen. Zeker als je de ondersteuning in de laagste stand zet en de versnelling op zijn hoogst, vraagt de FX+ 7 verrassend veel van je conditie. Dat is in dit geval zeker geen minpunt, maar betekent wel dat deze Trek niet voor iedereen geschikt is. Voor wie deze fiets wél een aanrader is, ontdek je in dit testverslag.

Gestroomlijnd ontwerp

De mate van ondersteuning is zeker niet het enige aspect dat je het gevoel geeft op een koersfiets te rijden. Dat geldt net zo goed voor het ontwerp van de FX+ 7, die met zijn aflopende lijnen, lage stuur en smalle profiel direct sportief oogt. Alles is erop gericht om de luchtweerstand tot een minimum te beperken, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort; daarover later meer. Eerst het gewicht: de FX+ 7 is namelijk een van de lichtste elektrische fietsen die onze redactie heeft getest en weegt slechts 19,3 kg, inclusief de (niet-uitneembare) accu. De CGO600 (Pro) van Tenways is nog lichter, dat is een geheel ander type elektrische fiets, specifiek bedoeld voor stadsritten waarbij versnellingen overbodig zijn, meent Tenways.

Zijaanzicht Trek FX+ 7
© TechPulse/Jeffrey van de Velde

Uitzonderlijk licht

Dat lage gewicht heeft de FX+ 7 vooral te danken aan de unieke framematerialen die Trek heeft gebruikt. Het frame is gemaakt van Alpha Platinum Aluminium, terwijl de voorvork is opgetrokken uit carbon. Beide materialen zijn extreem licht en tegelijk buitengewoon stevig, belooft Trek. Ook op de aandrijving is gewicht bespaard. Waar high-end e-bikes vaak voorzien zijn van een Bosch-motor, koos Trek ditmaal voor een exemplaar van de Duitse fabrikant TQ. Dit merk staat al jaren bekend als een van de beste motorleveranciers voor sportieve elektrische fietsen, en de TQ-HPR50 vormt daarop geen uitzondering. Toch is dat niet wat deze motor uniek maakt: het lage gewicht van slechts 1,85 kg springt in het oog, terwijl Bosch-motoren in de Performance-reeks doorgaans drie tot vier kilogram wegen. Bosch biedt met de SX-motor inmiddels een directe concurrent (2 kg), maar die wordt vooralsnog relatief weinig toegepast op (sportieve) elektrische fietsen.

Of je de FX+ 7 aantrekkelijk vindt, is uiteindelijk een kwestie van smaak. De Alpine Blue Gloss-kleur waarin Trek het mid-step-model levert, oogt in elk geval uniek, mede dankzij de matzwarte accenten in het frame. Ook de geïntegreerde verlichting in de bagagedrager draagt bij aan de premium uitstraling, die we misschien niet direct bij deze prijsklasse hadden verwacht. Belangrijker is dat de bouwkwaliteit uitstekend is. Zelfs na een uitgebreide testperiode zag de lak er nog als nieuw uit, en van krakende geluiden was geen sprake. Een klein minpunt is echter het voorspatbord: dat is van plastic en raakt bij gebruik van een kettingslot relatief snel beschadigd. Daarnaast is het aan te raden om bij het mid-step-model de bovenste framebuis te beschermen met een (doorzichtige) rubberen strip, zodat slijtage door op- en afstappen wordt voorkomen. Mits correct aangebracht, valt deze nauwelijks op.

Zithouding en rijcomfort

Ook qua zithouding is de FX+ 7 niet zomaar een elektrische fiets, en opnieuw komt het begrip ‘koersfiets’ om de hoek kijken. Op deze fiets zit je namelijk behoorlijk voorovergebogen, mede door het lage stuur en (afhankelijk van je lengte) de hoge zadelpositie. Dit zorgt voor een betere stroomlijn en minder luchtweerstand, maar of dat wenselijk is, hangt af van het beoogde gebruik. Voor sportieve ritten is deze houding, dankzij de verminderde luchtweerstand, ideaal, iets wat we al kennen van koersfietsen. Gebruik je de fiets daarentegen vooral voor woon-werkverkeer of ontspannen recreatieve ritten, dan is de zithouding mogelijk minder prettig. Tijdens onze testperiode behoorden wij tot die laatste categorie. Hoewel we graag sportief fietsen, vonden we de zithouding iets té voorovergebogen, waardoor langere ritten minder comfortabel waren. Dit merk je vooral als je een zware rugzak met werkspullen of boodschappen meedraagt.

Wat in zulke gevallen niet helpt, is dat Trek geen vering in de voorvork heeft ingebouwd. Hierdoor worden alle trillingen van het voorwiel direct overgebracht op je polsen, schouders en rug. Kortom: als je een extreem comfortabele e-bike zoekt, kan je de FX+ 7 gerust links laten liggen. Maar daar is deze fiets ook niet voor bedoeld. Trek heeft hem ontwikkeld als een echte krachtpatser voor fietsers die bereid zijn wat comfort op te offeren voor prestaties. Heb je bijvoorbeeld al een koersfiets en zoek je een elektrische variant met een vergelijkbaar rijgevoel? Dan kom je al snel uit bij de modellen uit de FX+-serie.

Dat sportieve karakter komt gelukkig ook goed tot uiting in het rijgedrag van de fiets. Bochten kan je verrassend scherp nemen zonder vaart te minderen, en op lange rechte stukken kleeft de fiets, ondanks zijn lage gewicht, aan het asfalt. De bredere banden zorgen ervoor dat je mogelijk iets meer weerstand voelt bij het sturen dan op een koersfiets, maar in de praktijk is dat verschil verwaarloosbaar. De FX+ 7 stuurt uitstekend en maakt het sportieve totaalpakket compleet.

Middenmotor en versnellingen

De TQ-HPR50, die we eerder in deze review al bespraken, is de afgelopen jaren een populaire keuze gebleken voor sportieve elektrische fietsen, zoals e-MTB’s. Dat heeft de TQ-middenmotor te danken aan zijn lage gewicht en compacte formaat. Hierdoor kunnen fabrikanten de motor zelfs integreren in het frame van een koersfiets. Hoewel het frame van de FX+ 7 iets breder is, blijft het profiel dankzij de TQ-motor vrij smal. Bovendien is dit een van de eerste elektrische motoren die echt is ontworpen voor sportief gebruik: zelfs in de hoogste ondersteuningsstand moet je nog flink wat kracht bijzetten om op snelheid te blijven. De motor bouwt zijn ondersteuning sneller af en heeft een lagere piek (300 watt) dan veel Bosch-motoren, die op hun hoogtepunt 500 watt kunnen leveren.

TQ HPR50-middenmotor
De TQ-motor is verrassend compact – © TechPulse/Jeffrey van de Velde

Dat maakt het wel even wennen als je overstapt van een e-bike met een Bosch-motor. Je moet echt harder trappen om je snelheid vast te houden. Natuurlijk biedt de motor nog steeds dat fijne duwtje in de rug bij het stoplicht: op een koersfiets moet je normaal gesproken flink wat vermogen leveren om snel op gang te komen, en de motor kan die inspanning deels verlichten. Hoeveel ondersteuning je precies wilt, stel je in via het TQ-scherm op het stuur. In de laagste stand voelt het als een lichte rugwind, terwijl de hoogste stand een stevige duw geeft en je in no time naar 25 km/u helpt. We hebben nooit het gevoel gehad dat we vermogen tekortkwamen; als je meer ondersteuning nodig hebt, krijg je die ook, zelfs bij een steile klim. Verrassend genoeg bedraagt het koppel slechts 50 Nm, al voelt dit in de praktijk eerder als 75 Nm, vergelijkbaar met de Performance Line-motoren van Bosch.

Hoeveel kracht je uiteindelijk moet zetten, hangt ook af van de gekozen versnelling. Met tien versnellingen is er altijd wel een die bij je past. Het enige nadeel is dat het om conventionele derailleurversnellingen gaat – de Cues U6000 GS van Shimano – waardoor de fiets meer onderhoud vergt dan een model met naafversnellingen en riemaandrijving. Op het versnellingssysteem zelf valt echter weinig aan te merken: het grote schakelbereik is ideaal voor sportieve ritten, en de Shimano Cues-producten hebben de afgelopen jaren bewezen uitstekend bestand te zijn tegen slijtage.

Tot slot nog iets over de TQ-motor: zelfs als deze is uitgeschakeld, bijvoorbeeld wanneer de accu leeg is, blijft de fiets soepel rijden. Dat komt door de manier waarop de motor kracht overbrengt op de trapas. Wanneer de motor uitstaat, veroorzaakt dit nauwelijks extra wrijving, waardoor je bijna net zo licht trapt als op een gewone fiets. Bij Bosch-motoren is dat doorgaans een ander verhaal: de wrijving van die motoren maakt het vrijwel onmogelijk om comfortabel te blijven fietsen zodra de accu leeg is.

Shimano CUES-versnellingen
© TechPulse/Jeffrey van de Velde

Rijbereik

Het rijbereik is een van de grootste nadelen van de FX+ 7 en het TQ-systeem. Dat systeem omvat namelijk ook de batterij, met een capaciteit van 360 Wh, terwijl veel e-bikes in de prijsklasse van 4.000 tot 5.000 euro een 500Wh-batterij hebben. Dat de capaciteit iets lager ligt, is een logisch gevolg van het sportieve karakter: Trek en TQ verwachten dat je de e-bike vaker op spierkracht aandrijft en daardoor minder motorvermogen nodig hebt.

Zet je de elektrische fiets echter in de hoogste stand, trap je iets minder hard en heb je wat tegenwind, dan zie je het batterijpercentage verrassend snel teruglopen. Op één lading hield het e-bikesysteem het tijdens onze testperiode gemiddeld 30 tot 50 kilometer vol. Dat hangt echter sterk af van de ondersteuningsstand en de kracht die je zelf levert.

Bijladen gaat gelukkig vrij snel: in ongeveer 1,5 tot 2 uur is de batterij weer volledig opgeladen. Wil je de actieradius uitbreiden, dan kan je de range-extender van TQ aanschaffen. Dit is een bidonvormige 160Wh-batterij die je met schroeven op het frame bevestigt. De FX+ 7 is standaard voorbereid op deze range-extender.

TQ-scherm en smarts

Het TQ-systeem omvat ook het scherm dat Trek in de framebuis van de FX+ 7 heeft verwerkt. Op dat scherm zie je je huidige snelheid, de ondersteuningsstand en het resterende batterijpercentage. Daarnaast toont het hoeveel kracht je levert en kan je de elektrische fiets verbinden met je telefoon via de Trek Central-app. In de app lees je vrijwel dezelfde informatie af als op het scherm, maar je kan ermee ook de ondersteuning naar wens aanpassen en ritten vastleggen.

Ideaal is dat je je smartphone via een Quad Lock-houder ook op het stuur kan monteren. Je kan je toestel op die manier zelfs opladen terwijl je onderweg bent. Quad Lock verkoopt specifieke hoesjes voor verschillende smartphones, terwijl er voor andere modellen aparte montagebeugels zijn die je op je bestaande hoesje kunt plakken.

Vooraanzicht Trek FX+ 7
Op het stuur vind je een Quad Lock-houder – © TechPulse/Jeffrey van de Velde

Toch zijn er enkele nadelen aan het TQ-systeem. Ten eerste is het niet altijd praktisch dat je voor ritstatistieken omlaag moet kijken. Om te wisselen tussen de schermen moet je bovendien een knopje bij het scherm indrukken, waardoor je een hand van het stuur moet halen. Dat terwijl er knoppen op het stuur zitten die je gebruikt om de ondersteuningsstand te wijzigen, maar dus niet werken met het scherm.

Ook is het een gemiste kans dat ritstatistieken niet bewaard blijven nadat je de fiets uitschakelt. Je kan dus niet via het scherm aflezen hoeveel kilometer je al hebt afgelegd; daarvoor moet je de Central-app gebruiken.

Op het vlak van slimme functies voelt het TQ-systeem nog niet helemaal op niveau. Hopelijk is dat iets waar zowel TQ als Trek in de toekomst aan werken, al zal je daar op de Trek FX+ 7 waarschijnlijk niets van merken. Het eBike Flow-systeem van Bosch is in dat opzicht een stuk geavanceerder, mede dankzij de uitgebreide integratie met Strava en Komoot.

Conclusie

De Trek FX+ 7 biedt een rijbeleving die we niet eerder hebben ervaren op een elektrische fiets. De fiets is extreem sportief ontworpen en nodigt uit tot competitieve ritten, zonder dat je het gevoel krijgt dat de motor je als een raket vooruit lanceert. Sterker nog, dankzij het TQ-systeem voelt het haast alsof je op een reguliere koersfiets rijdt, zij het met een subtiel duwtje in de rug. Persoonlijk vinden we de zithouding niet erg comfortabel, al is dat een logische keuze die aansluit bij het sportieve karakter van de fiets. Ben je gewend aan een koersfiets en op zoek naar een e-bike die die sportieve lijn voortzet, dan kunnen we de FX+ 7 van harte aanbevelen. Goedkoop is de fiets echter niet, met een prijskaartje van 4.499 euro. Maar daar krijg je wel een uniek staaltje techniek voor terug.

e-bikeelektrische fietsontspanningtrek

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Alle promoties van Coolblue

Alle promoties van Coolblue

Promoties bekijken