Segway GT3 E review: e-step op steroïden

Segway Superscooter GT3 E
De GT3 E maakt meteen indruk: hij is niet alleen fors en groot, maar ook behoorlijk zwaar. De step weegt 52,6 kg, is 1350 mm lang, 661 mm breed en 1388 mm hoog (700 mm opgevouwen). Dit maakt hem vrij log in vergelijking met andere e-steps en daardoor is hij eigenlijk gewoon niet geschikt om te combineren met het openbaar vervoer. Je tilt hem immers niet zomaar even op de bus of trein.
Gebouwd als een tank
Elk nadeel heeft zijn voordeel en zijn gewicht heeft de GT3 E dan ook te danken aan de robuuste constructie, krachtige motor en grote batterij. Maar daarover verderop meer. De step ziet er ook knap uit, dankzij het stevige, futuristische ontwerp. Het aluminium frame is van topkwaliteit, waardoor de step niet alleen duurzaam is, maar ook heel stabiel aanvoelt. De brede voetplaat biedt voldoende ruimte om comfortabel te staan en het verhoogde stuur zorgt voor een ergonomische rijhouding. Voor alle duidelijkheid is die plaat niet echt ontworpen om met twee voeten naast elkaar te gaan staan. Je zet dus bij voorkeur nog altijd je beste been vooraan op de step.
Om zo’n gevaarte te laten afremmen heb je best wat knijpkracht nodig en Segway heeft de GT3 E dan ook uitgerust met forse hydraulische schijfremmen, zowel voor- als achteraan. Die krijgen assistentie van een elektronische rem die voor extra stabiliteit zorgt wanneer je een noodstop moet doen. Bovendien beschikt de step over een ingebouwd antiblokkeersysteem (ABS), wat voorkomt dat de wielen blokkeren bij hard remmen. Zo kan je veiliger de baan op bij natte weersomstandigheden en de step is ook IPx6-spatwaterbestendig.
Verder heeft de GT3 E een helder Smart TFT-display van 2,4 inch waarop de snelheid, batterijstatus en rijmodi worden weergeven. Simpel werkt het best, zo heeft ook Segway begrepen. Je kan de step verbinden met de Segway-Ninebot app, al voegt die niet zoveel toe, buiten een antidiefstalmodus, mocht je de step onbewaakt moeten achterlaten. Verder kan je in de app je ritgegevens raadplegen en de firmware updaten.

Vermogen & batterij
De Segway GT3 is uitgerust met een krachtige naafmotor die tot 2.400 W (nominaal 700 W) kan overbrengen op het achterwiel. Dat is meer dan voldoende om pijlsnel de (in Europa verplichte) maximumsnelheid van 25 km/u te bereiken. Volgens Segway moet de step in staat zijn om hellingen tot 30 procent te beklimmen en dat geloven we graag. Zo reden we in een park vlotjes over een houten brugje onder een lichte helling. Zelfs op de glibberige, houten ondergrond wisten de tubeless luchtbanden van 11 inch probleemloos hun grip te behouden. Wordt het toch glad of rijd je over fijne steentjes, dan kan de ingebouwde tractiecontrole bijsturen. Knap. En mocht je ooit lek rijden, dan kan de zelfherstellende geltechnologie volgens Segway kleine gaatjes automatisch dichten. Met vier rijmodi (Walk, Eco, Sport en Race) kan je de snelheid en acceleratie aanpassen aan de omstandigheden. In Walk- en Ecomodus is de topsnelheid trouwens beperkt tot 15 km per uur en dat rijdt veel prettiger in drukke stadscentra of wanneer je het even rustiger aan wil doen om op batterij te besparen.


De GT3 wordt aangedreven door een 1512 Wh sterke lithium-ionbatterij, wat zorgt voor een maximale actieradius van 90 kilometer. Door zijn capaciteit heeft de accu helaas ook een relatief lange oplaadtijd van zo’n 5,5 uur. Dat kan een minpunt zijn voor gebruikers die de step dagelijks intensief willen gebruiken zonder lange oplaadpauzes, al zal nagenoeg iedereen een dag toekomen met een nachtelijke oplaadbeurt. Tijdens onze ritjes hebben we ook erg genoten van het dubbele hydraulische veringsysteem. Het absorbeert schokken door putjes en oneffenheden in de weg bijzonder goed, waardoor onze ritjes ook op wat ruwer terrein altijd strak aanvoelden.
Voor uitstekende zichtbaarheid zorgt een krachtige koplamp die zowel een grootlicht (14 W) als een dimlicht (5 W) biedt. Die schakelt automatisch in en uit naargelang de lichtomstandigheden. Dat werkt prima, zodat je des te meer kan focussen op de weg. De step heeft ook richtingaanwijzers die eenvoudig te bedienen zijn vanop het stuur en een helder achterlicht. Tot slot kan je voor langere ritten ook een beroep doen op cruise control. Zo kan je ontspannen rondsnorren op conflictvrije wegen en je hand wat rust gunnen.
Segway GT3 E: eindoordeel
De Segway GT3 E is een indrukwekkende elektrische step. Hij is niet alleen comfortabel, maar biedt ook een straffe actieradius. De step is een prima vervanger voor de fiets, maar door zijn gewicht en formaat niet geschikt om mee te nemen op het openbaar vervoer. Met een adviesprijs van 1.499 euro mikt Segway ook gewoon op forenzen die enkel de step gebruiken om op hun bestemming te komen. Zie het als de speedpedelec onder de e-bikes. Past de GT3 E in je behoeften, dan is het absoluut een solide keuze.