Reviews

Heybike EC1 review: goedkoop en (te) snel

Heybike EC1
© TechPulse
Voordelen
Goedkoop
Mooi, basic frame met gladde lasnaden
Uitneembare batterij
Voor- en achterlicht aangesloten op batterij
Bagagedrager en standaard inbegrepen
Nadelen
Budget onderdelen die makkelijk afbreken
Geen krachtsensor
Snelheid (te) makkelijk te ontgrendelen
Luide motor bij accelereren
Aanbevolen prijs: €999
Waar te koop?
Totaalscore 6
Geen zin om duizenden euro’s uit te geven aan een elektrische fiets? Deze Heybike is mooi en goedkoop, maar verwacht geen wonderen.

Degelijke elektrische fietsen kosten al snel meer dan 2.000 euro, toch zien we de laatste tijd goede e-bikes onder die prijsklasse zoals de Tenways CGO 600 Pro, om er maar eentje te noemen. Deze Heybike EC1 is nóg goedkoper, en duikt zelfs onder de 1.000 euro.

Montage en eerste indruk

Voordat je kunt genieten van je gloednieuwe fiets, moet je hem eerst zelf in elkaar zetten. De fiets wordt namelijk geleverd in een kartonnen doos, en een deel van de montage moet je zelf doen.

Voor de mensen onder ons met twee linkse handen is dat misschien niet ideaal, maar gelukkig krijg je een duidelijke handleiding en alle benodigde onderdelen (al zijn die niet van de hoogste kwaliteit). Het valt wat te vergelijken met een Ikea-bouwpakket.

Mocht het je toch niet lukken om de fiets zelf in elkaar te zetten, kun je natuurlijk voor een paar tientjes bij je lokale fietsenmaker terecht. Wij deden het in ieder geval zelf, en na een dik uur was de fiets ook klaar voor gebruik.

Eerlijk is eerlijk: er zijn eenvoudigere fietsen om in elkaar te zetten. Om het stuur te monteren moet je behoorlijk wat prutsen, want het voorlicht en het display zitten aardig in de weg. Na een beetje geduld en goede wil lukt het uiteindelijk wel. Daarnaast was het monteren van de bagagedrager een flinke klus: het leek wel alsof het metaal verbogen was, want de montagepunten sloten totaal niet goed aan.

Tijdens het monteren leer je jouw fiets kennen, en wordt het ineens duidelijk dat je een budget-e-bike in je handen hebt. Dat is logisch ook, want hij kost maar 999 euro. Het display voelt bijvoorbeeld erg goedkoop aan, en wat ook opvalt is de Shimano-schakelaar die goedkoop oogt (en dat ook is). De rest van de fiets, zoals het frame en de (uitneembare) batterij ziet er verrassend degelijk uit.

Specificaties, onderdelen en looks

De fiets is beschikbaar in twee framematen (M en L) en drie kleuren: turquoise blauw, zwart en boterachtig wit. 

We vinden deze Heybike best een mooie fiets, maar een andere collega vond hem dan weer helemaal niet mooi. Zo zie je maar: over smaak en kleur valt niet te twisten. 

Wat wel jammer is: de (bijgeleverde) bagagedrager is onnodig groot. De fiets zou in onze ogen veel mooier zijn zonder die logge en weinig elegante constructie, maar je hebt hem nu eenmaal nodig om het achterlicht op te installeren. 

Jammer genoeg zijn sommige onderdelen van zo’n lage kwaliteit dat ze snel stuk gaan. Na amper 300 kilometer fietsen lag de lens van het achterlicht al op de grond. Ook het display stelt teleur: zodra je de verlichting inschakelt, verschijnen er storende vlekken op het scherm.

heybike ec1 display
Na een dikke 1.000 kilometer verschenen er vlekken op het display. © TechPulse

Wel fijn aan deze fiets zijn de RSX hydraulische schijfremmen. Ze zijn net wat minder doseerbaar in vergelijking met TEKTRO-schijfremmen, maar nog steeds vele malen beter dan mechanische schijfremmen – of erger: helemaal geen schijfremmen. 

Hieronder de volledige specificatielijst: 

  • Motor: 250W achternaafmotor (rotatiesensor) 
  • Batterijcapaciteit: 360 Wh (36V, 10Ah Lithium-ion) 
  • Aandrijving: kettingaandrijving met Shimano-versnellingen (7-speed) 
  • Remmen: hydraulische RSX schijfremmen 
  • Framemateriaal: Aluminium 
  • Verlichting: Voorlamp en achterlamp aangesloten op batterij 
  • Banden: 700Cx40C lekbestendige banden 
  • Gewicht: 19,2 kilogram 
  • Topsnelheid: 25 km/u (volgens fabrikant), maar eenvoudig te ‘unlocken’ tot 32 km/u. 
Heybike EC1
Ondanks het gebruik van goedkope onderdelen weet Heybike toch een aantrekkelijke fiets neer te zetten. © TechPulse

Rijervaring

Dankzij de rotatiesensor krijg je continu maximale ondersteuning, ongeacht hoeveel kracht je zelf levert. Dat kan best aangenaam zijn, maar het voelt wel erg onnatuurlijk aan. 

In groep fietsen is bovendien lastig, omdat je nauwelijks langzamer kunt rijden dan je ingestelde topsnelheid, zonder regelmatig te moeten stoppen met trappen. We vonden dat zo storend dat we uiteindelijk de ondersteuning volledig hebben uitgezet om op eigen kracht verder te fietsen. 

Fiets je alleen? Dan is deze fiets best prettig, vooral als je van snelheid houdt. Je schiet echt vooruit, zeker als je vertrekt in een lagere versnelling: hoe meer omwentelingen je maakt, hoe sneller de motor begint met werken. 

Het resultaat is een pittige, bijna brommerachtige rijervaring, die sommige mensen zonder twijfel geweldig zullen vinden. Maar verwacht geen verfijnde controle of een natuurlijk aanvoelende ondersteuning. Zeker bij lagere snelheden of als je in een drukke omgeving rijdt, kan de fiets wat onvoorspelbaar aanvoelen. 

Kortom: ideaal als je vooral snel van A naar B wilt en meestal alleen rijdt, maar minder geschikt voor wie graag ontspannen fietst of vaak in gezelschap onderweg is. 

De motor is bij het wegrijden en accelereren ook vrij luid, maar eens je op snelheid bent is hij bijna niet meer hoorbaar. 

Er is echter één groot probleem: via de instellingen op het display kun je de topsnelheid verhogen tot boven de 25 km/u. Hierdoor voldoet de fiets niet langer aan de wettelijke eisen voor een elektrische fiets (pedelec) en wordt hij technisch gezien een speedpedelec, waarvoor een helm, nummerplaat en verzekering verplicht zijn. 

Het feit dat je de maximumsnelheid eenvoudig kunt aanpassen, maakt de fiets illegaal voor gebruik op de openbare weg, zelfs als je de snelheid niet aanpast. 

Zolang je niet met de instellingen rommelt, ga je waarschijnlijk geen problemen ondervinden, maar het is goed om je hiervan bewust te zijn. Als je deze fiets aanschaft, blijf dan het beste ver weg van de instellingen – hoe groot de verleiding ook is.

heybike ec1
© TechPulse

Batterij en rijbereik

De 360Wh-batterij is uitneembaar; een grote plus voor iedereen die zijn fiets graag oplaadt, zonder hem naar binnen te slepen. Een uitneembare batterij is in deze prijsklasse ook eerder zeldzaam. 

Per lading kregen we ongeveer 50-60 kilometer uit de hoogste ondersteuningsstand. Dat is behoorlijk goed voor een e-bike onder de 1.000 euro. Houd er wel rekening mee dat deze ritten plaatsvonden in de Vlaamse Kempen, waar het terrein voornamelijk vlak is. 

Conclusie en eindbeoordeling

De Heybike EC1 is een aantrekkelijke optie voor wie met een beperkt budget toch elektrisch wil fietsen. Voor minder dan 1.000 euro krijg je een strakke e-bike met degelijke basisprestaties, een verrassend goede actieradius en een uitneembare batterij – iets wat je in deze prijsklasse zelden ziet. 

Toch zijn er duidelijke compromissen: de afwerking laat te wensen over, sommige onderdelen zijn ronduit fragiel, en het rijgevoel is verre van verfijnd. Daarnaast vormt de mogelijkheid om de topsnelheid te verhogen een juridisch risico, ook als je daar niets mee doet. 

Als je vooral snel en solo van A naar B wil, en bereid bent de kleine ongemakken erbij te nemen, is dit een budgetfiets met pit. Zoek je echter comfort, betrouwbaarheid en gebruiksgemak op lange termijn, dan ben je waarschijnlijk beter af met een iets duurdere middenklasser.

Heb je interesse? Met kortingscode TECHPULSE krijg je €100 korting, waardoor je hem voor 899 euro in huis kan halen.

Heybike EC1
© TechPulse
e-bikeelektrische fietsontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals