Reviews

Trek CarBack review: weet wat er achter je rug gebeurt

© Steven Kins/TechPulse
In sommige fietsen zit er al een achteruitkijkradar ingebouwd, maar heeft de jouwe dat niet, dan biedt de Trek CarBack jou hetzelfde voordeel. Daarnaast is het nog een uitstekend achterlicht.

Een aantal fietsen heeft al een achteruitkijkradar ingebouwd, maar dat blijven uitzonderingen. Daarom is een radar zoals deze Trek CarBack, of de alternatieven van Garmin, Wahoo of Bryton, een zeer welkom veiligheidsaccessoire. Zo’n apparaat zet je vast op de zadelpen als extra duidelijk achterlicht, maar het heeft een extra functie. De geïntegreerde sensor stuurt radiogolven uit die door dichterbijkomende objecten worden weerkaatst en door het toestel opgevangen. Zo weet je of er een of meerdere voertuigen jou van achteruit aan het naderen zijn. Dat is geruststellend om op een scherm te zien en om te horen. Op die manier kun je de situatie beter inschatten en vermijd je stresserende inhaalsituaties.

Lange batterijduur

Je installeert de CarBack het gemakkelijkst op je zadelpen met de rubberen klemband. Die kun je op de fiets laten zitten als je het apparaat eraf klikt om op te laden of als je de fiets ergens stalt. Belangrijk is dat de radar een ongehinderd uitzicht heeft op wat achterop komt. Opladen doe je via de goed afgeschermde usb-c-poort. De Li-Poly-batterij van 2000 mAh gaat zo’n zeven uur mee voor je hem opnieuw moet opladen, meldt Trek. Dat klopt ook met onze bevindingen. Met een dergelijke batterijduur kun je meerdere ritten doen voor je hem terug aan de laadkabel moet hangen. Hoeveel capaciteit er nog overschiet, merk je aan de duidelijk zichtbare lichtjes aan de zijkant van het toestel.

Let er wel op dat je de CarBack correct uitschakelt als hij is verbonden met je fietscomputer, want door die connectie gaat dat iets minder vlot. Zo vroegen we ons aanvankelijk af of hij wel werkte, want hij was ingeschakeld en verbonden met de fiets-gps, maar het achterlicht brandde niet. Dat hadden we een half uur voor zonsopgang nochtans wel degelijk nodig. Gelukkig was er niets meer nodig dan enkel te beginnen fietsen. Door de beweging activeerde de computer namelijk het achterlicht.

Alle radars zijn substantieel groter dan gewone achterlichtjes omwille van de sensor die wel wat extra ruimte inneemt. Deze CarBack meet 70 x 50 x 25 mm en weegt 87 gram. Hij is waterdicht, want de IPX7-score betekent dat je hem een half uur lang één meter diep kan onderdompelen in water. De ergste regenbui zou dus al geen probleem mogen zijn.

Met fiets-gps of smartphone


Hoe je de waarschuwingen voor achteropkomend verkeer ontvangt, hangt af van welk scherm je gebruikt. Heb je een fietscomputer, zoals een Garmin Edge, dan kan je de Trek CarBack als radar verbinden. Dan zie je de voertuigen aan de zijkant van het rood oplichtende scherm naderen en krijg je een geluidssignaal. Heb je geen computer, dan kun je de telefoon op je stuur monteren. Dankzij de Trek Accessories-app krijg je dan de voertuigen te zien, zelfs van welke kant ze komen: links, recht achter je of rechts. Dat kan handig zijn als je een slecht afgeschermd fietspad aan de ‘foute’ kant van de weg hebt.

Dit is in elk geval een elegantere oplossing dan een lompe spiegel die je op je stuur moet monteren die je dan ook nog vergeet te bekijken op de juiste momenten. Zeker het geluidssignaal van de computer of app is daarbij essentieel. Dat vestigt je aandacht op het naderende voertuig, zodat je niet verrast raakt. Zo kun je tijdig de situatie inschatten en bekijken of je het beste je positie op de weg opeist of zoveel mogelijk naar rechts gaat. Die keuze hangt namelijk af van de breedte van de weg en de exacte omstandigheden. Dankzij de CarBack koop je eigenlijk tijd om die situatie met een klaardere kijk te kunnen inschatten, zonder dat je moet panikeren omdat je het voertuig pas op het laatste moment hoorde komen.

Duidelijke detectie

Zeker tijdens het woon-werkverkeer in november en december waren we blij met deze Trek CarBack. Met name op de plekken waar je als fietser de weg moet delen met auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en afgeleide bestuurders is dit een attribuut dat jou zekerder van je stuk maakt. Deze radar detecteert voertuigen snel. Trek meldt 240 meter en het zal waarschijnlijk niet veel minder zijn dan dat, zeker op rechte wegen.

Je ziet trouwens ook hoeveel auto’s er aankomen, hoe snel dat gebeurt en wat de afstand is met het volgende voertuig. Bij de eerste detectie krijg je een geluidssignaal (tenzij je dat uitschakelt) en zie je het voertuig op je scherm komen. Vertraagt de auto tot een snelheid die lager is dan de jouwe of is hij gepasseerd, dan krijg je een geruststellende toon te horen. Ook op bochtige wegen verdwijnt de wagen logischerwijze van het scherm als de radar hem niet meer kan detecteren. Had de CarBack vrij zicht, dan gaf hij het verkeer achter ons altijd correct weer.

Leuk voor wie met een gewone fiets naar het werk rijdt en graag af en toe eens aanpikt bij een speedpedelec: ook die (en andere fietsers) krijg je te zien met de radar. Dat gaf ons in elk geval net voldoende tijd om zwaarder te schakelen en te versnellen om in het wiel te kunnen kruipen. Tip: check snel even of de snelle fietser wel apprecieert dat je in zijn kielzog zit. Sommigen voelen zich daar namelijk niet goed bij of vinden het niet veilig.

Duidelijk in beeld

© Steven Kins/TechPulse

En dan moeten we het nog hebben over het achterlicht. Om even te schetsen: wij raden Trek-lichten aan voor alle fietsers die geen vaste lichten hebben (ouders met fietsende kinderen: schrijf het op!). Vooral de achterlichtjes zijn zo goed zichtbaar dat je ze als automobilist van enorm ver kan zien. Ook voor deze CarBack meldt Trek dat je het in de felste modus al van twee kilometer afstand kan waarnemen. Op een kaarsrechte, vlakke weg zonder andere weggebruikers zal dat waarschijnlijk wel zo zijn. Hoe dan ook is dit een van de beste lichtjes die je kan vinden. Ook overdag ben je er extra veilig mee. Het flitspatroon merkt iedereen meteen op.

Handig veiligheidsinstrument

Je kan trouwens kiezen uit vier standen, waarbij de Day Flash tot 90 lumen haalt. Daarnaast heb je nog Day Steady (25 lumen), Night Steady (5 lumen) en Night Flash (5 lumen). Voeg daar de extra hulp van de radar bij en deze Trek CarBack is een veiligheidsinstrument dat we ten volle aanraden. Zeker wie een fiets zonder vast achterlicht heeft, voegt hiermee een lamp toe met enorm handige radar. Hij kost 199 euro (adviesprijs) maar daarmee koop je wel een pak extra gemoedsrust.

Uitgelicht artikel Giant Explore E+ Giant & Liv proppen radar, alarm & Find My in e-bikes
achteruitkijkradare-bikee-bikestrek

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals