Welke muziekstreamdienst is geknipt voor jou: 6 tips
Dankzij betaalbaar mobiel internet en de alomtegenwoordigheid van wifi wordt het steeds minder nodig om je eigen muziek lokaal mee te nemen. Muziekstreaming is de toekomst: mits betaling van een maandelijks bedrag krijg je toegang tot bijna alle muziek die je je kan inbeelden, altijd en overal. Sterker nog: heel wat streamingdiensten hebben gratis formules, waarmee je naar afspeellijsten kan luisteren zolang je er de occasionele reclamespot bij neemt.
Het aanbod van de meeste diensten is vergelijkbaar, wat kiezen moeilijk maakt. Daarom overlopen we de mogelijkheden en de belangrijkste factoren die je in het achterhoofd kan houden bij het maken van een keuze.
Aanbod
Het eerste, belangrijkste criterium is natuurlijk dat van de beschikbare muziek. Fan van de Beatles? Dan heb je pech: niet al hun nummers zijn zomaar beschikbaar. Ook AC/DC is karig met het ter beschikking stellen van hun collectie. Bovendien moet je er rekening mee houden dat heel wat hedendaagse artiesten liefst even wachten alvorens ze hun recentste album met streamingdiensten delen. De muzikanten denken meer munt te slaan uit verkoop van cd’s dan streaming kan bieden.
Taylor Swift spant de kroon: zij haalde al haar albums van Spotify omdat ze zogezegd niet genoeg opbrachten. De meeste artiesten zijn echter iets inschikkelijker. Voordat je je zuurverdiende centjes aan eender welke dienst geeft is het dus een goed idee om na te gaan of je favoriete nummers wel tot het aanbod behoren.
Uitproberen
De beste manier om te weten te komen of een dienst wel geschikt is voor jou, is ze uitproberen. De meeste aanbieders zoals Spotify, Google Music, Deezer, Qobuz en Rdio bieden gratis proefabonnement aan. Qobuz is het karigst: met die dienst mag je maar 15 dagen proberen. Van Tidal en Google krijgt iedereen een gratis proefmaand terwijl Rdio je een testabonnement tot een half jaar kan aanbieden. Apple Music, dat binnenkort uitkomt, maakt zich sterk een testperiode van drie maanden aan te bieden. Deezer is het eerste jaar gratis, waarna je het maar 2 uur per week kan gebruiken. Spotify kan je ook gebruiken zonder geld uit te geven, al zal je wel reclame moeten slikken. Momenteel biedt de dienst je een gratis het Premium-abonnement aan voor twee maanden.
Idealiter geef je al deze diensten een gratis kans, waarna je opteert voor de variant die het best bij je past.
Welke toestellen
Vervolgens moet je je afvragen op welke toestellen je naar je muziek zal luisteren. Spotify, Deezer en Rdio bieden een app aan voor Android, iOS en Windows Phone terwijl Qobuz, Apple Music en Google Music zich beperken tot iOS en Android. De meeste diensten hebben een desktop-applicatie al stelt die niet altijd even veel voor. Zo beperkt de computertoepassing van Google zich tot een kleine tool waarmee je muziek kan synchroniseren maar niet afspelen. Spotify pakt langs de andere kant uit met een volledige muziekspeler.
Weinig verrassend zal Apple Music op de pc enkel via iTunes werken, maar alle andere streamingdiensten hebben een web-applicatie waarmee je via je browser kan luisteren. Tidal heeft voorlopig geen software voor de pc.
Ben je een fervent gebruiker van een playstation of smart-tv, dan is het interessant om na te gaan welke diensten extra ondersteuning bieden voor die aparaten. Spotify wint hier: de dienst heeft apps voor de Playstation 3 en 4 en heel wat Smart-TV’s. Ook Sonos en Roku worden ondersteund. Zowel Rdio als Google Play Music kunnen overweg met de Chromecast, terwijl Apple Music uiteraard enkel binnen het Apple-ecosysteem werkt. Je zal dus Apple TV nodig hebben.
Wat met je eigen muziek
Waarschijnlijk heb je zelf een al dan niet bescheiden muziekbibliotheek. Het zou natuurlijk jammer zijn om die niet te benutten. Een aantal diensten maken het mogelijk om je eigen muziek te synchroniseren. Zo krijg je via Google Music toegang tot al je eigen muziek, uiteraard zonder reclame. Apple zou via iTunes Match hetzelfde aan bieden en ook bij Spotify kan je zelf muziek uploaden. Google Music heeft de uitgebreidste functionaliteit: voor dagelijks gebruik bij een abonnement zal je geen verschil zien tussen je eigen muziek en die van Google Music, zodat je ze lustig door elkaar kan mengen in playlists.
Kwaliteit
Verder speelt de kwaliteit een rol. Alle diensten kunnen overweg met een bitrate van 320 kbps maar die is meestal voorbehouden voor betalende luisteraars. Betaal je niet, dan val je terug op een iets lagere kwaliteit. Bij Spotify spreken we over 160 kbps op de computer en 96 kbps op je telefoon. Van Rdio krijg je gratis 192 kbps. Google maakt geen onderscheid tussen betalende en niet betalende klanten, en schenkt je sowieso 320 kbps wanneer de verbinding goed genoeg is.
Deezer maar ook Qobuz en vooral Tidal gaan prat op hun superieure streamkwaliteit. Zij bieden je zogenaamde losless-audio aan. Dat zijn muziekbestanden die niet gecomprimeerd werden en dus hun originele kwaliteit behielden. Die hoge kwaliteit komt met een prijskaartje: voor Tidal betaal je maar liefst 19,99 euro per maand, even veel als voor het High Def-abonnement van Qobuz. Deezer biedt je voor 9,99 euro per maand HQ-audio, en claimt dat 90 procent van zijn muziekbibliotheek ik de superieure kwaliteit beschikbaar is.
Geluid in hoge kwaliteit klinkt voller, op voorwaarde dat je natuurlijk een hoofdtelefoon hebt die met de mooie klank overweg kan. Verder kan streamen van HD-geluid best prijzig worden op je mobiele data-abonnement. Toch wordt de vraag naar losless-muziek steeds groter. Dat toont ook Sony aan: de Z3+ die binnenkort in de winkel ligt is speciaal ontworpen op met losless-muziek overweg te kunnen.
Prijs
Tot slot speelt natuurlijk de prijs een rol. Een standaard-abonnement kost je in de regel 9,99 euro per maand. Dat is al bij al niet erg goedkoop, zeker niet wanneer je met Netflix vergelijkt. Betere kwaliteit is duurder, terwijl je mits reclame van gratis muziek kan genieten. In dat laatste geval ben je wel gebonden aan ‘radiozenders’, en kan je dus niet zelf door nummers browsen.
Plan je een aanschaf in familieverband, dan spelen de kortingen een belangrijke rol. Spotify biedt 50 procent korting per persoon die je aan een Premium-account koppelt, waarbij iedere persoon een eigen profiel krijgt. Zo zit je elkaars afspeellijsten niet door elkaar te halen. Bij Rdio kan je een extra familielid (of enkele vrienden) toevoegen voor een verminderde prijs en Apple Music laat je voor een kleine meerprijs toe om je abonnement met tot zes personen te delen. Google Music bevindt zich in het andere uiterste van het spectrum: de dienst is gekoppeld aan je Google-account en bijgevolg strikt persoonlijk.