Breng je computertijd in kaart
Na de installatie is Motivate Clock in eerste instantie alleen in ‘manuele modus’ beschikbaar. Dat wil zeggen dat je zelf de knop ‘Work’ moet indrukken als je aan het werken bent en de knop ‘Rest’ als dat niet het geval is. Twee timers houden dan respectievelijk je werk- en je rusttijd bij.
Behoorlijk rudimentair dus, maar er is gelukkig ook een meer geautomatiseerde modus. Allereerst dien je dan een nieuw project te creëren, waarna je zelf uit een lijst van geïnstalleerde applicaties aangeeft welke er met dat project verband houden, zoals bijvoorbeeld Word, Excel of PowerPoint.
Je kunt hier weliswaar ook een of meer browsers aan toevoegen, maar we kunnen ons wel voorstellen dat niet elk sitebezoek direct verband houdt met dat project. Als je echter bereid bent een plug-in te installeren (beschikbaar voor onder meer Chrome en Firefox), dan kan Motivate Clock ook URL’s herkennen. Reken je bijvoorbeeld www.zdnet.be tot je werkgerelateerde sites, dan hoef je die URL maar aan de lijst toe te voegen. Deze URL kun je overigens ook gewoon vanuit je browser verslepen naar de lijst.
Op elk moment kun je dan een overzicht opvragen van je tijdverdeling. Klik je ‘Work’ aan dan krijg je een overzicht van alle toegevoegde apps en sites evenals de tijd die je aan elk item hebt gespendeerd. Bij ‘Rest’ krijg je vergelijkbare feedback te zien, maar dan uiteraard wel met andere applicaties en sites.
Handig is nog dat je deze resultaten in een PDF-document kunt gieten – om je baas te overtuigen van je onverdroten werklust, bijvoorbeeld.