Tips

Waarom je Google Analytics moet updaten voor 1 juli

Gebruik je Google Analytics om de prestaties van je website te analyseren? Dan moet je voor 1 juli updaten om geen data te verliezen.

Google waarschuwt gebruikers van de analysetool Google Analytics al een tijdje dat hun Universal Analytics-tool vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe gegevens meer zal verwerken. Daarmee sporen ze hun gebruikers aan om over te schakelen naar de nieuwe versie GA4. Hoewel de deadline nog veraf lijkt, is het aangeraden om de update vóór 1 juli toch al door te voeren. Doe je dat niet, dreig je kostbare gegevens over je website te verliezen.

Referentiedata vertellen je zeer veel over de evolutie van je website. Je gebruikt ze om de prestaties van je website vandaag te vergelijken met dezelfde periode het jaar voor. Zo krijg je een representatief beeld van de online groei die je bedrijf over een periode van 12 maanden heeft doorgemaakt. Om je referentiedata van 2022 te kunnen meenemen naar het jaar 2023, is het dus van belang om nu al te updaten naar Google Analytics 4.

In strijd met GDPR

Google moet noodgedwongen deze aanpassingen maken aan zijn Analytics-tool. In verscheidene Europese landen ligt de tool onder voor omdat de manier waarop Google websitegegevens verwerkt in strijd zou zijn met de GDPR-wetgeving. Privacy-autoriteiten in onder meer Oostenrijk, Frankrijk, Nederland en Italië raden het gebruik van Google Analytics in zijn huidige vorm zelfs volledig af. De nieuwe versie steunt minder op cookies om gegevens te verzamelen, maar meer focussen op events. Om te voldoen aan de Europese privacystandaarden zullen ook niet langer meer IP-adressen getrackt worden.

De werking van Google Universal Analytics gaat met mondjesmaat worden afgebouwd. Vanaf 1 juli 2023 verzamelt de tool geen nieuwe gegevens meer. De verzamelde data tot die datum blijft dan nog een half jaar behouden, maar op 1 januari 2024 trekt Google definitief de stekker uit Universal Analytics in Europa.

Aan de slag met Google Analytics 4

Wie al een Analytics-account heeft, kan zijn property omzetten van Universal Analytics naar GA4. Je moet dan een nieuwe GA4-property aanmaken (klik op ‘Aan de slag’ op de melding bovenaan het dashboard) en koppel de gegevensstream na je website. Vanaf 48 uur verschijnen de eerste gegevens in je property. De nieuwe en oude property blijven nog naast elkaar bestaan tot het einde van 2023. Nieuwe accounts moeten kiezen of ze een GA4- en UA-property willen of enkel één van beide. Voor lange termijn kies je dus één van de opties met de nieuwste versie. Voor een uitgebreid stappenplan van dit proces, kunnen we deze blogpost van Webhero aanraden.

Big DatabusinessGoogle Analyticsslidertrending

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren