Sociale media dienen steeds vaker als digitaal cv
Jongeren zien sociale media als creatieve uitweg van de conventionele cv-formaten op een A4’tje.
Platformen als Instagram en TikTok spelen een leidende rol in die transitie, blijkt uit onderzoek van
ExpressVPN. Bedrijven hebben er bovendien wel oor naar: 70 procent van de recruitmentafdelingen
die de onderzoekers spraken, vonden reeds nieuw personeel via de digitale platformen.
De nieuwe platformen zijn vooral een stuk creatiever, informeler en toegankelijker dan LinkedIn. Dat
platform wordt al jaren gebruikt voor de werving van personeel, maar wordt door Gen Z als minder
aantrekkelijk aanschouwd. Niettemin omdat het bereik van dat platform een stuk beperkter is. Een
bericht op LinkedIn wordt immers alleen getoond aan je directe en indirecte connecties. Instagram
en TikTok tonen berichten en video’s aan een veel breder publiek.
Creativiteit ter verleiding
Zoals gezegd bieden de nieuwe digitale media meer ruimte voor (visuele) creativiteit. Creativiteit die
juist de Gen Z’er aanspreekt. Zij vertellen graag hun verhaal in visuele vorm. Ook hebben ze reeds de
benodigde ervaring opgedaan om vol vertrouwen hun verhaal te doen in een video. Deze creativiteit
sluit ook aan bij de vraag uit de markt – de opkomst van digitale cv’s met meer creativiteit is dan ook
geen verrassing.
Wat daarbij meespeelt is dat jongeren steeds meer moeite hebben om een baan te vinden. Waar de
banenmarkt in 2022 een krapterecord bereikte, krimpt het aantal beschikbare banen intussen snel.
Op iedere vacature die wél verschijnt, solliciteren daardoor steeds meer mensen. Een groter bereik
en creativiteit (toegevoegde waarde) zien jongeren dan als enige uitweg om alsnog snel een job uit
de markt te halen.
TikTok Resumes
Die verschuiving naar creativiteit is intussen in grote getalen zichtbaar op TikTok. Het platform heeft
de komst van de digitale cv’s zelfs omarmd en introduceerde in 2021 de TikTok Resumes. Die functie
laat gebruikers een video van 60 seconden opnemen. Vervolgens kunnen gebruikers met die video –
via TikTok zelf – op een job solliciteren.
Toch is dat niet de enige manier waarop de video’s van pas kunnen komen. Het TikTok-algoritme
schotelt de video’s namelijk ook voor bij andere gebruikers, waaronder mogelijk ook recruiters. Zij
kunnen op basis van de video vervolgens bepalen met die persoon in gesprek te willen gaan. Dat je
TikTok-bericht een groot bereik kan genieten staat wel bijna vast: video’s halen op TikTok dagelijks
meer dan 1,2 miljard weergaven.
Er zijn ook reeds succesverhalen van de ‘TikTok Resumes’ bekend. Voormalig studente aan de
Brigham Young University in Utah, Kalli Roberts, sleepte via TikTok een stage bij TikTok in de wacht.
“Met TikTok kon ik mijn vaardigheden zoals het bewerken van video’s en spreken in het openbaar
etaleren, en dat zou in een schriftelijke sollicitatie niet gelukt zijn”, concludeerde Roberts in een
gesprek met The New York Times.
Niet altijd dé oplossing
Een cv op Instagram of TikTok kan je voordelen als een breder bereik opleveren. Tegelijk zijn ook de
visuele cv’s niet altijd dé oplossing. Een video-cv onthult bijvoorbeeld meer persoonlijke kenmerken,
“zoals leeftijd, ras, gewicht, of aantrekkelijkheid”, merken de onderzoekers op. Die kenmerken
kunnen in je nadeel spelen bij een sollicitatie. Ook kunnen recruiters meteen eerdere content zien
die je reeds publiceerde – content die de aannamebeslissing eveneens oneerlijk kan beïnvloeden.
Bovendien deel je in zo’n video-cv relatief veel persoonlijke informatie. Informatie die misbruikt kan
worden voor identiteitsdiefstal. Denk er daarom altijd goed over na welke informatie openbaar mag
zijn, en welke data je liever enkel face-to-face of op papier deelt.
Hieronder vind je nog een aantal tips die de onderzoekers deelden voor het opstellen van een video-cv op Instagram of TikTok.
- Wees selectief in de informatie die je deelt: benoem vooral hoogtepunten en gebruik het liefst
alleen overtuigende visuals; - Pas je privacy-instellingen aan: zorg ervoor dat gegevens als je geboortedatum en adres niet
zichtbaar zijn op je profiel; - Blijf professioneel: hoewel Instagram en TikTok schreeuwen om creativiteit, koppel je die wel best
aan een professionele uitstraling. Pas dit professionele gedrag ook toe op je digitale content; - Gebruik tijdelijke content: om je bestaande volgers niet weg te jagen kun je gebruikmaken van
tijdelijke content zoals de Stories op Instagram of TikTok.
Dit artikel is geschreven door een van onze partners. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.