Wire

Verschillende stijlen van bedrijfsfilms en hoe je de juiste kiest

© Onze partner
Bedrijfsfilms zijn op dit moment een van de krachtigste manieren om een boodschap over te brengen. Waar voorheen fotografie het hoogst scoorde op Social Media, zijn dat nu toch echt video's. Of het nu gaat om een promotievideo over jouw bedrijf of een instructievideo voor werknemers, het kiezen van de juiste filmstijl is van essentieel belang voor het succes van je project.

In dit artikel nemen we je mee in vier verschillende filmstijlen en geven we tips over hoe je de juiste keuze maakt voor jouw bedrijf.

Een bedrijfsfilm in promotionele stijl

Een van de filmstijlen die je het vaakst tegenkomt op Google, zijn toch wel de promotionele bedrijfsfilms. Dit zijn de video’s die bedoeld zijn om een product, dienst of bedrijf te promoten. Denk hierbij aan een reclame over een bepaald product, of een video van een bedrijfspand. Het doel van de films is om de kijker (en potentiële klant) te overtuigen van de waarde van het aanbod dat het bedrijf levert en hen daarbij aan te moedigen om actie te ondernemen. Dit wordt vaak gedaan met een call-to-action, bijvoorbeeld: ‘Download hier de brochure!’ Zo moeder je klanten aan om meer over je bedrijf te weten te komen en misschien wel klant te worden.  

Om erachter te komen of een promotionele bedrijfsfilm de juiste keuze is voor jouw bedrijf, moet je nadenken over de boodschap die je wilt overbrengen en de doelgroep die je wilt bereiken. Als je bijvoorbeeld een nieuwe productlancering wilt ondersteunen, is een bedrijfsfilm laten maken in een promotionele stijl een uitstekende optie. 

Een bedrijfsfilm in documentaire stijl

Als je als bedrijf zijnde een oprecht en eerlijk verhaal wilt vertellen, dan is de documentaire stijl iets voor jou. Bij deze films horen vaak interviews met bijvoorbeeld medewerkers of klanten gecombineerd met hoe het bedrijf hen heeft geholpen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een uitvaartmaatschappij waarbij een klant vertelt hoe het bedrijf haar heeft ondersteund bij het afscheid van haar partner. Het raakt je, het verliezen van een dierbare is herkenbaar en dat de uitvaartmaatschappij haar zo goed heeft geholpen in deze moeilijke tijd maakt dat je ze vertrouwt. 

Dit type video is ideaal voor bedrijven die transparantie en betrouwbaarheid willen uitstralen. Als je ervoor kiest om een documentaire stijl te gebruiken, moet je rekening houden met de lengte van de video en de opbouw van het verhaal. Een bedrijfsfilm laten maken in documentaire stijl kan helpen om de geloofwaardigheid van je merk te vergroten en een diepere band met je publiek te creëren. 

Een bedrijfsfilm in animatiestijl

Animatie is een veelzijdige en creatieve manier om complexe onderwerpen op een eenvoudige manier uit te leggen. Voor bedrijven die producten of diensten aanbieden die moeilijk te visualiseren zijn, kan een animatiefilm de perfecte oplossing bieden. Met animatie kun je abstracte concepten tot leven brengen en op een speelse manier de boodschap overbrengen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bedrijfsfilms over hoe je jouw belastingaangifte moet doen; de uitleg wordt veel duidelijker als je er een visueel verhaal van maakt.  

Belangrijk bij deze stijl is om goed na te denken over de toon en de stijl van de animatie, zodat deze aansluit bij je merkidentiteit. Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld jouw bedrijfskleuren. Deze kun je perfect laten terugkomen in de video. Een bedrijfsfilm laten maken in animatiestijl is met name geschikt voor technologie- en softwarebedrijven die hun processen op een heldere en toegankelijke manier willen presenteren. 

Een instructieve bedrijfsfilm

Bij instructieve bedrijfsfilms kun je denken aan video’s die gebruikt worden om processen uit te leggen. Denk hiervoor bijvoorbeeld aan handleidingen, trainingsvideo’s of veiligheidsinstructies. De bedrijfsfilms willen echt iets uitleggen, daarom zijn ze vaak duidelijk, eenvoudig en niet te snel. De kijker moet de informatie goed tot zich kunnen nemen om het te kunnen begrijpen. Om een instructieve bedrijfsfilm goed te maken, is het van belang dat de maker vooraf een goed begrip heeft van de behoeften van de kijker. Het inschakelen van een professional om ervoor te zorgen dat dit op de juiste manier gedaan wordt is dan ook van groot belang. Dit is een investering, maar je bespaart tegelijkertijd wel een hoop geld doordat complexe processen eenvoudig worden overgebracht door de bedrijfsfilm. 

Om te bepalen welke filmstijl bij jouw bedrijf past, kijk dan eerst eens naar wat je wilt bereiken met de video. Wil je iets promoten of wil je verhalen delen? Wil je dat klanten jouw werkwijze begrijpen of werknemers de interne processen leren? Kies de stijl die bij jouw doel en bedrijf past en ervaar zelf hoe bedrijfsfilms jou naar een hoger niveau kunnen tillen. 


Dit artikel is geschreven door een van onze partners en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken