Opinie: gebruik de mailbox van je provider niet

Mailbox
Eindigt jouw e-mailadres op @telenet.be of @skynet.be, dan gebruik je een mailbox van je provider. Lekker praktisch, maar die afhankelijkheid van je internetprovider speelt wellicht ooit in je nadeel.

Wanneer je voor het eerst een mailbox aanmaakt, dan denk je er in feite niet echt over na. Je kiest gewoon de eerste de beste e-mail provider (eventueel in combinatie met een tenenkrommend e-mailadres). In veel gevallen gaat het dan om de mailbox die je simpelweg krijgt van je internetprovider. Een logische keuze, maar niet de beste.

Afhankelijkheid

In de loop van je leven, zal je op heel wat plaatsen je e-mailadres achterlaten. Je geeft het aan mensen, je koppelt het aan honderden verschillende accounts, je meldt je aan voor nieuwsbrieven, etc. Het is dan ook fijn wanneer je in je leven maar één e-mailadres nodig hebt en dat is wellicht ook je bedoeling. Dat is net het probleem wanneer je een mailbox gebruikt die gekoppeld is aan een bepaalde provider. Wanneer je wil veranderen van provider, dan verlies je die mailbox. Dat houdt dus in dat je overal je e-mailadres zal moeten aanpassen en iedereen op de hoogte zal moeten brengen van je nieuwe adres. Daar heb je overigens wel wat tijd voor, want Telenet en Proximus houden je mailbox nog tot 18 maanden na de opzegging “in leven”. Daarna wordt het adres vrijgegeven zodat het gekozen kan worden door een andere klant.

Dat is niet alleen vervelend, maar ook onveilig. Stel dat je een Facebook-account hebt met het e-mailadres john.doe@telenet.be. Je verandert van provider en past op Facebook je e-mailadres niet aan. Na 18 maanden, kan een andere gebruiker met de naam “John Doe” het e-mailadres registreren. Vervolgens kan deze persoon via Facebook een “wachtwoord reset” doen met dat e-mailadres. Zo word je buitengesloten uit je eigen Facebook-account (of eender welk ander account). Het is dus een stuk slimmer om ervoor te zorgen dat je jouw e-mailadres gedurende je hele leven kan behouden, zonder afhankelijk te zijn.

Alternatieven

Het populairste alternatief is uiteraard om een publieke e-mailprovider te gebruiken, zoals Gmail of Outlook. Ook al verander je van internetprovider of verhuis je bijvoorbeeld naar het buitenland, je e-mailadres blijft altijd behouden. Is privacy voor jou het allerbelangrijkste, dan is ProtonMail een goed alternatief. Maar ook bij Gmail en Outlook ben je afhankelijk. Bij Gmail ben je afhankelijk van Google, bij Outlook van Microsoft. Het lijkt erg onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit dat een van die bedrijven ophoudt te bestaan en je e-mailadres plots niet meer bruikbaar is.

Ben je op zoek naar volledige afhankelijkheid, dan is er maar één mogelijkheid: een eigen domein aankopen. In de praktijk zie je bijvoorbeeld dat gebruikers een domeinnaam aankopen met hun achternaam, zoals “seynaeve.be”. Vervolgens kan je via jouw webhosting provider een mailbox aanmaken voor die domeinnaam, zoals thibault@seynaeve.be. Die mailbox kan je vervolgens configureren via je e-mailclients zoals Apple Mail of Windows Mail, net zoals bij een e-mailadres van een publieke e-mail provider.

Onafhankelijkheid

Op die manier geniet je van volledige onafhankelijk. Het enige waarmee je hier rekening moet houden, is om je domeinnaam altijd op tijd te verlengen. Je betaalt steeds per jaar (tussen de 10 en 15 euro), dus wanneer je eens vergeet te verlengen en iemand anders koopt het domein op, dan is het niet zeker of het ooit nog terug in jouw beheer komt. Let er ook op dat de webhosting provider waarbij je de domeinnaam koopt, ook een mailbox voorziet.

Dit is namelijk niet altijd het geval. Als dat zo is, dan kan je bijvoorbeeld Google Workspace nemen en daar je domein aan koppelen om te mailen via Gmail met je eigen account, of je eigen domein koppelen aan een andere publieke dienst zoals ProtonMail.

ontspanningopiniepremium

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren