Achtergrond

3 lessen in privacy om te onthouden uit 2016

2016 was goed voor een paar serieuze privacy-perikelen. Forrester-analiste Heidi Shey somt drie pijlers op die privacy van klanten (en het vertrouwen in bedrijven) anno 2017 een boost moet geven.

 
Datalek na datalek werden het afgelopen jaar enkele van de grootste namen in de techwereld (en daarbuiten) besmeurd, en kwamen miljoenen gegevens in foute handen. Daarnaast wordt steeds duidelijker dat de consument privacy hoog in het vaandel draagt, en er dan ook niet voor terugdeinst om dat recht te verdedigen. Forrester-analiste Heidi Shey keek in een blogpost terug op een bewogen 2016. Volgens haar zijn dit drie pijlers die bedrijven niet mogen vergeten om de toekomstige privacy-eisen te trotseren.
[related_article id=”169460″]

1. Zorg voor een overzicht in privacy en aansprakelijkheid

Volgens Shey is het aanduiden van een verantwoordelijke binnen het bedrijf, pakweg iemand als een data protection officer, niet genoeg. Natuurlijk zal dat het bedrijf helpen om binnen de lijntjes te kleuren wat betreft de privacywetgeving, maar eigenlijk start het respect voor privacy-eisen binnen het beleid. Een set van voorzieningen die het beleid zowel kunnen bekrachtigen als evalueren, moet helpen om klantendata consequent op een correcte manier te behandelen: weet wat je doet, en waarom je het doet. Zo’n interne standaarden rond privacy en dataverwerking zouden bovendien deel uit moeten maken van de bedrijfscultuur.

2. Gebruik contextueel privacybeleid om klantenervaring te verbeteren

“De nieuwe privacy draait rond context,” aldus de analiste. Privacy kan door iedereen anders worden geïnterpreteerd. Een gepersonaliseerde, op maat gemaakte ervaring is voor de ene klant een droom, maar zal een andere gebruiker de stuipen op het lijf jagen. Anders gezegd: er is geen vaste mal voor privacy. Zorg er daarom voor dat klanten een zegje hebben in het delen van hun gegevens. Klanten zouden minstens moeten weten welke data ze achterlaten, en toestemming kunnen geven met een ondubbelzinnige opt-in. Je moet je klant de kans geven om te onderhandelen.

3. Houd je aan je privacybeleid

Het privacybeleid van je bedrijf is niets waard als je je beleid niet hanteert, zoveel is zeker. Shey haalt daarbij het voorbeeld aan van het Amerikaanse adverteerbedrijf InMobi dat illegaal klantengegevens verzamelde. Ondanks de duidelijke opt-outs en een gebrek aan toestemming, werden data van miljoenen klanten gebruikt om locatie-gebaseerde advertenties te tonen: een mooi voorbeeld van hoe het niet moet. Houd het bedrijf ook aan de gebruiken die in het privacybeleid staan opgesteld, en ga na of ook de partijen die je data verwerken je beleid naleven.00
 
//www.smartbiz.be/achtergrond/169576/gdpr-wat-het-recht-op-dataportabiliteit/
 

beveiligingbusinesscustomer experienceprivacyprivacybeleid

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken