Zwakke fietsbatterij? Reviseer ze!

‘Refurbished’ of gereviseerd: het is een term die je steeds vaker ziet. Vooral gereviseerde smartphones verkopen vlot, maar het is een ingreep die je eveneens kan laten uitvoeren voor je fietsbatterij. Ook die kan een opfrisbeurt soms goed gebruiken. Reviseren is een stuk goedkoper dan een nieuwe accu kopen en nog veel voordeliger dan een compleet nieuwe fiets te kopen. Bovendien zijn er in België een aantal gespecialiseerde bedrijven die het werkje op een professionele manier kunnen uitvoeren.
Wat is een fietsaccu?



Je fietsbatterij is opgebouwd uit een heel aantal cellen. Net zoals je in het speelgoed van je kind vaak een viertal AA-batterijen moet stoppen, zitten er ook verschillende cilindervormige accucellen in jouw fietsbatterij. Voor een Bosch PowerPack van 500 Wh zijn dat bijvoorbeeld 40 li-ioncellen, die per tien in serie staan, waarvan die vier rijen parallel verbonden zijn. Samen zijn die minimaal goed voor een capaciteit van 13,4 Ah aan 36 volt. Die aparte cellen kun je natuurlijk niet zien, want die zitten in een behuizing. Afhankelijk van het jaartal, merk en model zit jouw accu in de schuine buis verstopt, op de achterdrager of in een batterijpak die aan je frame is bevestigd. In de meeste gevallen kun je die batterij met een sleutel losmaken van de fiets, zodat je die kunt binnenbrengen voor een revisie. Net zoals de ketting of tandwielen kun je ook de batterij vervangen en de fiets nieuw leven inblazen.
Waarom reviseren?
Zo’n revisie is nodig wanneer de batterij het voortijdig laat afweten tijdens het fietsen of wanneer je merkt dat je veel minder kilometers kunt afleggen met één lading dan vroeger. Zeker wie met de fiets naar het werk rijdt en op kantoor moet beginnen bijladen om terug thuis te raken, zal hiermee geholpen zijn. Fietsen moet net je hoofd leeg maken en niet zorgen voor laadstress. Bovendien is de kans groot dat je voor een kleine opleg een grotere capaciteit in de batterij kan proppen. Nieuwere cellen zijn namelijk performanter dan vroeger en bieden dus meer capaciteit per cel. Wie dat wil, kan op die manier zijn fiets een stevige upgrade geven. Overdrijf daar echter niet mee, want meer capaciteit staat ook gelijk aan een hoger gewicht.
De reden voor die verminderde capaciteit van je oude fietsbatterij is dezelfde als waarom je telefoon minder lang meegaat dan toen hij nieuw was. Door het laden slijt de batterij. Ook wie niet fietst in de winter, kan ontgoocheld raken wanneer hij terug wil fietsen in de lente. De batterij kan door zelfontlading in onbalans raken, waardoor je ineens veel minder capaciteit hebt. Zeker wie de fiets in een koude omgeving stalt, kan in de problemen komen.
Daarnaast kan de printplaat kapot zijn, wat de volledige blackout van je e-bike kan verklaren. Ook dat batterijmanagementsysteem (BMS) kunnen de betere bedrijven repareren. Sowieso kijken ze dat na als ze jouw accu van nieuwe cellen voorzien. Heb je een fiets waarvoor geen reservestukken meer beschikbaar zijn, dan zit je al helemaal vast aan een revisie. Dan kun je alleen maar hopen dat die de redding kan brengen die je zoekt.
Hoe reviseren?

Daarvoor moet je wel het geluk hebben dat jouw accu op een normale manier open te maken is. Sommige merken maken dat namelijk onmogelijk of spuiten de accu helemaal vol silicone. Dan is het voor de hersteller onmogelijk om eraan te werken. Voor een groot aantal merken, en zeker bij de bekendere, is het wél mogelijk om een revisie uit te voeren. De kans is dus groot dat je wel degelijk nieuwe cellen in je oude accu kunt krijgen.
Let erop dat het bedrijf van jouw keuze gebruikmaakt van kwalitatieve cellen van bijvoorbeeld Samsung of Panasonic. Die gaan langer mee en kunnen meer laadcyclussen verdragen. Het nalezen van online reviews kan zeker geen kwaad, zeker om te checken hoe ze omgaan met garantiegevallen. De betere bedrijven gooien je accu niet alleen vol met nieuwe cellen, maar bekijken ook de omliggende elektronica en zorgen dat de cellen perfect gebalanceerd zijn.
De verstandige keuze
Kortom, het reviseren van je fietsbatterij is een verstandige economische en ecologische keuze. Het is namelijk (bijna) de helft goedkoper dan een nieuwe batterij te kopen en nog veel goedkoper dan een volledig nieuwe fiets. Daarnaast is het weggooien van een voor het overige perfect werkende fiets echt wel zonde. Gooi een e-bike trouwens nooit zomaar bij het oud ijzer, want de accu moet je laten recycleren! Wie de mechanische onderdelen van zijn fiets goed onderhoudt, kan vaak nog véél langer voort met zijn trouwe stalen ros. Als het er dan enkel op aankomt om de batterij een make-over te geven, is dat bijna altijd de beste optie. Daarna kun jij terug de weg op voor even veel kilometers als tijdens die allereerste rit met jouw fiets. Of misschien zelfs voor langer, als je hebt gekozen voor extra capaciteit.
In België is Bikebat de bekendste naam voor dit werk. Het bedrijf uit Bornem heeft al meer dan tien jaar ervaring en produceert nu zelfs zelf accu’s voor fietsmerken. Dan mag je spreken van ‘kennis van zaken’.













