Zelfs welingelichte consumenten laten zich vangen door fraude

Het is niet jouw verbeelding. Online oplichting is overal. En nu de feestdagen naderen, rekenen fraudeurs erop dat je minder waakzaam bent en in de val zal lopen. Op het werk of onderweg worden we belaagd door telefoontjes, sms’jes en e-mails waarin “gratis cadeaus” worden aangeboden of waarin valstrikken ons aansporen “nu te beslissen” om persoonlijke informatie door te geven voordat een essentiële dienst wordt onderbroken. Dit spervuur van ‘fraudetaal’ werkt.
Onderzoek van Visa
Uit een nieuwe studie van Visa, in samenwerking met Wakefield Research, getiteld “Fraudulese: The Language of Fraud”, blijkt dat, als het gaat om het herkennen van fraude, cybercriminelen zelfs bij de best geïnformeerde consumenten zwakke plekken vinden. Volgens de studie geeft wereldwijd een derde van de consumenten (35%) toe slachtoffer te zijn geweest van oplichting. In Europa geeft bijvoorbeeld 33% van de Fransen dit toe, het hoogste percentage in vergelijking met andere landen zoals Nederland (27%), Duitsland (28%), Spanje (32%), het Verenigd Koninkrijk (26%) en Italië (19%).
Of het nu gaat om een valse melding van je elektriciteitsleverancier, een e-mail waarin staat dat je producten hebt gewonnen in je favoriete winkel, of zelfs een jobaanbieding die je doet geloven dat je bent aangenomen door een groot bedrijf, oplichting is aanwezig in alle aspecten van ons digitale leven. Alleen al in het afgelopen jaar blokkeerde Visa proactief 7,2 miljard dollar aan pogingen tot frauduleuze betalingen voor 122 miljoen transacties en dit voordat klanten er last van hadden.
“In een wereld die steeds meer verbonden is, hebben fraudeurs nieuwe niveaus van verfijning bereikt, zowel in de aard als in het type fraude, wat ervoor zorgt dat niemand nog veilig is”, aldus Jean-Marie de Crayencour, Country Manager, Visa, België & Luxemburg. “Aangezien bewustwording van verschillende oplichtingstechnieken een integraal onderdeel is van consumentenbescherming, werkt Visa samen met haar klanten en partners om de beste technologieën voor betalingsbeveiliging te bieden om zo elke transactie te beschermen en consumenten en bedrijven gemoedsrust te garanderen.
Verkenning van ‘fraudetaal’: een kloof tussen bewustzijn en actie
Volgens nieuw onderzoek van Visa lijken oplichters te profiteren van de kloof tussen de veronderstelde kennis van consumenten over frauduleuze praktijken en hun werkelijke gedrag. De belangrijkste bevindingen zijn:
- Wij denken dat anderen vatbaarder zijn voor fraude dan wijzelf. Hoewel consumenten over het algemeen vertrouwen hebben in hun eigen waakzaamheid (98%), is de meerderheid (90%) bezorgd dat vrienden en familie ten prooi kunnen vallen aan potentiële oplichting, waaronder e-mails (61%) of sms-berichten (59%) waarin mensen gevraagd worden hun bankgegevens te verifiëren, of waarin gevraagd wordt naar bankrekeningen die in het rood staan en waarin wordt meegedeeld dat zij een cadeaubon of product van een webwinkel gewonnen hebben.
In Europa spelen de meest aanlokkelijke clickbait-berichten in op het enthousiasme van de consument en maken ze op frauduleuze wijze gebruik van “winst”, een “exclusief aanbod” of een “gratis geschenk”, aldus de studie. 56% van de Europeanen zegt namelijk op dergelijke boodschappen te reageren.
- Hoewel bijna de helft (48%) van de respondenten wereldwijd ervan overtuigd is dat ze een fraudegeval kunnen herkennen, reageren bijna 3 op de 4 (73%) gewoonlijk op termen of zinnen die fraudeurs vaak gebruiken in e-mails of sms-berichten.
- Boomers blijken minder vaak getroffen dan gedacht. Slechts 56% van de boomers zal waarschijnlijk het slachtoffer worden van ten minste één poging tot fraude, tegenover 84% van de millennials. Generatie X en Z daarentegen hebben een kans van respectievelijk 74% en 81%.
- Is het echt? De overgrote meerderheid van de consumenten (81%) let op de verkeerde details om de authenticiteit van een bericht te bevestigen en richt zich op elementen die oplichters gemakkelijk kunnen namaken, zoals het logo of de bedrijfsnaam. Consumenten zouden beter beschermd zijn tegen oplichters door de gegevens te controleren die het moeilijkst te vervalsen zijn, zoals rekeningnummers of details over hun interacties met het bedrijf.
- Negeren van waarschuwingstekens. 60% van de consumenten wereldwijd zegt te controleren of een communicatie afkomstig is van een geldig e-mailadres. Een ander alarmerend punt is dat minder dan de helft (47%) controleert of woorden correct gespeld zijn.
Neem je tijd om de frauduleuze taal te ontcijferen
Consumenten kunnen zich beter beschermen door wat meer tijd te nemen alvorens te klikken en zo de door oplichters gebruikte methoden te begrijpen. Eenvoudige, maar effectieve best practices omvatten het voor jezelf houden van persoonlijke informatie. Klik niet op links totdat je hebt gecontroleerd of ze leiden naar waar ze zeggen dat ze zullen leiden. Activeer aankoopwaarschuwingen, die u in bijna realtime per sms of e-mail op de hoogte brengen van aankopen op uw rekening. Bel het nummer op websites van bedrijven of op de achterkant van betaalkaarten als u niet zeker weet of een oproep geldig is – bel niet zomaar het nummer dat de oplichter in zijn sms of e-mail heeft opgegeven.














