Business

Salesforce en Google Cloud slaan de handen in elkaar om de kracht van AI, data en CRM te benutten

salesforce google cloud
© The Keyword / Google / Salesforce
Salesforce n Google cloud hebben een uitgebreid strategisch partnership aangekondigd. Daarmee willen ze bedrijven helpen om AI te gebruiken voor het leveren van gepersonaliseerde klantervaringen, het beter begrijpen van gedrag van klanten en het uitvoeren van effectievere campagnes tegen een lagere kostprijs.

Twee innovaties op het gebied van data en AI zorgen voor het realtime delen van data met betere voorspellende en generatieve AI-mogelijkheden. Zo kunnen bedrijven hun data en eigen AI-modellen gebruiken om de behoeften van klanten beter in te schatten. Daarnaast verminderen ook de kosten, risico’s en complexiteit van het synchroniseren van data uit verschillende platformen.

Waarom is dit belangrijk?

Terwijl 80% van de zakelijk leiders stelt dat data cruciaal is voor het nemen van beslissingen in hun organisatie, vindt 41% dat de data te complex en ontoegankelijk is. Dankzij deze nieuwe integraties wordt het gemakkelijker om toegang tot data te krijgen en om informatie te begrijpen. Daardoor kunnen organisaties  hun data  inzetten om  AI-inzichten te genereren die de klantervaring versterken.

Salesforce Data Cloud + Google BigQuery

De nieuwe integratie van Salesforce Data Cloud en BigQuery stelt bedrijven in staat om gemakkelijker profielen van klanten te creëren en zo nieuwe, uiterst gepersonaliseerde ervaringen te leveren. Salesforce en Google Cloud zullen klanten naadloos toegang geven tot data die is verspreid over platformen en clouds, vergelijkbaar met het bewaren van  hun data op één  locatie. Dit is inclusief zero-copy of zero-ETL (Extract, Transform, Load) om de kosten en complexiteit van het verplaatsen of kopiëren van data te verminderen en tegelijkertijd ook governance en vertrouwen te behouden.

Salesforce Data Cloud + Google Vertex AI

Nieuwe integraties tussen Salesforce Data Cloud en Vertex AI van Google Cloud maken het voor klanten mogelijk om hun eigen modellen van Vertex over te brengen en te gebruiken op het Salesforce-platform. Zo kunnen  ze de specifieke behoeften van hun business addresseren,  zoals het voorspellen van koopgedrag of het verlooprisico. Zero-copy datatoegang voor het trainen van AI-modellen kan de AI-investeringen van het bedrijf versterken door direct toegang te geven tot samengebrachte klantdata. Dat stroomlijnt het proces om modellen te ontwikkelen en vergroot de nauwkeurigheid en efficiëntie van AI-voorspellingen en inzichten.

Hoe Salesforce’s Data Cloud en Google’s BigQuery en Vertex AI worden ingezet om de klantervaring te verbeteren en interacties te personaliseren

  • Een moderetailer kan CRM-data (zoals de aankoopgeschiedenis en interacties van klanten) verbinden met niet-CRM-data (zoals realtime online activiteit of sentiment op social media). Daar kunnen ze dan eigen AI-modellen op loslaten die op basis van de data voorspellen hoe groot de kans is dat klanten bepaalde types kleding kopen. Vervolgens kunnen ze via het meest geschikte kanaal (e-mail, mobiele app of social media) uiterst gepersonaliseerde aanbevelingen met klanten delen.
  • Een organisatie in de gezondheidszorg kan CRM-data (zoals de geschiedenis van afspraken en feedback van patiënten) verbinden met niet-CRM-data (zoals demografische gegevens en het medisch verleden van patiënten). Specifieke AI-modellen maken het dan mogelijk om te voorspellen welke patiënten risico lopen op een terugval. Dat is een belangrijke basis voor het opzetten van gepersonaliseerde zorgplannen voor hoogrisicopatiënten en voor het verbeteren van de medische resultaten dankzij proactieve verzorging.
  • Een financiële instelling kan CRM-data (zoals de transactiegeschiedenis, kredietscore en financiële doelstellingen van klanten) verbinden met niet-CRM-data (zoals marktanalyse of economische trends). AI-modellen op maat stellen de organisatie in staat om het uitgavegedrag, de investeringsvoorkeuren en financiële verwachtingen van klanten te voorspellen. Daardoor zullen ze die klanten meer gepersonaliseerde bankdiensten -en aanbiedingen kunnen leveren.

Beschikbaarheid

  • De integratie van Data Cloud en Google Vertex AI gaat in juli 2023 in pilot en zal vanaf oktober 2023 algemeen beschikbaar zijn.
  • De integratie van Data Cloud en BigQuery gaat in oktober 2023 in pilot en zal vanaf februari 2024 algemeen beschikbaar zijn.
  • De integratie van Marketing Cloud en Google Analytics zal later dit jaar beschikbaar zijn en compatibel zijn met GA4.

Dit is een ingezonden persbericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

aibusinesscloudcrmdatagooglepresssalesforce

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren