Business

CM schakelt over naar 1 gecentraliseerd platform voor verzekeringen door samenwerking TCS

Tata Consultancy Services (TCS) ontwikkelde en implementeerde in België samen met de Christelijke Mutualiteit (CM) een webgebaseerde verzekeringssoftwareoplossing. De mutualiteit kon zo haar operationele processen optimaliseren en stroomlijnen, de klantervaring verbeteren én de totale operationele kosten beperken.

In België is het verplicht voor elke burger om zich aan te sluiten bij een erkend ziekenfonds of mutualiteit. Het CM Gezondheidsfonds is het grootste ziekenfonds in het land en biedt niet alleen vergoedingen voor medische kosten, maar bevordert ook actief een gezonde levensstijl. Voor een non-profitorganisatie zoals CM is het voortdurend een uitdaging om ervoor te zorgen dat de klanten tevreden zijn, de kosten onder controle blijven en het bedrijf flexibel kan opereren.

Naast de verplichte ziekteverzekering biedt CM ook aanvullende en optionele verzekeringen aan die extra dekking bieden voor medische kosten. Voorheen werden verschillende gedecentraliseerde legacy-applicaties gebruikt om de diverse processen uit te voeren. Dit resulteerde in verschillende klantervaringen, afhankelijk van de gekozen producten en diensten. Bovendien hanteerden verschillende regio’s verschillende benaderingen voor het gebruik van deze applicaties, wat leidde tot variërende verwerkingstijden voor dossiers, afhankelijk van de woonplaats van de klant.

Samenwerking tussen CM en TCS

Met als doel leden een uniforme en hoogwaardige dienstverlening te bieden en tegelijkertijd de totale operationele kosten te verlagen, heeft CM zich gericht op het optimaliseren van polis- en betaalprocessen. In 2012 begon CM een succesvolle samenwerking met de strategische partner TCS. De doelstelling was duidelijk: de processen uniformiseren en moderniseren door middel van digitalisering en automatisering. Hiervoor werd gezocht naar een legacy-applicatie die deze processen kon ondersteunen en uitvoeren.

De samenwerking tussen CM en TCS is gefundeerd op twee essentiële pijlers: enerzijds het bieden van een uitmuntende service en het creëren van een voortreffelijke klantbeleving, en anderzijds het maximaliseren van procesautomatisering. TCS heeft het TCS BaNCS™-platform geïmplementeerd, een gecentraliseerde, op het web gebaseerde softwaretoepassing voor verzekeringen. Dit platform omvat een end-to-end oplossing met ingebouwde productconfiguratie en een regelengine, evenals een uitgebreide reeks API’s waarmee productconfiguratie en integratie met andere CM-toepassingen eenvoudig mogelijk zijn.

“Onze grootste uitdaging was het migreren van alle individuele polissen van gezinsleden naar één gezinspolis en tegelijkertijd de financiële factuurgegevens van verschillende legacy-applicaties intact te houden, zonder onderbreking van de toegang voor medewerkers of service en ondersteuning voor leden. Door TCS BaNCS konden we verschillende bedrijfsprocessen automatiseren, zoals het verwerken van claims. We kunnen daardoor nu ook self-service opties aanbieden via ons portaal en onze mobiele app,” aldus Ben Sprangers, Service Delivery Manager van CM.

Wim Henkens, Directeur CM-Verzekeringen, benadrukt de zakelijke waarde van deze samenwerking: “Al onze entiteiten worden nu centraal beheerd via één platform. De operationele kosten zijn verminderd en we hebben een team van 40 voltijdse medewerkers kunnen overplaatsen van schadebehandeling naar klantenservice, waar ze echt kunnen werken aan het helpen van leden. Deze digitale transformatie legde een fundament waarop we kunnen voortbouwen. Door tien jaar succesvolle samenwerking met TCS BaNCS zijn we in staat om gegevens te verwerken, analyseren en visualiseren om beter geïnformeerde beslissingen te nemen of nieuwe functies voor onze leden te ontwikkelen. Door samenwerkingen met bedrijven als TCS kunnen we onze diensten blijven verbeteren om bij te dragen aan de gezondheid en het welzijn van onze leden.”

“TCS levert niet alleen technologische oplossingen aan onze gewaardeerde klanten. We streven ernaar hun strategische zakenpartner te zijn, door ondersteuning en expertise te bieden om hen te helpen complexe uitdagingen te overwinnen en zakelijke doelen te bereiken. We begrijpen de uitdagingen van non-profitorganisaties zoals CM-MC bij het in balans brengen van de operationele kosten met behoud van een uitstekende kwaliteit van de dienstverlening. Met ons TCS BaNCS-platform hebben we CM-MC in staat gesteld haar activiteiten te centraliseren, haar processen te automatiseren en waardevolle expertise vrij te maken om zich te richten op de klantervaring. We zijn vereerd dat we een betrouwbare strategische zakenpartner van CM zijn en kijken uit naar blijvend succes samen,” benadrukt Ramgopal Vivekanand, President, BFSI Products and Platforms, TCS.

Jipson Mathew, Country Head bij TCS België, benadrukt ook het belang van de samenwerking: “We zijn er trots op dat we met de CM-MC, een belangrijke speler in België die zoveel burgers bedient, kunnen samenwerken in hun digitale transformatie en hen kunnen helpen bij het leveren van een verbeterde klantervaring via de centralisatie van hun verzekeringstoepassingen. Onze samenwerking met CM-MC is een bewijs van onze toewijding aan de Belgische markt en het vermogen van TCS om innovatieve oplossingen te leveren die bedrijven transformeren.”


Dit artikel is een ingezonden persbericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

businessgezondheidpress

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken