Business

Cyberincidenten staan wereldwijd bovenaan de lijst van risico’s in de Allianz Risk Barometer 2024

Cyberincidenten bovenaan lijst risico's
© Shahadat Rahman op Unsplash
Na twee jaar van hoge maar stabiele schadeactiviteit was er in 2023 een zorgwekkende heropleving van de verliezen door ransomware en afpersing, omdat het landschap van cyberdreigingen zich blijft ontwikkelen.

(Artikel uit het Allianz Risk Barometer 2024-rapport, door Allianz Commercial.)

Hackers richten zich steeds meer op IT en fysieke toeleveringsketens, lanceren massale cyberaanvallen en vinden nieuwe manieren om geld af te persen van grote en kleine bedrijven. Het is geen verrassing dat bedrijven in de Allianz Risk Barometer van dit jaar voor het eerst cyberrisico’s als hun grootste zorg zien, voor alle bedrijfsgroottes: groot (>US$ 500 miljoen jaarlijkse omzet), middelgroot ($100 miljoen tot $ 500 miljoen) en kleiner (<$100 miljoen).

Cyberincidenten (bijvoorbeeld cybercriminaliteit, verstoringen van IT-netwerken en -diensten, malware/ransomware, datalekken, boetes en straffen) blijven het nummer-een-risico in België sinds 2018, en klommen naar de top-drie-risico’s in Nederland.

Ransomware in opmars

Aan het begin van het volgende decennium zal alleen al ransomware de slachtoffers naar verwachting jaarlijks 265 miljard dollar kosten. De zogeheten Ransomware-as-a-Service-kits (RaaS-kits), met prijzen vanaf slechts $ 40, zijn een belangrijke factor bij de stijgende activiteit in 2023. Bendes voeren ook sneller aanvallen uit, waarbij het gemiddelde aantal dagen dat nodig is om een aanval uit te voeren daalt van ongeveer 60 dagen in 2019 naar vier. De activiteit van ransomware-claims steeg in 2023 met meer dan 50% op jaarbasis. Bij de meeste ransomware-aanvallen worden nu persoonlijke of gevoelige commerciële gegevens gestolen met als doel afpersing, waardoor de kosten en complexiteit van incidenten toenemen en er een grotere kans is op reputatieschade. Allianz Commercials analyse van grote cyberverliezen (meer dan € 1 miljoen) in de afgelopen jaren laat zien dat het aantal gevallen waarin gegevens worden geëxfiltreerd, toeneemt – een verdubbeling van 40% in 2019 tot bijna 80% in 2022, waarbij de activiteit in 2023 nog hoger ligt.

“Het beschermen van een organisatie tegen inbraak is een kat-en-muisspel, waarbij de cybercriminelen in het voordeel zijn”, zegt Rishi Baviskar, Global Head of Cyber Risk Consulting, Allianz Commercial. “Bedreigers onderzoeken nu manieren om kunstmatige intelligentie (AI) te gebruiken om aanvallen te automatiseren en te versnellen, en zo effectievere malware en phishing te creëren. In combinatie met de explosieve toename van verbonden mobiele apparaten en het 5G-gebaseerde Internet of Things (IoT), lijkt het erop dat de mogelijkheden voor cyberaanvallen in de toekomst alleen maar zullen toenemen.”

De kracht van AI

De toepassing van AI brengt tal van kansen en voordelen met zich mee, maar ook risico’s. Bedreigingsactoren gebruiken al AI-gestuurde taalmodellen zoals ChatGPT om code te schrijven. Generatieve AI kan minder vaardige kwaadwillenden helpen om nieuwe stammen en variaties van bestaande ransomware te maken, waardoor het aantal aanvallen dat ze kunnen uitvoeren mogelijk toeneemt. In de toekomst valt een toenemend gebruik van AI door kwaadwillenden te verwachten, waardoor nog sterkere cyberbeveiligingsmaatregelen nodig zijn. Spraaksimulatiesoftware is al een krachtige aanvulling geworden op het arsenaal van cybercriminelen. Ondertussen kan deepfake- videotechnologie, ontworpen en verkocht voor phishingfraude, nu ook online worden gevonden, voor prijzen vanaf $ 20 per minuut.

Mobiele apparaten leggen gegevens bloot

Lakse beveiliging en het mengen van persoonlijke en bedrijfsgegevens op mobiele apparaten, waaronder smartphones, tablets en laptops, is een aantrekkelijke combinatie voor cybercriminelen. Allianz Commercial ziet een groeiend aantal incidenten veroorzaakt door slechte cybersecurity rond mobiele apparaten. Tijdens de pandemie maakten veel organisaties nieuwe manieren mogelijk om toegang te krijgen tot hun bedrijfsnetwerk via privéapparaten, zonder de noodzaak van multifactorauthenticatie (MFA). Dit resulteerde ook in verschillende succesvolle cyberaanvallen en grote verzekeringsclaims.

“Criminelen richten zich nu op mobiele apparaten met specifieke malware om op afstand toegang te krijgen, inloggegevens te stelen of ransomware te implementeren”, zegt Baviskar. “Persoonlijke apparaten hebben vaak minder strenge beveiligingsmaatregelen. Het gebruik van openbare wifi op dergelijke apparaten kan hun kwetsbaarheid vergroten, inclusief blootstelling aan phishingaanvallen via sociale media.”

De uitrol van 5G-technologie is ook een potentieel punt van zorg als deze niet goed wordt beheerd, aangezien deze technologie nog meer verbonden apparaten van stroom zal voorzien. Veel IoT-apparaten hebben echter geen goede staat van dienst als het gaat om cyberbeveiliging, zijn gemakkelijk te ontdekken en hebben geen MFA-mechanismen, wat samen met de toevoeging van AI een serieuze cyberdreiging vormt.

Tekort aan beveiligingsvaardigheden

Het huidige wereldwijde tekort aan cyberbeveiligingspersoneel bedraagt meer dan vier miljoen mensen, waarbij de vraag twee keer zo snel groeit als het aanbod. Gartner voorspelt dat een gebrek aan talent of menselijk falen verantwoordelijk zal zijn voor meer dan de helft van de significante cyberincidenten in 2025. Het tekort aan geschoolde arbeidskrachten staat op plaats 5 in de topzorgen van de mediasector en is een top 10-risico in technologie in de Allianz Risk Barometer.

Het is moeilijk om goede cyberbeveiligingsengineers in te huren en zonder geschoold personeel is het moeilijker om incidenten te voorspellen en te voorkomen, wat in de toekomst meer verliezen kan betekenen. Dit heeft ook gevolgen voor de kosten van een incident. Volgens het IBM Cost of a Data Breach Report 2023 hadden organisaties met een groot tekort aan beveiligingsvaardigheden een gemiddelde kostprijs van 5,36 miljoen dollar voor een datalek, ongeveer 20% hoger dan de werkelijke gemiddelde kostprijs.

Vroegtijdige detectie

Het voorkomen van een cyberaanval wordt dus steeds moeilijker en er staat meer op het spel. Daarom worden mogelijkheden en tools voor vroegtijdige detectie en respons steeds belangrijker. Investeringen in detectie ondersteund door AI zouden ook moeten helpen om meer incidenten eerder op te sporen. Als bedrijven geen effectieve tools voor vroegtijdige detectie hebben, kan dit leiden tot langere ongeplande downtime, hogere kosten en een grotere impact op klanten, omzet en reputatie. Het leeuwendeel van de IT-beveiligingsbudgetten wordt momenteel besteed aan preventie, terwijl ongeveer 35% wordt besteed aan detectie en respons.

“Als een inbraak echter niet wordt ontdekt, kan deze snel escaleren en als gegevens eenmaal zijn versleuteld en/of gestolen, kunnen de kosten de pan uit rijzen – tot wel 1000 keer hoger dan wanneer een incident in een vroeg stadium wordt ontdekt en onder controle wordt gebracht. Het verschil tussen een verlies van een bedrag van € 20.000 dat verandert in een verlies van € 20 miljoen”, legt Michael Daum uit, Global Head of Cyber Claims bij Allianz Commercial. “In de toekomst zullen detectietools voor de meeste bedrijven de volgende logische stap zijn om in te investeren. Uiteindelijk zullen vroegtijdige detectie en effectieve responsmogelijkheden de sleutel zijn tot het beperken van de gevolgen van cyberaanvallen en het waarborgen van een duurzame cyberverzekeringsmarkt in de toekomst.”

Mkb in toenemende mate een ‘sweet spot’

Voor kleinere en middelgrote bedrijven (mkb) is de dreiging van cyberrisico’s toegenomen omdat ze steeds meer vertrouwen op uitbesteding van diensten, waaronder managed IT en cyberbeveiligingsproviders, omdat deze bedrijven niet over de financiële middelen en interne expertise van grotere organisaties beschikken. Terwijl grotere bedrijven hun cyberbescherming hebben opgeschroefd, richten criminelen zich op kleinere bedrijven. Het mkb is minder goed bestand tegen de gevolgen van een cyberaanval. Als een klein bedrijf met slechte controles of inadequaat risicobeheer te maken krijgt met een ernstig incident, bestaat de kans dat het niet overleeft.

“’Het mkb moet waakzaam blijven en een duidelijk beeld hebben van de risico’s en voldoende middelen toewijzen in termen van personeel, IT-infrastructuur en budget om de vereiste beveiligingsmaatregelen te implementeren”, zegt Baviskar.

“Een gesprek aangaan met een MSSP (Managed Security Service Provider) kan dienen als een uitstekende eerste stap, die het mogelijk maakt om een IT-budget en -strategie op te stellen die zijn afgestemd op de specifieke prioriteiten van het bedrijf.”

Bedrijven kunnen cyberbedreigingen proactief aanpakken door ervoor te zorgen dat hun cyberbeveiligingsstrategie de meest cruciale onderdelen van hun informatiesysteem identificeert. Vervolgens moeten ze de juiste detectie- en bewakingssoftware inzetten, zowel aan de rand van het netwerk als op eindpunten, vaak in samenwerking met cyberbeveiligingspartners, om bedreigingen die toegang proberen te krijgen tot het netwerk op te sporen en uit te schakelen.


Dit artikel is een ingezonden persbericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Beveiligingbusinesspress

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken