Weerstand medewerkers grootste rem op AI-gebruik bij bedrijven

Kunstmatige intelligentie (AI) biedt zonder twijfel kansen voor bedrijven. Toch blijkt uit onderzoek van Crayon Benelux dat er onder medewerkers nog veel weerstand heerst. Zij maken zich vooral zorgen over de privacy en het kennisniveau binnen de eigen organisatie.
Meer dan een kwart van de medewerkers is sceptisch over de inzet van AI. Het onderzoek laat zien dat 56% van de respondenten gelooft dat AI een positieve impact kan hebben op hun werk. Maar, hier staat tegenover dat 27% van de ondervraagden negatief reageert op deze stelling. Vooral oudere medewerkers (60+) staan minder open voor het gebruik van AI-toepassingen. Slechts 34% van hen ziet de voordelen, tegenover 65% van de jongere medewerkers (tot 30 jaar).
Vooral een gebrek aan kennis en vraagtekens rondom de privacy veroorzaken zorgen bij medewerkers. Bijna 50% van hen geeft aan dat de organisatie waar zij werken volgens hen niet beschikt over voldoende kennis om AI veilig en effectief te gebruiken. Bovendien is iets meer dan de helft bezorgd rondom de privacy en regelgeving voor het gebruik van AI.
Volgens Michiel van Egmond, Direct Sales Manager bij Crayon Benelux, is de terughoudendheid onder medewerkers een belangrijke drempel die organisaties moeten overbruggen als zij AI op grotere schaal willen inzetten. Hij vertelt: “Technologie maakt pas impact als ook medewerkers erachter staan. Het is belangrijk om de koudwatervrees weg te nemen, bijvoorbeeld met trainingen en transparante communicatie om de voordelen en mogelijkheden van AI concreet te maken.”
Ten slotte speelt ook de vrees voor baanverlies een rol, zo blijkt uit het onderzoek. Een kleine 18% van de medewerkers vreest dat AI hun werk of de werkwijze op een nadelige manier zal veranderen. Ook vindt bijna 20% dat AI op dit moment nog te ingewikkeld is, om het goed binnen de huidige processen toe te passen. Zo’n 1 op de 5 medewerkers is bang dat AI hun functie of die van collega’s overbodig zal maken.
“We merken bij Crayon dat AI bij steeds meer bedrijven onderdeel is van de business-strategie. Dat is een goede ontwikkeling, omdat een sterk data-framework steeds belangrijker wordt om succesvol te zijn”, licht van Egmond toe.
Dit artikel is een ingezonden persbericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.