Business

72% van de leidinggevenden is van plan om in 2025 gebruik te gaan maken van AI

© Unsplash
Een nieuw rapport van DeepL bekijkt hoe bedrijven van over de hele wereld gebruik maken van AI en welke voordelen Language AI met zich meebrengt voor internationale bedrijven.

DeepL publiceerde onlangs zijn nieuwste whitepaper: “The language revolution: how AI improves the way businesses communicate”. Het rapport gaat dieper in op het raakvlak tussen taal en AI in het bedrijfsleven en is gebaseerd op de bevindingen van een nieuwe DeepL-enquête onder bedrijfsleiders in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA), de Verenigde Staten (VS), en externe bronnen. Daarbij wordt vooral aandacht besteed aan vitale onderwerpen zoals trends in de adoptie van Language AI door internationale bedrijven, de financiële gevolgen van slechte communicatie, en de werkelijke impact en meerwaarde van Language AI-tools.

“Engels geldt weliswaar als de lingua franca van het internationale bedrijfsleven, maar de realiteit is dat slechts 20% van de wereldbevolking vloeiend Engels spreekt, aldus Jarek Kutylowski, de CEO en oprichter van DeepL. “Dit heeft een grote invloed op internationale bedrijven en professionals. Zo besteedt meer dan de helft van de leidinggevenden meer dan een uur per dag aan ineffectieve communicatie, een probleem dat zich vaak ook uitstrekt tot andere management- en leiderschapsniveaus. Uit onze enquête is gebleken dat steeds meer bedrijven voor AI-oplossingen kiezen om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Zo is 72% van plan om AI in hun dagelijkse werkzaamheden te integreren, en 25% van hen richt zich bij hun AI-implementatiedoelen voor 2025 op specifieke taken zoals vertalen.”

Enkele hoogtepunten uit het rapport:

  • Bedrijven zetten budget opzij voor AI-integratie: In 2025 zijn bedrijven van plan om meer onderzoek te doen naar hoe AI meerwaarde en ROI kan opleveren voor hun organisatie. Deze budgetten zijn vooral bestemd om AI beschikbaar te maken voor bedrijfsvoering (28%), werkplektools (19%) en speciale taken zoals vertalen (25%). Nederland is het land waar bedrijven het meest willen uitgeven aan AI: 30% van de bedrijven zijn van plan om AI in al hun activiteiten te integreren. Nederland wordt daarbij op de voet gevolgd door Duitsland (29%), België (28%), Frankrijk (26%) en de Verenigde Staten (25%).
  • Communicatiebarrières vormen een belangrijk obstakel voor internationale bedrijven: Naarmate bedrijven internationaal uitbreiden en nieuwe markten betreden, vormen taalbarrières een belangrijke nieuwe uitdaging. Daarbij worden marktuitbreiding (35%), internationale klantenwerving (32%) en klantenservice (24%) genoemd als de voornaamste uitdagingen waarmee bedrijven geconfronteerd worden. Vooral voor Europese bedrijven vormen taalbarrières een groot obstakel, en dan met name voor bedrijven die hun producten willen exporteren naar landen die meer dan één officiële taal hebben. Tot deze exportlanden behoren België (45%), Duitsland (41%), het Verenigd Koninkrijk (44%) en ook de VS (37%). Van de onderzochte markten gaven Frankrijk (42%), de VS (38%) en België (38%) bovendien aan significante problemen te hebben om klanten in andere markten te bedienen, wat eveneens het belang van robuuste meertalige communicatie in deze regio’s benadrukt. 
  • Gespecialiseerde AI-tools zoals DeepL helpen om communicatie-uitdagingen op te lossen: Language AI stelt internationale bedrijven in staat om sneller te groeien, efficiënter te functioneren, intern en extern productiever samen te werken en betere relaties op te bouwen. Bedrijven combineren Language AI-oplossingen met menselijke expertise en toezicht om hun dringende communicatieproblemen op te lossen en de uitdagingen te minimaliseren die gepaard gaan met interculturele communicatie. Dit is met name van belang in sterk gereguleerde sectoren waar veel op het spel staat, zoals in de juridische sector en de productiebranche. In Nederland omvat dit het gebruik van Language AI gecombineerd met externe vertaalbureaus (38%) en het integreren van AI in belangrijke producten (30%). Belgische bedrijven geven aan dat AI-vertaaltools interne teams kunnen helpen effectiever te communiceren (34%) en interne vertaalteams kunnen ondersteunen (28%).
  • Interne communicatie is een groeiende prioriteit op de Europese markt: Interne taalbarrières zorgen ervoor dat internationale bedrijven moeite hebben om effectief en efficiënt zaken te doen. Met name Nederland (31%) en Frankrijk (25%) geven aan dat de druk hoog is om de communicatie tussen teams die verschillende talen spreken te verbeteren, wat duidelijk maakt hoe taaldiversiteit zowel de klantenbinding alsook de interne samenwerking beïnvloedt. De bevindingen van DeepL komen overeen met een Forbes-onderzoek uit 2024, waaruit bleek dat de helft van alle kenniswerkers hindernissen ervaart als gevolg van communicatie-uitdagingen. 

“Om met mensen uit andere landen te communiceren, moeten we vrijwel altijd Engels gebruiken, ook als het dringend is. Vroeger kostte het ons personeel wel een halve dag om een document van het Japans naar het Engels te vertalen. Nu we echter gebruik maken van DeepL, kunnen we deze vertalingen zeer snel en efficiënt produceren”, aldus Shoji Otsubo, Senior Manager bij Panasonic Connect.

Sinds de oprichting van het bedrijf in 2017 is DeepL uitgegroeid tot de ideale Language AI-provider voor bedrijven van over de hele wereld. De geavanceerde vertaal- en schrijfoplossingen van DeepL zijn een essentiële investering geworden voor internationale bedrijven die taalgerelateerde uitdagingen efficiënt willen aanpakken. DeepL’s snelle groei en de wereldwijde vraag naar zijn producten worden ook weerspiegeld in het snel groeiende klantenbestand van het bedrijf, dat onderhand meer dan 100.000 bedrijven, overheden en andere internationale organisaties telt, waaronder 50% van de Fortune 500.  Voor toegang tot het volledige rapport klikt u hier.


Dit artikel is een ingezonden persbericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

aibusinessdeeplpress

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Alle promoties van Coolblue

Alle promoties van Coolblue

Promoties bekijken