Business

Cheqroom-oprichter lanceert Ringtime: slimme automatisering van telefoongesprekken

Cheqroom-oprichter lanceert Ringtime: slimme automatisering van telefoongesprekken
© Vincent Theeten, Diederik Syoen
Cheqroom-oprichter Vincent Theeten lanceert samen met voormalig marketingdirecteur Diederik Syoen een nieuwe startup: Ringtime. Ringtime automatiseert inkomende en uitgaande telefoons via een slimme spraakassistent. Volgens recent onderzoek bedraagt de gemiddelde wachttijd aan de telefoon vandaag 11 minuten.

Op momenten dat het dringend is, grijpen we nog altijd het liefst naar de telefoon. Meer dan driekwart van de consumenten verkiest bellen boven mail of chat als het snel moet gaan, zo blijkt uit cijfers van McKinsey. Toch wordt 62% van de oproepen naar kmo’s nooit beantwoord. En dat terwijl het vaak gaat om terugkerende vragen die perfect automatisch afgehandeld kunnen worden.

“Consumenten verwachten snel iemand aan de lijn te krijgen. Meestal zijn ze bereid om twee minuten te wachten, maar liever nog krijgen ze binnen de 20 seconden gehoor. Ze rekenen ook op bereikbaarheid buiten de kantooruren. Daardoor komen klantendiensten steeds meer onder druk te staan, en blijven klanten vaak met hun vragen zitten,” zegt Vincent Theeten, medeoprichter van Ringtime.

Inkomende en uitgaande gesprekken

Met Ringtime verdwijnen de wachttijden. De slimme spraakassistent handelt inkomende oproepen automatisch af in meer dan 20 talen. Wanneer een vraag niet meteen beantwoord kan worden, wordt de beller doorgeschakeld naar een medewerker of bijvoorbeeld een ticketingsysteem.

Ook uitgaande gesprekken neemt Ringtime op zich. De oplossing kan makkelijk afspraken inboeken of verzetten, bijvoorbeeld als een technieker plots uitvalt. Daarnaast leert de assistent voortdurend bij. Alle gesprekken worden geanalyseerd en vormen de basis voor een groeiende kennisdatabank.

“Vastgoedmakelaars krijgen soms honderden oproepen als een populair pand op de markt komt. Is dat pand verkocht, dan kan onze spraakassistent automatisch alle andere geïnteresseerden verwittigen. Ook technische ploegen met een strakke planning kunnen hun afspraken makkelijk laten inplannen via Ringtime. Daarnaast kan een supportteam via onze oplossing snel inzichten verzamelen en delen, bijvoorbeeld rond e-facturatie, gewoon op basis van gesprekken met klanten,” aldus Diederik Syoen, medeoprichter van Ringtime.

Gefocust groeien

Ringtime werd in 2025 opgericht door Vincent Theeten, die eerder het materiaalbeheerplatform Cheqroom oprichtte. Hij bouwde dat uit tot een team van 60 mensen in Gent en New York, met klanten als Netflix, Disney en Amazon. Ook Diederik Syoen, voormalig marketingbaas bij Cheqroom en Peripass, stapt mee in het verhaal. In eerste instantie richten ze zich op de Belgische en Europese markt, met focus op sectoren als vastgoed, nutsvoorzieningen, gebouwbeheer en technisch onderhoud.

“Wij willen het verschil maken met onze domeinkennis en onze sterke integratie in bestaande processen. Veel tools struikelen over de meertaligheid van Europa – wij niet. Met eigen middelen en een klein, ervaren team willen we drie keer sneller groeien dan Cheqroom in de beginjaren,” besluit Vincent.

Bel zelf naar Ringtime

Wie belt naar Ringtime, krijgt vandaag een opvallende stem aan de lijn: die van Vincent of Diederik zelf. We hebben een persoonlijke spraakassistent gebouwd die klinkt als ons en denkt als ons.

Onze virtual me begrijpt je vragen en antwoordt alsof je écht met een van de oprichters spreekt. Je kunt vragen stellen over Ringtime, maar ook over de persoonlijke ambities van Diederik en Vincent. Alles volledig automatisch, in meerdere talen… en zonder wachttijd.

Benieuwd hoe dat voelt?

Bel naar Diederik +32 460 20 40 76  of Vincent +32 460 20 40 41


Dit artikel is geschreven door een van onze partners en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

businesspress

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals