Waar komt de naam ‘Black Friday’ vandaan?
Haal je portefeuille al maar boven want Black Friday staat weer voor de deur! Volgende week zakken de prijzen van je favoriete producten naar ongekende laagtes en is het tijd om toe te slaan. Klinkt als een genot voor velen, maar waar komt het fenomeen eigenlijk vandaan? Je leest het in dit artikel.
Thanksgiving
De traditie van Black Friday is ontstaan in Amerika. Het wordt er altijd gehouden de dag na Thanksgiving, en luidt de start in van het koopjesseizoen rond de eindejaarsdagen. Dan hebben in principe de meeste Amerikaanse werknemers vrij. Behalve de retailmedewerkers dan. Voor hen is Black Friday 24u (of langer) lang zwoegen en zweten. Door de grote kortingen die winkels geven, in Amerika soms tot wel 75%, trekt Black Friday elk jaar opnieuw massa’s mensen aan.
Sommige winkels zijn die dag al vanaf ’s nachts open. Het is bij momenten letterlijk vechten om de winkels te betreden en de beste deals te pakken te krijgen. Deze ludieke video op 9GAG is zeker een aanrader om hier een goed beeld van te krijgen. De coronapandemie kan er misschien voor zorgen dat het allemaal wat rustiger verloopt in de winkels, al weet je met Amerikanen maar nooit.
Etymologie
Het is leuk om eens even stil te staan waar de naam ‘Black Friday’ (‘zwarte vrijdag’) vandaan komt. Er bestaan eigenlijk twee verschillende theorieën. De naam Black Friday vindt zijn oorsprong in de jaren ’50 en komt van een context die eigenlijk helemaal niets met retail te maken heeft. In Philadelphia werd de term gebruikt door de politie om de typerende drukte in de straten aan te duiden de dag na Thanksgiving. Denk maar aan de uitdrukking die we in het Nederlands ook kennen “zwart zien van het volk”. Aangezien de stad Philadelphia na de Tweede Wereldoorlog een massale immigratie van Afro-Amerikaanse burgers meemaakte, kan je de vraag stellen of de uitdrukking geen negatieve connotatie kende.
Mede daarom is men vanaf de jaren ’80 een andere theorie gaan ontwikkelen. Deze theorie stelt dat door de inkomsten van Black Friday retailers vanaf eind november hun cijfers ‘in het zwart’ kunnen invullen. Dat heeft niets te maken met belastingontduiking zoals wij de term ‘in het zwart’ gebruiken. In Amerika was het namelijk traditie om verliezen met rode inkt in de boekhouding in te schrijven. Door het succes van Black Friday zouden zij met deze dag plots alle verliezen compenseren en positieve cijfers kunnen inschrijven. Al dertig jaar geleden werd deze dag als het hoogtepunt voor de retail beschouwd.
Overgewaaid naar België
Mede door de globalisering en het stijgende belang van e-commerce, kon het niet anders dan dat de Black Friday vroeg of laat de oversteek naar Europa zou maken. Gelukkig is het in Europa een veel beschaafder gebeuren dat vooral online plaatsvindt. Ook in België wordt het meer en meer een belangrijk evenement voor retailers. Daarom beginnen ook Belgische retailers uit te pakken met stuntprijzen tijdens Black Friday. Amazon dingt -als nieuw platform- weeral mee voor de beste deals; gaat het erom spannen wie de beste (tech)deals kan afleveren.
Voor ons een goede gelegenheid om al eens te beginnen nadenken over kerstcadeaus. De beste elektronicadeals zal je zeker zien verschijnen op TechPulse. Via ons handige overzicht kun je alle deals terugvinden.
Die stijgende populariteit van Black Friday kan ook uitgedrukt worden in cijfers. Volgens een onderzoeksrapport van Ingenico vonden er in België tijdens Black Friday in 2018 11% meer transacties plaats dan in 2017. Het aantal transacties op Black Friday is gemiddeld 68% hoger dan op een ‘gewone’ vrijdag. Of Black Friday in 2023 opnieuw records zal breken, dat valt nog even af te wachten. Zeker met de ongekende veranderingen in de Belgische economie.
Cyber Monday
Alsof Black Friday nog niet spectaculair genoeg is, gaat het kortingenfeest erna gewoon verder. Vanaf Black Friday blijven retailers gewoon lustig verder uitpakken met kortingen. De maandag erop, dit jaar op 28 november, staat bekend als ‘Cyber Monday’. Dit is eigenlijk de officiële start van de eindejaarsperiode voor de retail. Cyber Monday kent een veel minder rijke traditie dan Black Friday maar stijgt ook elk jaar aan populariteit. Waar in Amerika tijdens Black Friday de kortingen vooral worden aangeboden in fysieke winkels, gebeurt dat bij Cyber Monday op webwinkels. In België is het verschil tussen Black Friday en Cyber Monday niet zo afgelijnd.