Nieuwe helpdesk leert gevaren van het internet aan IS-leden
Eind vorig jaar raakte bekend dat terreurgroep IS een 24-uur helpdesk heeft om terroristen te helpen met onder andere encryptie. Uit een nieuw rapport blijkt echter dat IS zijn ‘online diensten’ naar een nieuw niveau heeft getild.
“In het verleden werd technische informatie en hulp verspreid via forums die met paswoorden werden beschermd. Het gemak waarmee IS-leden tegenwoordig aan informatie kunnen geraken, is alarmerend, met name wanneer deze informatie wordt gedeeld via private en beschermde kanalen,” staat te lezen in het rapport dat met The Hill werd gedeeld.
[related_article id=”176807″]Electronic Horizon Foundation
De geüpgradede helpdesk wordt bemand door een groep IS-leden die de Electronic Horizon Foundation (EHF) wordt genoemd en op 30 januari werd opgericht. De EHF is volgens IS het antwoord op de strengere online controle die door het westen wordt uitgevoerd. Daarom zullen IS-leden instructies krijgen over hoe ze aan dergelijke controles kunnen ontsnappen.
“Het wordt tijd dat we elektronische bewaking het hoofd bieden, onze leden waarschuwen voor de gevaren van het internet en hen ondersteunen met tools en instructies. Hierdoor wordt voorkomen dat IS-leden beveiligingsfouten maken die kunnen leiden tot bombardementen en hun dood,” staat te lezen in een aankondiging van IS.