Apple pushmeldingen: advertenties in pop-ups nu wel toegestaan
Wat betreft pushmeldingen hanteert Apple al jaren een vreemd beleid. In haar eigen richtlijnen valt te lezen dat bedrijven geen pushmeldingen mogen sturen voor ‘advertenties, promoties en marketingdoeleinden’. Dat klinkt vrij duidelijk, maar de crux zit hem in het feit dat Apple zelf zich niet aan deze regels houdt. Zo stuurde Apple er vorig jaar een pushmelding uit waarin geadverteerd werd met een maand gratis Apple Music. Gelukkig heeft Apple haar richtlijnen aangepast (via 9to5Mac).
Apple pushmeldingen nu wel toegestaan
Althans, de term gelukkig is relatief; volgens de nieuwe richtlijnen mogen ontwikkelaars nu ook advertenties en promoties tonen in pushmeldingen. Hoewel er zeker koopjesjagers zijn die dit soort meldingen kunnen waarderen, kennen we ook tal van gebruikers die hier niet op zitten te wachten.
Gelukkig vermeldt Apple verder in de aangepaste regels dat consumenten zelf moeten kunnen aangeven of ze deze pop-ups willen ontvangen of niet. De meldingen mogen dan ook niet essentieel zijn voor applicaties om te kunnen werken. Voor het toestaan van deze pushmeldingen dienen ontwikkelaars via ‘toestemmingstaal in de ui (user interface) van de app’ expliciet de gebruiker te laten aangeven dat ze pop-ups met promoties en dergelijken willen ontvangen.
Apple vermeldt verder niet hoe ontwikkelaars deze toestemming eruit moeten laten zien. In hoeverre dit systeem waterdicht is, zal de komende weken blijken. Ontwikkelaars moeten in ieder geval wel gebruikers de mogelijkheid geven om deze advertentiemogelijkheden uit te zetten.
Log in met Apple ID verplicht
Verder vinden we in de nieuwe richtlijnen van Apple dat applicaties vanaf 30 april met de iOS Software Development Kit gebouwd moeten worden. Deze ontwikkelaarskit van Apple verplicht apps met externe inlogmethodes om ook Apples eigen Sign in with Apple aan te bieden. Je kunt dan met je Apple ID inloggen bij apps. Na de registratie hiervan kun je de rest van de tijd inloggen met Apple ID via Face ID of Touch ID.