Sonos verduidelijkt toekomst oude producten: dit is wat je moet doen
Begin dit jaar sloeg het nieuws als een bom in bij klanten van Sonos. Bepaalde speakers die vanaf dan als ‘legacy producten’ omschreven werden zouden vanaf mei geen ondersteuning meer krijgen van de audiogigant. Heel wat gebruikers lieten van zich horen en waren ook kwaad over de manier waarop de verandering gecommuniceerd werd. Het bedrijf heeft geluisterd en liet vorige week nog weten dat de omstreden ‘recycle modus’ werd stopgezet. Bovendien belooft Sonos dat de verouderde speakers na mei nog altijd de nodige beveiligingsupdates zullen krijgen. Bovendien zal het bedrijf nauw samenwerken met diensten als Spotify of TuneIn om de gebruikservaring op peil te houden.
Om al zijn klanten tegemoet te komen introduceert Sonos in juni een nieuwe mobiele applicatie en besturingssysteem met de naam ‘Sonos S2’. Het nieuwe platform wordt de drijvende kracht achter de volgende generatie Sonos-producten en -ervaringen. Als je producten compatibel zijn, kun je de Sonos S2-app vanaf juni downloaden en gebruiken. De S2-app krijgt daarmee simpelweg de naam ‘Sonos’.
Sonos S2
Wat kan je verwachten van de nieuwe applicatie? Alle Sonos-producten die na mei 2020 worden geïntroduceerd, draaien uitsluitend op de S2-software en app om nieuwe ervaringen mogelijk te maken.
Met Sonos S2 heb je toegang tot meer personalisatie en audiobestanden met een hogere resolutie, voor bijvoorbeeld muziek luisteren en films kijken. Verder kan het nieuwe S2-platform betere audiokwaliteit leveren en krijgen gebruikers nieuwe functies zoals ‘room groups’ waarbij de app je favoriete speakergroepen gaat onthouden en voorstellen zodat je sneller op de juiste plek je muziek kan afspelen.
Wat met verouderde speakers?
Zoals Sonos in januari dit jaar heeft aangegeven, hebben de oudere producten onvoldoende geheugen of processorkracht voor S2. Het gaat om de originele Zone Players, de Connect en Connect: Amp (verkocht tussen 2006 en 2015), Play:5 (Gen 1), CR200 en Bridge. Deze producten blijven werken op de huidige app van de audiogigant. In de app-stores zullen deze herkenbvaar zijn onder de naam Sonos S1 Controller.
Afhankelijk van welke producten je in huis hebt, zijn er 3 verschillende opties:
Optie 1: je systeem bestaat alleen uit ‘verouderde’ S1-compatibele producen.
De producten blijven werken via de S1 Controller-app. Je ontvangt nog steeds bugfixes en beveiligingspatches. Daarnaast werken we samen met onze partners om ervoor te zorgen dat je muziek- en spraakdiensten zo lang mogelijk blijven werken. Het is echter niet mogelijk om toekomstige Sonos-apparaten aan je S1-systeem toe te voegen.
Optie 2: je systeem bestaat alleen uit nieuwe S2-compatibele producten.
Je systeem wordt automatisch bijgewerkt naar het nieuwe Sonos-besturingssysteem en je bent klaar voor toekomstige functies en producten.
Optie 3: je systeem bestaat uit een combinatie van S1 (verouderd) en S2 (nieuwer) producten.
- Deel het Sonos-systeem in tweeën. Helaas zal het niet mogelijk meer zijn om een S1-systeem met een S2-systeem te groeperen. Zo raden we gebruikers aan om hun verouderde producten bijvoorbeeld op de bovenverdieping of in minder gebruikte kamers te plaatsen. Zo heb je dan beneden het nieuwe systeem en boven het oude systeem. Beide systemen kunnen perfect naast elkaar blijven werken.
2. Blijf het huidige systeem gebruiken op de S1-app. Je ontvangt nog steeds bugfixes en beveiligingspatches. Daarnaast werken we samen met onze partners om ervoor te zorgen dat je muziek- en spraakdiensten zo lang mogelijk blijven werken.
3. Ruil de S1- producten in voor S2-producten. Voor klanten die voor deze optie kiezen, bieden we nog steeds 30% korting als onderdeel van ons Trade Up-programma.