VanMoof haalt 12,5 miljoen euro op in investeringsronde
De Nederlandse e-bikeproducent VanMoof heeft vandaag bekendgemaakt dat het 12,5 miljoen euro aan investeringen heeft opgehaald. De investering komt van venture capital-fondsen Balderton Capital en assemblagepartner SINBON Electronics. Het fietsenmerk zal de investering gebruiken om de internationale groei van het bedrijf verder te zetten. Het nieuws komt er enkele weken na de lancering van de nieuwe VanMoof Electrified S3 en X3.
Hypergroei voor VanMoof
Terwijl corona er in veel sectoren voor zorgt dat de verkoop daalt, is dat op de markt van de elektrische fietsen juist het tegenovergestelde. Eerder deze week schreven we al over het succes van de Belgische start-up Ellio. Nu laat ook VanMoof indrukwekkende cijfers zien. Zo zag de producent in de periode van februari tot april dit jaar een stijging van de Nederlandse verkoop met 140 procent tegenover 2019. In Duitsland was dit 184 procent, in de Verenigde Staten 138 procent en in Duitsland maar liefst 226 procent. De omzetcijfers zijn nog indrukwekkender. Tussen 2018 en 2019 zag VanMoof zijn omzet verviervoudigen van 10 miljoen tot bijna 40 miljoen euro en het bedrijf lijkt goed op weg te zijn om dit jaar de kaap van de 100 miljoen euro te overschrijden. De investering komt er dan ook het juiste moment.
“De fietsen van VanMoof behoren tot de allerbeste in de sector, in een snelgroeiende markt die de wereld positief verandert. Wij geloven dat de kwaliteit, de community en de ervaring VanMoof ervoor zullen zorgen dat het bedrijf van Tokyo tot Berlijn een begrip wordt. Taco en Ties hebben een heel bijzonder bedrijf gemaakt dat de rijke Nederlandse fietstraditie naar een hoger, toekomstbestendig niveau tilt. Tim Bunting, ikzelf en de rest van Balderton zijn dankbaar dat wij ons kunnen aansluiten bij deze prachtige reis,” zegt Colin Hanna, directeur van Balderton.
Crowdfunding
Voor VanMoof is het de grootste investering tot nu toe nadat het bedrijf vorig jaar al 2,5 miljoen euro ophaalde via crowdfunding, een techniek die we de Belgische e-bike start-up Cowboy ook al succesvol zagen toepassen. Het is dan ook duidelijk dat er wereldwijd enorm veel vertrouwen is in de e-bike als vervoersmiddel en dat zowel door consumenten als bedrijven.