TikTok en Kpop fans saboteren Trump’s campagnerally
Dit weekend trapte Donald Trump zijn verkiezingscampagne officieel af met een toespraak in de stad Tulsa in Oklahoma. Er werd een grote opkomst verwacht, want Trump en zijn team claimden dat er meer dan 1 miljoen tickets werden aangevraagd. Maar uiteindelijk was het enthousiasme toch een stuk minder groot. Ongeveer 2/3e van de 19.000 zitjes in de concertzaal waar de rally georganiseerden, geraakten gevuld.
In een statement gisteren reageerde Trump’s campagneleider Brad Parscale dat de lage opkomst een gevolg was van een boycot door de media en Black Lives Matter. De datum en locatie van de toespraak was namelijk controversieel. In de stad Tulsa hebben enkele van de zwaarste aanvallen tegen zwarte Amerikanen plaatsgevonden, en 19 juni is de dag waarop de Verenigde Staten de afschaffing van de slavernij herdenkt. Parscale claimde dat de media er alles aan gedaan heeft om mensen af te raden naar de rally te gaan, en activisten van Black Lives Matter zouden toegangspoorten geblokkeerd hebben.
Acties op sociale media
Maar de echte oorzaak van de lage opkomst zou wel eens bij de sociale media moeten gezocht worden. Naar verluidt zouden heel wat jongeren in een poging de rally te saboteren zich tickets aangevraagd hebben. Enkele jongeren vertelden aan The New York Times dat zij dit zagen als een manier om te kunnen protesteren tegen het beleid van de president.
De jongeren van TikTok kregen steun uit onverwachte hoek. Kpop fans verenigden zich op Twitter om elkaar aan te sporen tickets voor het evenement aan te vragen. Het is niet de eerste keer dat fans van het Koreaanse muziekgenre zich mengen met de Amerikaanse politiek. Enkele weken geleden kaapten ze een hashtag van een extreemrechtse beweging om de verspreiding van hun content te beperken.
Vanuit linkse hoek kregen de acties steunbetuigingen van politici zoals congreslid Alexandria Ocasio-Cortez. Die werd op haar beurt dan weer op de vingers getikt omwille van het aansporen van een buitenlands platform om zich te mengen met binnenlandse politiek. TikTok is in handen van het Chinese bedrijf ByteDance, en ligt al enkele maanden onder vuur in de Verenigde Staten. Tegenstander van Trump, Joe Biden, liet weten geen rol te hebben gespeeld in de campagne.