Spotify hint in survey naar abonnementen voor podcasts
Een groep gebruikers werd dit weekend bij het openen van de muziekstreamingapp Spotify gevraagd om deel te nemen aan een gebruikerssurvey. Die survey bevatte vragen over algemene tevredenheid over de app, alsook wat hun mening is over mogelijke nieuwe features en producten die via de survey werden voorgesteld. Andrew Wallenstein, journalist van het Amerikaanse entertainmenttijdschrift Variety, deelde enkele screenshots van de survey via zijn Twitteraccount.
Een van de vragen ging over abonnementen voor podcasts. Spotify stelde in die vraag vier mogelijke formules voor, die deelnemers naar hun persoonlijke smaak konden beoordelen. De goedkoopste optie had een prijs van slechts 3 dollar per maand. Daarmee zou je dan toegang hebben tot exclusieve interviews en afleveringen van podcasts. Al zou dat abonnement wel advertenties bevatten. Het duurste abonnement, met een prijs van 8 dollar per maand, is wel volledig advertentievrij, en geeft exclusieve en snellere toegang tot het volledige podcastaanbod van Spotify. Toegang tot het muziekaanbod van Spotify heb je niet met de podcastabonnementen.
Een woordvoerder van Spotify benadrukte aan The Verge dat de survey fictieve voorbeelden bevatte. Het is dus nog niet zeker is dat Spotify deze abonnementen ook effectief plant aan te bieden. De Zweedse muziekstreamingdienst stuurt regelmatig surveys uit naar haar gebruikers. De surveys hebben voornamelijk als doel om de gebruikerservaring van de app te verbeteren.
Grote investeringen
De muziekstreamingdienst heeft de voorbije jaren wel grote investeringen gedaan om het aanbod van podcasts uit te breiden. Makers van podcasts werden overgenomen, en ook bekende figuren zoals Michelle Obama en Joe Rogan werden met exclusieve contracten gestrikt. De streamingdienst adverteert die podcasts ook zeer actief bij haar gebruikers. Spotify wil op die manier het platform bij uitstek worden bij podcastliefhebbers.
Actief inzetten op podcasts kan ook financieel interessant zijn voor het bedrijf. Podcasts hebben namelijk een hoger winstpotentieel dan muziek, omdat Spotify geen licentie- of royaltykosten moet betalen aan producenten voor het streamen van de podcasts. Dat Spotify speciale abonnementen zou lanceren om meer munt te slaan uit haar podcastaanbod, lijkt dan ook geen onlogische zet te zijn.