Toyota Mirai op waterstof ziet het daglicht
Deze week heeft Toyota de tweede generatie van zijn Mirai officieel gelanceerd. Deze Mirai rijdt volledig op waterstof en zou een bereik moeten halen van ongeveer 650 kilometer. De Mirai zou nu ook een stuk goedkoper moeten zijn dan zijn voorganger.
Toyota Mirai
Eerder al waren er aanwijzingen bij Toyota dat de wagen op waterstof zo’n 650 kilomter kon halen. Al werd er wel gezegd dat die cijfers voorlopig op basis van de WLTP-normen werden aangegeven. Dat ferme bereik en het feit dat de Mirai II goedkoper is, maakt dat deze auto op waterstof mogelijk meer verkocht zal geraken dan zijn voorganger. Al zullen we in België dan wel een inhaalbeweging moeten doen op vlak van waterstofstations.
De Japanse autobouwer heeft de tweede generatie op een nieuw platform gebouwd. Het zogenaamde GA-L-platform. Daardoor heeft de fabrikant kosten kunnen besparen. Maar dat is niet alles. Het platform maakt dat de wagen een pak efficiënter omgaat met de brandstofcellen waardoor een groter bereik mogelijk wordt. De Mirai heeft nu bijvoorbeeld drie tanks voor waterstof in de plaats van twee.
Verder zijn er ook een aantal technische verbeteringen. Zo zal de Mirai II per liter minder verbruiken en heeft Toyota het vermogen opgetrokken van 114 kW naar 128 kW. Bovendien zou het nu ook mogelijk zijn om de wagen gemakkelijker te gebruiken in koude regio’s. De wagen zou bij -30 graden probleemloos moeten starten.
Prijzen en beschikbaarheid
De nieuwe Toyota Mirai is nu beschikbaar in België. De wagen heeft een startprijs van 64.470 euro. Dat is meer dan 10.000 euro goedkoper dan de voorganger. Momenteel zien we op de Belgische website nog maar één uitvoering, vermoedelijk zullen daar in de toekomst nog extra’s bijkomen.