Nieuws

Orange lanceert mobiele druktebarometer Crowdsurfer

Crowdsurfer is een mobiele app die mensen real-time informatie verschaft van de drukte op openbare plaatsen, zodat ze weten welke straten te vermijden.

Traditioneel moeten mensen vlak voor het beginnen van de kerstperiode nog snel wat laatste kerstcadeaus gaan kopen. Dat veroorzaakt vaak dan ook een grote drukte van kerstshoppers in de winkelstraten. Grote drukte op openbare plaatsen is juist wat we nu koste wat kost willen vermijden. Steden nemen zelf de nodige voorzorgmaatregelen, maar ook de telecomoperatoren van ons land steken waar nodig een handje toe.

Orange lanceerde deze zomer al in samenwerking met Toerisme Vlaanderen de mobiele app YouFlanders, die dagjestoeristen in de zomervakantie moest helpen hun bestemming goed te kiezen. De telecomprovider bouwt nu voort op het succes van die app met een nieuw initiatief: Crowdsurfer. Die app is in samenwerking met acTVty en Cronos ontwikkeld. Crowdsurfer doet min of meer hetzelfde als YouFlanders door drukte op openbare plaatsen in kaart te brengen, maar het richt zich op het publiek van de kerstshoppers.

Data van de massa voor de massa

Door het aantal verbindingen dat mobiele toestellen leggen met het mobiele netwerk van Orange te anonimiseren en te aggregeren, berekent de app hoeveel mensen op een bepaalde locatie op een bepaald tijdstip aanwezig zijn. Het resultaat wordt uitgedrukt in een kleurcode, gaande van rood tot groen. De informatie is (bijna) in real-time weergeven: volgens Orange zit er maar maximaal vijf minuten vertraging op de updates.

Voorlopig kunnen gebruikers enkel checken hoe druk het ergens is, maar met latere updates zal de informatie uitgebreider worden. Cronos en acTVity gaan sleutelen aan de algoritmen zodat ze ook in staat zullen zijn om te voorspellen hoe druk het in de loop van de dag zal worden.

Respect voor de privacy

Privacy van gebruikers is altijd een gevoelig thema. In het persbericht verzekert Orange dat de app voldoet aan alle privacynormen. De app steunt enkel op verkeersgegevens van het netwerk, en verstuurt dus geen gegevens van de gebruikers. Alle geregistreerde verbindingen zijn geanonimiseerd.

“Eén van de waarden die Orange Belgium bijzonder hoog in het vaandel draagt, is dat een relevant gebruik van technologie kan bijdragen tot het oplossen van maatschappelijke problemen – en daar is Crowdsurfer een schoolvoorbeeld van.”

Werner De Laet, Chief Enterprise Officer Orange Belgium
coronamobielorangetelecom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren