Fitbit nu officieel onderdeel van Google
De overname van Fitbit door Google is sinds deze week officieel afgerond. De specialist in slimme wearables komt onder het bewind van de zoekmachinegigant nu de Europese Commissie groen licht heeft gegeven. Daar zijn wel enkele strikte voorwaarden aan verbonden.
Fitbit naar Google
Eén van die strenge voorwaarden is de omgang met gebruikersdata. Google mag de data uit de Fitbit wearables niet gebruiken voor reclamedoeleinden. In The Keyword heeft Google laten weten die voorwaarden strikt op te volgen en dat gebruikers op hun twee oren kunnen slapen.
Het feit dat Fitbit nu een onderdeel is van Google, heeft geen effect op iOS-gebruikers. Fitbit CEO, James Park, liet al weten dat alle wearables van vandaag en in de toekomst gewoon zullen werken met Apple’s iOS.
Reden van overname?
Volgens CEO Park heeft Fitbit dat geld nodig om verder te kunnen groeien. Door onder hetzelfde dak te verblijven kunnen de bedrijven hun knowhow delen met elkaar. Opvallend genoeg is de overname nog niet helemaal afgerond. In de Verenigde Staten en Australië loopt er nog een onderzoek. In Australië is de ACCC (een consumentenbond) niet tevreden met de deal. Daar hebben ze zelfs schrik dat de overname andere – kleinere – spelers in de afgrond gaat duwen. Het laatste is dus nog niet gezegd.
Hopelijk betekent de overname ook dat Google Assistant eindelijk bij ons beschikbaar kan zijn op de nieuwe modellen.