China sluit de deuren van Clubhouse
China heeft weer een knap staaltje internetcensuur laten zien. De applicatie Clubhouse is sinds gisterenavond geblokkeerd in het land. Mensenrechtenorganisatie GreatFire.org was één van de eersten die dat meldden via Twitter. De website van Clubhouse zou nog wel toegankelijk zijn, maar de applicatie downloaden en aanmelden op de smartphone zit er voor de Chinezen niet meer in.
De applicatie werd al dagenlang massaal gedownload in China. Waarom was Clubhouse zo populair? Clubhouse is een sociaal netwerk voor audiochatten. Het platform probeert open maatschappelijk debat te stimuleren. Een luxe die inwoners van China zelden gegund wordt door de regering. Chinese burgers zochten hun toevlucht in het platform om informatie te vinden en discussiëren over onderwerpen die normaal gezien verboden terrein zijn. Denk maar aan de onafhankelijkheidsstrijd van deelstaten Hong Kong en Taiwan die al decennialang aanslepen.
Teleurgesteld, maar niet verbaasd
Voor Chinese gebruikers betekent het sluiten van Clubhouse een nieuwe stap terug. Nog voor de app sloot spraken gebruikers al over de sluiting. Volgens velen kon die niet lang uitblijven gezien de topics waarover gedebatteerd werd via de app. Toch is er ook veel teleurstelling. Jongere organisaties in China zagen in het platform een unieke kans om een brug te proberen te slaan met Taiwan en Hong Kong. Gebruikers van de verschillende regio’s kwamen dan ook veeltallig samen in forums. Zo leerden zij elkaars standpunt in een open context beter te begrijpen. Maar dat zag de overheid duidelijk niet zitten. “Nu Clubhouse is geblokkeerd, zitten we weer terug in parallelle internetuniversums”, zegt activist Yaqu Wang aan Reuters.
Er bestaat nog een uitweg voor Chinese gebruikers: een VPN-server. Met VPN-servers kunnen geoblokkeringen omzeild worden. In China worden ze veel gebruikt om geblokkeerde websites en sociale media zoals Facebook en Twitter toch nog te gebruiken. Maar ook dat is niet zonder risico. Anonieme gebruikers verwittigen om een valse naam en foto te gebruiken, het account niet te linken aan andere accounts en te zwijgen over welke VPN-dienst ze gebruiken. De Chinese overheid zal Clubhouse de komende weken extra in de gaten houden.
Clubhouse is nog een vrij nieuwe applicatie, en werd pas in april 2020 gelanceerd. In januari explodeerde het aantal actieve gebruikers van 600.000 tot 2 miljoen (bron: Statista). Daar heeft China een groot aandeel in, maar ook in de Verenigde Staten en Europa wordt de app steeds populairder. De bekendste gebruiker is zonder twijfel Elon Musk.