Nieuws

Sennheiser zet consumentenafdeling in de uitverkoop

Sennheiser wil meer focussen op de professionele markt en is op zoek naar een sterke partner om te investeren in de consumentenproducten.

Het Duitse Sennheiser doet het nochtans niet slecht op de consumentenmarkt. In het jaar 2019 zou de verkoop aan particulieren goed zijn geweest voor meer dan de helft van de omzet. De best verkopende producten zijn de soundbars en draadloze koptelefoons, die we al regelmatig aan een test onderwierpen. Sennheiser zou ongeveer op de zesde plaats op de consumentenaudiomarkt staan.

Maar consumenten is slechts één van de vier businessdivisies van Sennheiser. Het bedrijf is ook actief in de professionele markt. Die markt deelt het bedrijf op in drie divisies: Pro Audio, Business Communications en Neumann. Sennheiser ziet nog een groot groeipotentieel in al haar businessdivisies, maar de professionele en consumentenmarkt liggen qua klantenwensen en marktdynamieken ver uit elkaar. Sennheiser wil haar middelen efficiënter aanwenden om die markten zo goed mogelijk te bedienen. Zo verwoorden de broers Andreas en Daniel Sennheiser, de kleinzonen van oprichter Fritz Sennheiser, het in een persbericht. Tussen de lijnen door laten ze daarmee uitschijnen dat het bedrijf stilaan op haar limieten aan het botsen is.

Op zoek naar een sterke partner

Sennheiser wil daarom meer focussen op professionele audio-oplossingen. Voor het zakelijke cliënteel ontwikkelt de audiospecialist een divers portfolio aan producten. Van koptelefoons tot microfoons, alles wat je nodig hebt om een videoconferentie vlot te doen verlopen. De videovergadering zal niet snel verdwijnen, dus het is logisch dat Sennheiser hier groot potentieel in ziet. Sennheiser gaat enerzijds investeren in het verbeteren van de audiokwaliteit va haar producten, maar ook in het vergroten van haar zichtbaarheid in die markt.

Dan blijft de vraag open wat er nu met de consumentenaudiotak van het bedrijf moet gebeuren. In het persbericht lezen we dat Sennheiser zoekt naar een ‘sterke partner’ om mee te investeren in die afdeling en dat gesprekken met potentiële investeerders spoedig zullen starten. Maar de aankondiging blijft eerder vaag over wat de plannen op de lange termijn zijn. Verschillende pistes lijken nog op tafel te liggen. De Duitse audiofabrikant kan haar licentie aan een sectorgenoot verkopen, maar Handelsblatt schrijft dat de broers zelfs een volledige verkoop van de afdeling overwegen. Wat de uitkomst ook zal zijn, volgens de broers moeten alle afdelingen van het bedrijf er beter van worden:

 “Het hele bedrijf moet sterker uit deze herpositionering komen. Met een sterke partner op de consumentenmarkt, hebben we meer middelen om onze sterktes uit te spelen. Sennheiser staat al 75 jaar lang garant voor uitstekende technologie en een unieke audiokwaliteit. We hebben altijd gewerkt in functie van de noden van onze klanten, en dat zullen we ook in de toekomst blijven doen”, voegen de broers daar nog aan toe.

audiobusinesssennheiserslider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren