Nieuws

Australische politiek en Facebook claimen allebei overwinning in nieuwskwestie (update)

In Australië heeft de antitrust-verantwoordelijke een politieke overwinning geclaimd tegenover Facebook. Mark Zuckerberg ziet dat anders.

Update 25/02 (07u35): De wet is nu ook definitief goedgekeurd door alle politieke instellingen van Australië.


Origineel artikel 24/02: Facebook blokkeerde vorige week woensdag alle nieuwspagina’s op zijn platform. Dat was een reactie op Australiës wetvoorstel om platformen als Facebook en Google nieuwsuitgevers te doen betalen voor nieuwssnippets (korte samenvattingen). Maar die blokkering was van korte duur. Maandag vond de politiek al een overeenkomst met de socialenetwerksite.  

“Faire deal” 

Voorzitter van de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) Rod Sims, ziet dat als een politieke overwinning. Sims is verantwoordelijk voor het antitrust-beleid down-under. Hij zei aan de nieuwszender CNBC “bijzonder tevreden” te zijn met de aangepaste wetgeving die deze week op tafel lag in het Australische parlement. “Dit is een belangrijke stap om de Australische mediasector levend en divers te houden. Ze is een essentieel onderdeel van onze samenleving en de democratie. De nieuwe code zal het machts-onevenwicht tussen de nieuwsmedia en grote digitale platformen herstellen. Australische nieuwsmedia kunnen voortaan een faire deal onderhandelen over het gebruik van hun nieuws”, zei Sims. 

Ook Facebook claimt overwinning 

De onderhandelde deal heeft als gevolg dat de strenge voorwaarden die eerst waren vooropgesteld, wat milder geworden zijn. Facebook wil de deal dan ook niet als een nederlaag zien. Vicevoorzitter voor globale nieuwspartnerships Campbell Brown zei dinsdag in een statement dat de socialenetwerksite nu de nieuwsuitgevers kan ondersteunen die zij willen. 

“De overheid heeft verduidelijkt dat we voortaan het beslissingsrecht zullen mogen uitoefenen welk nieuws op Facebook verschijnt. Op die manier komen we niet automatisch in een gedwongen onderhandeling terecht”, aldus Brown. “Het is altijd onze intentie geweest om de journalistiek in Australië en de rest van de wereld te ondersteunen. We zullen dan ook wereldwijd blijven investeren in nieuws. Tegelijkertijd willen we weerstand blijven bieden tegen mediabedrijven die regelgevingen willen afdwingen waarin geen rekening wordt gehouden met de echte waarde die een uitwisseling met platformen als Facebook voor hen heeft”, keert Brown de redenering om. 

Zoals zo vaak ligt de waarheid ergens in het midden. Wat wel vaststaat is dat beide partijen zich lijken te vinden in de nieuwe regelgeving. Of dit het einde is van de langlopende discussie, moet de komende weken blijken. 

australiëbusinessgoogle

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken