Facebook blijkt duidelijk niet bereid te zijn om uitgevers te betalen voor nieuwssnippets die uitgevers via het platform delen. Dan maar geen nieuws.

Advertentie

Update 23/02: Facebook komt terug op haar passen. Na nieuw overleg met de regering heeft Zuckerberg laten weten dat hij de ban over een paar dagen zal opheffen. Facebook gaat, net zoals Google, onderhandelen met de nieuwsuitgevers om tot een gulden middenweg te komen. De nieuwswet blijft wel van kracht.


Origineel artikel 18/02: Het was even vreemd wakker worden voor de Australiërs die deze ochtend inlogden op Facebook en/of Instagram. Van slag op slinger zien zij geen enkel nieuwsartikel meer. Nieuwsuitgevers kunnen geen posts met artikels meer delen op hun account, en het gaat zo ver dat zelfs alle oude posts van de outlets verwijderd zijn. Dat merkte een Australische correspondent voor CNET op. Zelfs overheidsdiensten konden even geen berichten meer delen, al was dat niet de bedoeling. Facebook kondigde gisterenavond aan dat niet langer meer nieuws zou tonen in Australië. Door het uurverschil met het hoofdkantoor in Silicon Valley was het op dat moment al 6 uur ’s ochtends in Australië.

Facebook neemt deze drastische actie wegens haar onvrede met een wet die het Australische parlement eind 2020 goedkeurde. De wet, een soort ‘gedragscode’ voor digitale media, verplicht Facebook en Google de uitgevers te betalen voor nieuwssnippets op hun platformen als de uitgevers dat eisen. De techbedrijven hebben altijd duidelijk gemaakt niet akkoord te zijn met dat wetsvoorstel. Zij menen dat zij niet moeten betalen voor content van de uitgevers, omdat zij hen meer bezoekers bezorgen. Toch bleek uit een onderzoek van de Australische marktautoriteit dat minstens 80 procent van advertentie-inkomsten blijft ‘plakken’ bij de techgiganten. De wet is dan ook in eerste instantie bedoeld als een reddingsboei voor de noodlijdende Australische mediasector.

Google doet water bij de wijn

Toch komt het als een verrassing dat Facebook daadwerkelijk en zo plots overgaat tot het volledig verwijderen van nieuws. Het bedrijf had immers altijd laten weten constructief te willen overleggen met premier Scott Morrison en zijn regering. Ook leek het conflict opgelost te geraken toen Google het besluit nam te overleggen met nieuwsuitgevers. Want het was eerder Google dan Facebook die dreigden met drastische tegenmaatregelen. Google wilde zich zelfs volledig terugtrekken uit Australië, maar na een ‘goed gesprek’ met de premier ging Google toch naar de onderhandelingstafel. Dat resulteerde in een akkoord tussen Google en de grote mediabedrijven, die Google toegang gaf tot het nieuwe News Showcase-platform.

De regering zal zich niet zomaar laten doen door Facebook. Premier Morisson reageerde al dat Facebook vooral zichzelf in de voet zal schieten, omdat deze actie haar reputatie wereldwijd zal schaden. Ook Europa wil sociale media nieuwsuitgevers laten betalen, maar het wetsontwerp is voorlopig enkel in de praktijk omgezet door Frankrijk. Dat ging eveneens niet zonder slag of stoot.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here