Volvo wil tegen 2030 uitsluitend elektrische wagens bouwen
We zagen onlangs onder andere Ford en Jaguar de intentie uitspreken om binnen de tien jaar de productie volledig om te schakelen naar elektrische wagens. Vandaag is de Zweedse autofabrikant Volvo, tegenwoordig wel in Chinese handen, in hun voetsporen gevolgd. Volvo wil tegen 2030 uitsluitend elektrische wagens bouwen, lezen we bij Reuters. Het zijn ook geen loze woorden van het autobedrijf, want eerder schreven we al dat de Volvo-fabriek in Gent een belangrijke rol zal spelen in de productie van elektrische wagens voor de Europese markt.
XC40 Recharge
CEO Hakan Samuelsson vertelt in een verklaring dat de benzinewagen stilaan aan het einde van zijn tijdperk is gekomen. “Ik ben er volledig van overtuigd dat mensen niet lang meer met benzinewagens willen blijven rondrijden. Een elektrische wagen is veel aantrekkelijker voor klanten”, klinken de woorden van de Zweed die al sinds 2012 aan het hoofd staat van het bedrijf.
Een drastische omschakeling maken doe je niet van de ene dag op de andere. Elektrische wagens zijn duurder om te maken dan traditionele wagens. Volvo zal daarom stapsgewijs te werk gaan. Tegen 2025 moet 50% van de nieuwe vloot elektrisch zijn. Een ambitieuze doelstelling als je weet dat Volvo nog maar pas gestart is met de productie van het eerste elektrische model XC40 Recharge. Later vandaag wordt een tweede elektrische model officieel gepresenteerd.
De elektrische wagens zullen 300 nieuwe banen creëren in de fabriek in Gent. De toekomst voor uitbaters van toonzalen oogt minder zeker. Volvo is van plan om de verkoop volledig online te organiseren. Zij zijn de eerste fabrikant die dat plan hebben.
Chipcrisis
De auto-industrie wordt op dit moment getroffen door een nijpend tekort aan computerchips voor de infotainmentsystemen. Veel fabrikanten hebben de productie van wagens moeten verminderen of zelfs tijdelijk stopzetten. Het tekort is een gevolg van een kettingreactie die begonnen is bij het uitbreken van de coronapandemie in China begin 2020. Daardoor moesten producenten van halfgeleiders in China en Taiwan hun fabrieken sluiten. Toen de fabrieken opnieuw open gingen, konden de fabrieken de vraag niet meer bijhouden.
Volvo is voorlopig nog gespaard gebleven van productieproblemen. “Even afkloppen, maar voorlopig hebben we nog geen assemblagelijnen moeten stilleggen”, zegt Samuelsson aan Reuters.