Disney+ populair bij volwassenen zonder kinderen
Het streamingplatform Disney+ lanceerde nog maar een goed jaar geleden, maar aan het begin van 2021 naderde Disney de 100 miljoen abonnees. De meest recente cijfers dateren van 2 januari, dus mogelijk heeft Disney+ die kaap nu zelfs al gerond. Best een straffe prestatie als je in gedachte houdt dat Disney+ nog steeds in veel landen niet beschikbaar is. Het platform groeit veel sneller dan dat analisten durfden voorspellen. CEO Bob Chapek bekende tijdens een call voor de Morgan Stanley techconferentie dat zelfs de eigen verwachtingen van de mediagigant zijn overtroffen.
Disney verbaast zich het meest over de doelgroepen die het streamingplatform weet aan te trekken. Door het ruime aanbod aan animatiefilms van Disney Studios en Pixar zette Disney+ zich als een kindvriendelijk familieplatform in de markt en richtten ze de marketing aanvankelijk vooral op gezinnen met kinderen. Maar kinderen hebben is duidelijk geen vereiste om een abonnement te nemen. Volgens cijfers van Disney bestaat 50% van de abonnees wereldwijd uit singles, of koppels zonder kinderen.
Meer content voor volwassenen
Disney+ is natuurlijk ook meer dan alleen tekenfilms. Het platform bood bij de lancering ook alle films en series van Marvel en Star Wars aan. Content die zeer in trek is bij jongeren en twintigers. Disney creëerde ook exclusieve Marvel- en Star Wars-content voor Disney+. Volgens Disney heeft vooral die exclusieve titels veel abonnees uit die doelgroepen aangetrokken. De bekendste zijn natuurlijk Star Wars spin-off The Mandalorian (met Grogu/Baby Yoda) en WandaVision, de Marvel-serie die op dit moment furore maakt.
Volgens Chapek moet Disney die inzichten gebruiken om het contentaanbod te evalueren. Aangezien volwassenen een groot deel van het publiek uitmaken, mag er meer ruimte komen voor ‘volwassenencontent’ op het platform. De toevoeging van Star past volledig in die strategie. Een overzicht van de 300 nieuwe titels die met Star onlangs zijn toegevoegd, vind je terug in dit artikel.
Streaming is de toekomst
Disney maakte door de pandemie de beslissing om meer te gaan inzetten op streaming. En dat loont, want de streamingbusiness is de snelst groeiende bedrijfstak van Disney. Tegen het einde van 2024 wil Disney met al haar platformen opgeteld (in de Verenigde Staten heeft Disney ook nog Hulu en ESPN+) aan 240 miljoen abonnees komen. Grote rivaal Netflix telt 200 miljoen abonnees.