4K-Nintendo Switch gebruikt mogelijk NVIDIA DLSS
Het gaat volgens Bloomberg om een system-on-chip (SoC), waarbij de GPU geïntegreerd wordt met de CPU, zoals bij spelconsoles meestal het geval is. De nieuwe system-on-chip ondersteunt video-output tot 4K, wanneer de Nintendo Switch verbonden gedockt is en een signaal verstuurt naar een tv of monitor. Verwacht wordt dat ook de CPU en het (werk)geheugen van de nieuwe switch een stevige upgrade zal krijgen tegenover het huidige model. De custom Tegra-CPU/GPU van de huidige console ondersteunt tot 1080p in TV Mode.
Ook het scherm van de gamingtablet van 6,2 inch krijgt een upgrade naar 7 inch. De display krijgt OLED-technologie, wat de beeldkwaliteit in handheld-modus een boost moet geven. Het is nog niet duidelijk of de nieuwe NVIDIA-GPU die in het nieuwe toestel komt 4K native zal ondersteunen, of eerder van upscaling gebruik zal maken. In dat laatste geval hoeft dat geen ramp te zijn, want de DLSS-technologie is in staat om kwaliteitsvol te upscalen naar 4K.
Native of niet
NVIDIA introduceerde DLSS in 2018, met de op Turing-technologie gebaseerde NVIDIA RTX 20-reeks. Die was vernieuwend omdat ze deep-learning-algoritmes kon gebruiken om native graphics te verbeteren. Om van de technologie te kunnen profiteren moeten games de DLSS-structuur wel ondersteunen. Vermoedelijk zullen de eerste titels die op Nintendo’s volgende console verschijnen vooral gebruikmaken van (goede) upscaling, dan wel native ondersteuning.
De nieuwe Nintendo Switch (hoe hij gaat heten, is nog niet duidelijk) staat al gepland voor de eindejaarsperiode van 2021. De verwachting is dat die tussen de 350 en 400 euro gaat kosten.