Ook Instagram gaat voor Clubhouse-aanpak
Moederbedrijf Facebook wil duidelijk in het spoor blijven van het immens populaire Clubhouse. Zo kondigde het moederbedrijf van Instagram onlangs al verschillende initiatieven aan om mee te zijn met de social audio-hype. Twitter heeft met Spaces ook al zijn Clubhouse-concurrent in gebruik.
Tijdens een Instagram Live-sessie zal je straks je camera kunnen uitzetten tijdens een uitzending. Daarnaast zal je je microfoon kunnen muten wanneer je even niet aan het woord bent of enkel verder wil luisteren. De Instagram Live-sessies zonder camera zijn een zoveelste kleine stap van Facebook om de ervaring van Clubhouse te imiteren.
Nog geen 2de Clubhouse
Instagram komt zo een stapje dichter in de buurt, maar is zeker nog geen volwaardige vervanger voor Clubhouse. Het is binnen Instagram voorlopig nog niet mogelijk om op een gelijkaardige manier uitgenodigd te worden voor een exclusief gesprek. Tenminste, nóg niet. In de tussentijd biedt het wel extra mogelijkheden voor Instagram’ers die graag een audiosessie willen uitzenden.
Mark Zuckerberg en co steken het niet onder stoelen of banken dat ze graag populaire features overnemen om er hun eigen ding mee te doen. Denk daarbij maar aan de Instagram Stories, die eigenlijk gebaseerd zijn op de vluchtige shares van Snapchat. Facebook probeerde de app in het verleden al op te kopen, maar de eigenaars van Snapchat weigerden een bod van 3 miljard dollar. Instagram Reels lijken dan weer zo weggelopen uit… juist: TikTok.
De herwonnen populariteit van podbast en luistersessies heeft een nieuwe golf op gang gebracht. Het belooft dan ook interessant te worden met welke nieuwe features sociale media op de proppen gaan komen.